خبرگزاری کار ایران

هشدار دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز؛

مشکلات کارگران با کناره گیری و اخراج نمایندگان کارگران رفع نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۳۶

اخیرا برخی از کارفرمایان از جمله مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری آذرنگین بدلیل کم توجهی مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در تلاشند تا ‌‌نهایت سوءاستفاده برای تبعیض در قبال کارگران و مطالبات آنان به عمل آورند.

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز نسبت به برخورد با نمایندگان کارگران واحدهای تولیدی صنعتی استان آذربایجان شرقی هشدار داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کریم صادق‌زاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات اخیر برخی از کارفرمایان در قبال نمایندگان کارگران اظهار داشت: بنا بر گزارش‌های رسیده در برخی از واحدهای تولیدی، کارفرمایان به دنبال پیگیری خواسته‌های کارگران با روش‌های جدیدی در پی تحت فشار قرار دادن نمایندگان کارگران برای منصرف ساختن آنان برای تحقق این مطالبات هستند.
وی با تأکید بر اینکه مطابق قانون همکاری و نظارت بر امور رفاهی کارگران، پیگیری و مراقبت در جهت حسن اجرای مقررات قانون کار، استیفای حقوق قانونی کارگران، پیگیری در جهت ایجاد و تشکیل کمیته انضباطی، پرهیز از تنبیهات خودسرانه کارگران از جمله وظایف نمایندگان کارگران به شمار می‌رود افزود: پیگیری مطالبات کارگران مطابق قانون به هیچ عنوان نباید موجب کسر حقوق و اضافه کاری و ایجاد شرایط سخت کاری برای نمایندگان کارگران شود.
صادق‌زاده با تأکید بر اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به ویژه معاونت روابط کار نباید اجازه سوء استفاده کارفرمایان را در این راستا بدهد و باید جلوی خواسته‌های نامعقول کارفرمایان در قبال کارگران و نمایندگان کارگران گرفته شود گفت: کاهش و حذف ساعات اضافه کاری، در اختیار کارگزینی قرار دادن، تهدید به اخراج، کسر حق جذب، حق پست و حق فوق العاده شغلی نمایندگان کارگران و عدم رعایت قانون کار در قبال نمایندگان کارگران از جمله اقداماتی است که اخیرآ برخی از کارفرمایان از جمله مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری آذرنگین به‌دلیل کم توجهی مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در تلاش‌اند تا ‌‌نهایت سوءاستفاده برای تبعیض در قبال کارگران و مطالبات آنان به عمل آورند.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز اجرای کامل قانون کار را حداقل خواسته کارگران عنوان کرد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی فعلی مطالبات کارگران تنها از راه اجرای قانون کار محقق می‌شود و نباید فرصت داد تا این حداقل‌ها هم از جامعه کارگری گرفته شود بلکه باید با تفاهم میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان راهکارهای اصولی برای برون رفت از مشکلات و رفع موانع کاری ارایه و عملیاتی شود.
صادق‌زاده با تأکید بر گسترش تشکل‌های قانونی کارگران گفت: در شرایطی که قانون از توسعه تشکل‌های کارگران حمایت می‌کند شاهد هستیم در بین ۱۲ هزار واحد تولیدی صنعتی استان آذربایجان شرقی تعداد این تشکل‌ها در قالب نمایندگان کارگران، انجمن‌های صنفی کارگری درون کارگاهی و برون کارگاهی، شوراهای اسلامی کار از رشد قابل توجهی روبرو نیست.
وی گفت: در این شرایط که باید بستر برای توسعه تشکل‌های کارگری فراهم شود شاهد هستیم نه تنها به انحاء مختلف انگیزه کارگران برای حضور در این تشکل‌ها کمرنگ‌تر می‌شود بلکه روندی آغاز شده که نمایندگان فعلی کارگران هم از ادامه مسئولیت خود سرباز زنند، چرا که اگر نمایندگان کارگران به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند حداقل‌های قانونی کارگران تحقق پیدا می‌کرد.
صادق‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد مجمع نمایندگان کارگران، کانون‌ها انجمن‌های صنفی کارگران و شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی با هشیاری بیشتری نسبت به این مسایل در عرصه دفاع از حقوق کارگران حضور داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز