خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه نخبگان جوان تبریز:

باید بین حقوق مالکیت فکری و رفاه اجتماعی تعادل برقرار شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۰۵

برخی افراد اختراعات سایرین را به اسم خود ثبت می کنند/ درصورت رعایت اصول مالکیت فکری، شرکت‌های دانش بنیان تقویت می‌شوند.

ایلنا- تبریز: دبیرکل خانه نخبگان جوان تبریز گفت: باتوجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی و توقف فروش نفت و تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان، اهمیت مالکیت فکری دو چندان نمایان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهیار بابازاده در نشست حقوقی « مالکیت فکری و حقوق بشر» در خانه ستارخان در تبریز با اشاره اینکه اساس شرکت‌های دانش بنیان اختراع بوده و ماهیت اختراعات نیز براساس نوآوری فکری صورت می‌گیرد، افزود: درصورت رعایت اصول مالکیت فکری اختراعات، شرکت‌های دانش بنیان تقویت می‌شود و در نتیجه تولید ملی که شعار امسال است؛ تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه مفهوم مالکیت فکری، حمایت از حقوق پدیدآورنده اثر و ایجاد زمینه‌ای مطمئن در جهت تشویق سایرین برای خلق آثار بهتر است، ادامه داد: مالکیت فکری باید به یک نوع حق تبدیل شود. به استناد به معاهدات جدید wipo باید بین حقوق مالکیت فکری و رفاه اجتماعی، بهداشت عمومی و حق بر غذا نوعی تعادل برقرار شود.

بابازاده با بیان اینکه مالکیت فکری یک نوع حق طبیعی بشر محسوب می‌شود؛ ادامه داد: وظیفه ارگان‌های مربوطه است که با فرهنگ‌سازی و وضع قوانین برای رعایت هرچه بیشتر مالکیت فکری و معنوی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه رعایت مالکیت فکری موجب توسعه پایدار جوامع می‌شود و حق بر توسعه یکی از حقوق بنیادین در نسل سوم حقوق بشر است، افزود: در کل هدف، برقراری حداکثر توازن بین مالکیت فکری و حقوق بنیادین بشر بوده و در این مسیر باید ملاحظات حقوق بشری بر ملاحظات اقتصادی محور اولویت داشته باشد. در غیر اینصورت زمینه بروز فساد فراهم می‌شود.

دبیرکل خانه نخبگان جوان تبریز با بیان اینکه اگر مالکیت فکری به صورت یک قانون مدرن با درنظر گرفتن تمام جزئیات تصویب نشود؛ امکان دارد برخی مشکلات ازجمله سوء استفاده از ناتوانی مالی مخترع بروز یابد، افزود: متاسفانه برخی افراد اختراعات سایرین را به اسم خود به عنوان نفر اول ثبت می‌کنند تا از مزایای معنوی و مادی آن استفاده کنند یا افراد سودجو اختراعات و ایده‌های افراد سایر کشور ها را به اسم خود ثبت کنند.

وی افزود: این هرج و مرج‌ها در آینده موجب بدبینی نسبت به نخبگان و مخترعین و صاحبان اثر توسط مردم و مسئولین خواهد شد که باید مسائل حقوقی و مالکیت فکری در اینجا ورود کرده تا مخترعین و افراد صاحب ایده ارزش فکر خود را بیش از پیش متوجه شوند. همچنین باید جهت مشخص شدن صحت اثر، مصاحبه‌های بسیار دقیق توسط کارشناسان متخصص صورت پذیرد و از افراد مستعد معرفی شده به عنوان صاحب اثر حمایت شود تا شاهد دزدی علمی و دروغ، خصوصا در مملکت اسلامی نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز