خبرگزاری کار ایران

گسترش مصرف سوخت پاک در یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور متوقف شده است؛

افزایش جایگاه‌های CNG در اصفهان مقرون به صرفه نیست

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۴۸

۱۴۵ جایگاه CNG در استان وجود دارد، از این تعداد ۲۸ جایگاه در شهر اصفهان جانمایی شده است که در بیشتر ساعات شبانه روز خلوت هستند و فقط در ساعات اولیه صبح با حجم انبوهی از متقاضیان استفاده از این سوخت روبرو می‌شوند/ سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی برای احداث جایگاه‌هایی که قرار است دو سه ساعت از شبانه‌روز مورد استفاده قرار گیرند، مقرون به صرفه نیست.

ایلنا: رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان وجود ۲۸ جایگاه توزیع این نوع سوخت در مرکز استان را کافی دانست و گفت: اصفهان دومین مصرف کننده سوخت CNG در کشور است.

بحران آلودگی هوای اصفهان که در سال‌های گذشته شدت یافته و حتی در فصل تابستان نیز خودنمایی می‌کند، یکی از مشکلات حل نشده و اساسی این کلان‌شهر است که اثرات مخربی بر سلامت جسمانی و روانی افراد، گیاهان، اشیاء و حتی ساختمان‌ها (از نظر خوردگی، سیاه شدن و کاهش مقاومت) دارد.

 

آلودگی اصفهان از ۷ برابر استاندارد جهانی نیز فرا‌تر می‌رود

بر اساس آمارهای رسمی ۷۰ درصد از این آلودگی، ناشی از تردد وسائل نقلیه است، تا جایی که میزان این آلودگی در شهرهایی مانند تهران و اصفهان، در برخی مواقع از ۷ برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهانی نیز فرا‌تر می‌رود.

از آنجا که گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان در دو سه سال اخیر به دلیل مشکلات متعدد متوقف شده است، مصرف سوخت CNG یکی از راهکارهای کنترل آلودگی شهری به شمار می‌رود که به گفته رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد چرخه حمل و نقل آن می‌شود.

جمشید جمشیدیان با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تعداد خودروهای شهر اصفهان هر چهار سال یک بار دو برابر شده است، اعلام کرد: تا قبل از سال ۸۰ تعداد خودروهای سواری در کلان‌شهر اصفهان ۲۰۰ هزار دستگاه بوده است که این تعداد تا پایان سال ۹۰ به ۸۳۰ هزار دستگاه خودروهای سواری سبک به غیر از موتورسیکلت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی نزدیکی شهرهای استان به اصفهان را نیز موجب افزایش تردد خودرو‌ها در این کلانشهر می‌داند و می‌گوید: این حجم از تردد خودرو در حالی است خودروهای فرسوده از رده خارج نمی‌شوند و با وجود چنین شرایطی جلوگیری از افزایش آلودگی هوا بیش از وضعیت کنونی، یک پیشرفت به شمار می‌آید.

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از گاز طبیعی فشرده، باعث کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو‌ها می‌شود، با این وجود افزایش تعداد جایگاه‌های سی ان جی در اصفهان به کندی پیش می‌رود.

 

تعداد محدود جایگاه‌های CNG در شهر

عضو شورای شهر اصفهان نیز با انتقاد محدود بودن تعداد محدود جایگاه‌های سوخت CNG در شهر اصفهان، می‌گوید: مصرف کنندگان این نوع سوخت علاوه بر طی مسافت طولانی، باید حداقل ۳۵ دقیقه در صف‌های طولانی معطل بمانند.

علیرضا نصراصفهانی با اشاره به وجود ۲۷ جایگاه سوخت CNG در اصفهان، افزود: بیشتر این جایگاه‌ها در خارج از شهر در مناطقی همچون قلعه شور، سپاهان شهر، سه راه آب و برق درچه، شهرک ولیعصر (عج)، آتشگاه، اتوبان چمران و بلوار شفق واقع شده و با توجه به بالا بودن قیمت زمین در شهر لازم است انگیزه تاسیس این جایگاه‌ها برای بخش خصوصی ایجاد شود.

 

شلوغی مقطعی است

در واکنش به گلایه‌های شهروندان از این مشکلات، رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان به ایلنا می‌گوید: ۱۴۵ جایگاه CNG در استان وجود دارد، از این تعداد ۲۸ جایگاه در شهر اصفهان جانمایی شده است که در بیشتر ساعات شبانه‌روز خلوت هستند و فقط در ساعات اولیه صبح با حجم انبوهی از متقاضیان استفاده از این سوخت روبرو می‌شوند.

غلامرضا قادری سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی برای احداث جایگاه‌هایی که قرار است دو سه ساعت از شبانه‌روز مورد استفاده قرار گیرند را مقرون به صرفه نمی‌داند و تصریح می‌کند: یکی دیگر از دلایل شلوغی برخی محل‌های توزیع سوخت سی ان جی در اصفهان انتخاب نادرست مصرف‌کنندگانی است که انتظار دارند با مراجعه به نزدیک‌ترین جایگاه‌ها ممکن و در کمترین زمان ممکن سوخت‌گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مشکلی از نظر کمبود جایگاه CNG در شهر اصفهان گزارش نشده و حتی در برخی از ساعات شبانه‌روز مانند ۲۴ بامداد تا 5 صبح، جایگاه‌ها در حالت تعطیلی قرار دارد، ادامه می‌دهد: در صورت ارائه تجهیزات بلاعوض دولت، امکان احداث تعداد بیشتری جایگاه برای شهر اصفهان فراهم می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اصفهان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه استقبال می‌کند.

 

دومین مصرف کننده سوخت CNG در کشور

رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اصفهان درباره بدهی سنگین برخی جایگاه‌ها به شرکت گاز استان نیز اینگونه توضیح می‌دهد: تنها جایگاه بدهکار مربوط به شرکت واحد اتوبوسرانی است که ما اهرمی برای دریافت هزینه گاز از این جایگاه نداریم و راهکار قانونی برای وصول این بدهی قطع گاز جایگاه از سوی شرکت گاز است.

وی ادامه کار جایگاه‌های سی ان جی را به معنای سوددهی آن‌ها دانست و تاکید کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان گاز مایع در اصفهان رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی هستند.

قادری از مصرف حدود ۴۲ میلیون متر مکعب گاز در جایگاه‌های CNG استان در ماه خبر داد و گفت: با این میزان مصرف در جایگاه دوم کشور بعد از تهران قرار داریم.

 

گزارش از: ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز