خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خبرداد:

شناسایی 160 مورد موقوفه جدید در استان قزوین

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۲۹

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین از شناسایی 160 مورد موقوفه جدید در استان خبر داد.

ایلنا- قزوین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: وقف از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا موجب می‌شود انسان پس از مرگ خود نیز صدقه جاریه داشته باشد و با توجه به این امر در دین اسلام سفارش بسیاری در خصوص وقف صورت گرفته است.

 به گزارش ایلنا از قزوین؛ حجت الاسلام مصطفی نوروزی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین که در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شدافزود: وظیفه اداره کل اوقاف تولیت بقاع متبرکه، تولیت مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و نظارت بر موقوفه‌های متصرفی و غیر متصرفی است، البته تولیت قبرستان‌های متروکه با قدمت بیش از 30 سال نیز از وظایف اوقاف محسوب می‌شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به هزینه کرد نذورات مردم در بقاع متبرکه، بیان داشت:درهر غبار روبی امامزاده‌ها، نذورات نقدی مردم جمع آوری می‌شود که 40 درصد آن به اقدامات عمرانی اختصاص می‌یابد و 30 درصد صرف اقدامات مدیریتی، 20 درصد کارهای فرهنگی و 10 درصد نیز به عنوان حق تصدی به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور داده می‌شود.

 نوروزی ادامه داد:از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و 736 میلیون و 547 هزار تومان از محل موقوفات درآمد کسب شده که91 درصد آن تحقق یافته است.

وی همچنین تحقق درآمد بقاع متبرکه را 85 درصد عنوان کرد و افزود: یک میلیارد و 754 میلیون و 100 هزار تومان از محل بقاع متبرکه درآمد کسب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: در نه ماهه سال جاری 68 مورد وقف جدید در استان قزوین به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام نوروزی همچنین از شناسایی 160 مورد موقوفه جدید در استان خبر داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین تصریح کرد: وقف تنها عمل جاودانه است و موقوفه بر اساس نیت واقف به کار گرفته می‌شود و هیچکس حتی خود واقف حق تغییر در نیت آن را ندارد.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به فضیلت‌های وقف یادآور شد: موقوفات با ایجاد توازن ثروت در جامعه نقش مهمی در رشد و توسعه کشور ایفا می‌کنند.

وی، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور را از سیاست‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و گفت: توسعه موقوفات، حفظ و صیانت از موقوفات موجود و ایجاد موقوفات جدید از رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در استان با جدیت پیگیری خواهد شد.

حجت الاسلام نوروزی، ترویج وقف‌های گروهی را از اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان دانست و یادآورشد: با اجرای این طرح می‌توان ضمن افزایش عواید موقوفات مردم استان را نیز از این درآمدها بهره مند کرد.

وی با اشاره به کارکردهای مختلف فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و اجتماعی وقف ادامه داد: تولیت مساجد و امامزاده‌ها، احداث طرح‌های تجاری، بهداشتی و فرهنگی، احداث دفاتر ائمه جمعه و برگزاری برنامه‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی و قرآنی از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است.

حجت الاسلام نوروزی افزود: در حال حاضر در استان قزوین 263 امامزاده، دو هزار و 52 موقوفه، هزار و 279 مسجد و 128 حسینیه وجود دارد که از لحاظ آمار موقوفات و رقبات جزو استان‌های میانی کشور هستیم.

وی با اشاره به دستاوردهای یک سال اخیر اداره کل اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: دریافت بیش از 150 مورد اسناد مالکیت موقوفات، تعیین تکلیف هزار و 500 مورد متصرف املاک موقوفه، تثبیت مالکیت موقوفات و بقاع متبرکه با تقاضای ثبت، به ثبت رساندن بیش از 300 موقوفه، پیگیری و تبدیل به احسن روستای مشعلدار و پیریوسفیان از جمله اقدامات انجام شده این سازمان است.

حجت الاسلام نوروزی توضیح داد: طی یک سال گذشته این اداره کل نسبت به پیگیری تهیه طرح جامع و مصوب برای 28 بقعه متبرکه اقدام کرد که با توجه به این امر، از این پس برنامه این بقاع با رویکرد تعیین شده انجام خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: بازسازی و نوسازی بقاع متبرکه که دارای بنای فرسوده هستند، اقدام دیگری است که مورد بررسی قرار گرفته و بیش از 40 بقعه شناسایی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: تکمیل، مقام سازی و اتمام پروژه‌های نیمه کاره بقاع متبرکه با نگاه رفاه و ارایه خدمات به زائران در بیش از 14 بقعه، انتخاب یک بقعه شاخص در هر شهرستان برای تبدیل به طرح ملی، انجام طرح تعویض سنگ فرش امامزاده حسین(ع)، شناسایی و تایید هیات امنای بقاع متبرکه با شاخص‌های تعهد، ولایت مداری، امین و مورد وثوق بودن و جذب بیش از 500 خادم افتخاری برای ارایه خدمات به زائران بقاع از فعالیت‌های مهم این اداره کل است.

وی با اشاره به پایین بودن اعتبارات این اداره کل، اظهار کرد: در سال جاری به لحاظ اعتبارات وضعیت مناسبی نداریم به طوری که تاکنون تنها 18 درصد از اعتبارات، تخصیص یافته است که با این میزان اعتبار نمی‌توان پاسخگوی نیازهای موجود در حوزه مساجد، تکایا و غیره بود.

حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: سیاست اوقاف در بحث بقاع و موقوفات راهبردی است و این راهبرد همان سیاستی است که رهبر معظم انقلاب تعیین کردند که مبتنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی کشور است و این راهبردی اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث موقوفات راهبرد ما توسعه و حفظ و صیانت از موقوفات موجود است چرا که بر اساس نظر صریح مراجع نظام تقلید نمی توان به هیچ وجه در موقوفات تصرف کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: با وجود این امر متأسفانه برخی از افراد سودجو زمین‌های وقفی را تصرف کرده و به افراد مختلف می‌فروشند که این امر موجب پدیده موقوفه خواری شده است البته در این زمینه نظارت‌های ما قوی و به روز شده است و مرتب زمین‌ها را رصد می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بخش حقوقی ما نیز در زمینه برخورد با تصرف غیر قانونی زمین‌های وقفی فعالانه تلاش می‌کند که در میان متصرفان زمین‌های اوقافی برخی از دستگاه‌های دولتی نیز دیده می‌شود.

حجت الاسلام نوروزی در پایان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در جامعه، افزود: ترویج وقف جدید یکی از سیاست‌های ما است که با توجه به محدودیت مالی، برای افراد واقف گروهی را ایجاد کنیم تا وقف گروهی داشته و در این امر مهم سهیم باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز