خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری خوزستان:

اعطای عفو به محکومان هدفمند می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۷۴

مرخصی و عفو باید هدفمند شود و در مسیر یادگیری و کمک به اجرای برنامه‌های اصلاح زندانیان باشد.

ایلنا: رئیس کل دادگستری استان خوزستان خواستار هدفمند شدن نحوه درخواست های مرخصی و عفو و اعطای آن به محکومان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان به نقل از روابط عمومی دادگستری این استان، محمد باقر الفت در نشست مشترک مسئولان قضایی استان و مدیران ادارات تابعه دستگاه قضایی استان که در محل مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان تشکیل شد، اظهار داشت: مرخصی در ایام خاص به دلایلی مانند تأهل و مناسبت های خاص، کمکی به اصلاح آنان نمی کند. مرخصی و عفو باید هدفمند شود و در مسیر یادگیری و کمک به اجرای برنامه‌های اصلاح زندانیان باشد.

وی با بیان این که می توان گواهی های آموزشی را به عنوان یکی از موارد تقاضای عفو از محکومان پذیرفت، گفت: این آموزش‌ها فقط شامل حفظ قرآن نمی‌شود بلکه گواهی نامه های مهارت نیز می‌تواند مؤثر باشد.

الفت افزود: برنامه‌های آموزشی اگر با حرفه آموزی همراه نباشد ناتمام است. فعالیت نهضت سواد آموزی در زندان مفید است اما چه خوب است که بتوان زندانیان را به دانشگاه فرستاد.

وی ادامه داد: بخشی از تکرار جرم به دلیل نبود شغل برای محکومان پس از آزادی است، اما بخشی از آن به دلیل نقص در آموزش‌هاست. از این رو ضروری است تا تئوری آموزش بر اساس امکانات در اختیار، به اجرا درآید.

الفت با بیان این که قانون مجازات جدید نیز دست ما را در اصلاح مجرمان باز نگه داشته است، گفت: شیوه سنتی کار در کمیسیون عفو موقتاً تعطیل می‌شود و ظرف دو هفته آینده کارگروهی تشکیل خواهد شد تا برای تقاضای عفو، دستورالعملی تنظیم نماید که تنها منوط به بندهای دستورالعمل قبلی نباشد.

مقام عالی قضایی استان خوزستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در اداره کل زندان‌های استان، بیان داشت: تحولات زیادی اتفاق افتاده و مسیر کار تا حدود زیادی معلوم شده است. همه در تلاش هستند تا استعداد زندانیان را شکوفا سازند و آنان را به جامعه برگردانند.

الفت ادامه داد: مدیریت زندان از ادوات و ابزار و چینش آن‌ها در راستای اصلاح زندانیان بهره می‌گیرد و هدف از تعیین مجازات هم اصلاح و تربیت است؛ اما، مشکل اساسی اجرای این سیاست‌ها در عمل است.

وی افزود: اصلاح مجرمان نیاز به ارکان، دستورات تربیتی، تربیت کننده و تربیت شونده دارد. اصلاح گر باید فاضل، عالم، علاقه مند، پرشور، پیگیر و پرکار باشد و اصلاح شونده نیز باید زمینه پذیرش آموزش ها را دارا و استعدادش شناخته شده باشد.

الفت گفت: زندانبانی وظیفه‌ای حساس و جدی است و اگر بخواهیم فکر کنیم مسئولان زندان به تنهایی می‌توانند وظیفه اصلاح زندانیان را انجام دهند، قطعاً اشتباه کرده‌ایم.

وی با بیان این که سیستم قضایی کشور هنوز نپذیرفته سازمان زندان‌ها به صورت مستقل در امر تربیت زندانیان دخالت کند، اظهار داشت: اگرچه در برخی کشورها زندان ها مستقل عمل می کنند و بعد از ورود محکوم به زندان، وظیفه دادگستری پایان می‌یابد؛ اما، در ایران بسیاری ظرفیت‌ها در اختیار دادگستری است. وظیفه قاضی با دستگیری، محاکمه و به زندان فرستادن محکوم تمام نمی‌شود و باید در زندان نیز ادامه یابد. امروز باید تصمیم بگیریم به اقتدار محاکم، در امر تربیت پذیری و اصلاح زندانیان کمک کنیم.

الفت گفت: مدیریت زندان ها باید همراه با عطوفت باشد. شیوه‌های قرون وسطایی از نظر شرع غلط است. با تحکم و بداخلاقی و زورگفتن و برخی را بر دیگران ترجیح دادن نمی توان زندان را مدیریت کرد. در غیر این صورت نمی توان انتظار کاهش آمار زندانیان را داشت.

وی ضمن تقدیر از زحمات و حمایت های استاندار خوزستان از دستگاه قضایی استان طی سال‌های اخیر، گفت: در استان ما درک خوبی از دستگاه قضایی در دستگاه اجرایی وجود داشته و هیچ گاه با بی توجهی مسئولان اجرایی روبرو نشده‌ایم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز گفت: وجود زندان ها واقعیت تلخی است که بایستی آن را پذیرفت. در جامعه افراد مختلفی با افکار و اندیشه‌های محلی وجود دارند که بعضاً مرتکب جرایمی می‌شوند و نظم و امنیت جامعه را به نفع خود بر هم می‌زنند؛ لذا زندان وجود دارد و افراد مترقی هم ضرورت آن را پذیرفته‌اند.

فرهاد افشارنیا افزود: همکاران قضایی که در سنگر قضاوت قرار دارند باید به‌جا، به موقع و به‌هنگام، از مجازات حبس استفاده کنند و نباید به عنوان وسیله سرکوب گری و از روی خشم یا احساس اعمال شود. آمار زندانیان، قابل دفاع و تعریف آور نیست که بخواهیم به آن مباهات کنیم.

وی گفت: از این که جامعه شرایطی فراهم آورد که این تعداد مرتکب جرم شوند، متاسفم. لازم است مسئولین محترم تلاش کنند با اقدامات پیشگیرانه، به ویژه در زمینه معیشتی و افزایش میزان درآمد سالانه مردم و همچنین با فرهنگسازی، آستانه تحمل مردم را بالا ببرند.

وی با بیان این که صبورترین و خوش اخلاق ترین دادیاران استان برای نظارت بر زندان انتخاب شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل نوع جرایم، آمار مرخصی زندانیان در این استان پایین است.

دادیار ناظر زندان زنان و کانون اصلاح و تربیت اهواز نیز در این نشست، بیان داشت: اصلاح اطفال و زنان بزهکار، نیازمند مشارکت اثربخش نهادهای اجتماعی و فرهنگی است تا زندانی آمادگی لازم را برای حضور مفید در جامعه پیدا کند.

منیژه خاکی با تقدیر از تلاش مسئولان زندان‌های اهواز در خصوص نگهداری و اصلاح مجرمان، گفت: در حال حاضر تعداد محکومان بیش از بازداشت شدگان است که این امر نشان از تلاش قضات در رسیدگی به پرونده‌هاست و جای تقدیر دارد.

در ادامه معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان نیز اظهار داشت: زندان باید آخرین مجازات باشد و برای کسی انتخاب شود که حضورش برای جامعه مخاطره آمیز است؛ در غیر این صورت بهتر است از مجازات‌های جایگزین استفاده شود.

محمود پور محمدی گفت: با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید، برای قضات دری باز شده است تا از مجازات‌های جایگزین به جای زندان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: با فضای ناکافی، بودجه کم و فقدان امکانات در زندان، حافظ قرآن تربیت کردن کار آسانی نیست و باید از کسانی که روزانه بیش از 12 ساعت در زندان کار می‌کنند، تقدیر کرد.

مدیرکل زندان‌های خوزستان نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این اداره طی یک سال گذشته، گفت: آغاز چندین پروژه بزرگ ساخت و تکمیل ندامتگاه در استان، توسعه  و نظارت  بیشتر بر روند مراقبت و پاک‌سازی زندان‌ها از اشیاء ممنوعه مانند مواد مخدر و گوشی تلفن همراه، تربیت مدیران جدید، جوان و تحصیل کرده برای زندان‌ها از میان کارکنان واجد شرایط و علاقمند به خدمت در این اداره، توسعه فراگیر اقدامات فرهنگی، تربیتی و تخصصی سازی مهارت‌های اصلاحی- تربیتی، ایجاد و فعالسازی نهادهای مددجو محور و...  از مهمترین اقدامات عرصه زندانبانی استان است.

رضا پوستچی از حمایت‌های رئیس کل دادگستری خوزستان و سایر مقامات قضایی استان در راستای ارتقای عملکرد این اداره کل قدردانی کرد.

در این دیدار همچنین از بندهای مختلف مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی بازدید شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز