خبرگزاری کار ایران

با حضور عده‌ای از مسئولان و اهالی فرهنگ؛

پیکر «امیرحسین فردی» تشییع شد

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۲۸

درگذشت امیرحسین فردی برای ادبیات و هنر کشور مصیبت بزرگی به شمار می‌رود. نقش او آن گونه که باید و شاید در ادبیات انقلاب شناخته نشد، اما چاره‌ای نیست و امروز باید تسلیم مشیت الهی باشیم.

ایلنا: مراسم تشییع پیکر امیرحسین فردی صبح امروز؛ شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه با حضور سیدمحمد حسینی، غلامعلی حداد عادل، حسین شریعتمداری، حمید شاه‌آبادی و جمعی از نویسندگان و هنرمندان از مقابل حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد) در صحبت‌های خود ضمن تسلیت درگذشت امیرحسین فردی گفت: او از عمر خود به بهترین وجه استفاده کرد و بدون تزلزل گام برمی‌داشت و از ارزش‌های نظام سخن می‌گفت و حرمت قلمی را که خداوند به آن سوگند خورده بود، پاس داشت و در مسیر خود ثابت‌قدم بود. او همواره از ارزش‌های نظام و دستاوردهای انقلاب سخن گفت و اعتنایی به دگراندیشان و بداندیشان نداشت.
او ادامه داد: من امیدوارم این راه توسط دوستان زنده‌یاد فردی ادامه یابد و از آرمان‌های رهبر انقلاب و امام راحل دفاع کنند.
وزیر ارشاد در پایان صحبت‌های خود گفت: ایشان به دلیل روحیاتی که داشت، در هر کجا که احساس نیاز می‌کرد با آن نهاد و سازمان اقدام به همکاری می‌نمود، همانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روزنامه کیهان، بنیاد ادبیات داستانی، هیئت‌های داوری و... او همواره حضور پررنگ داشت و هر کجا که می‌توانست منشأ اثر باشد، شاهد حضور او بوده و در این مسیر ثابت قدم بود.
اسکندر مؤمنی شریف؛ ریاست حوزه هنری هم در این مراسم با بیان اینکه همچنان از شنیدن این خبر بهت‌زده است و باور نمی‌کند که در کنار پیکر امیرحسین فردی ایستاده، ادامه داد: درگذشت امیرحسین فردی برای ادبیات و هنر کشور مصیبت بزرگی به شمار می‌رود. نقش او آن گونه که باید و شاید در ادبیات انقلاب شناخته نشد، اما چاره‌ای نیست و امروز باید تسلیم مشیت الهی باشیم.
رئیس حوزه هنری ادامه داد: چشم‌مان به فضل الهی است که فرمود کسانی که دربرابر مصائب صبر می‌کنند، انشاءالله با لطف و رحمت خدا همراه خواهند بود، اما با این حال جای خالی‌اش در روزگاری که به او نیاز داریم خالی است. در روزگاری که اخلاق فراموش شده نبود، شخصیت‌هایی چون فردی بسیار احساس می‌شود.
مؤمنی شریف، فردی را متعصب به آرمان‌های انقلاب دانست و گفت: او تا آخر عمر بر این آرمان‌ها وفادار ماند. او به دلیل منش خاصی که داشت، از طیف‌های مختلف همکاران و دوستانی داشت، اما جایی که بحث انقلاب بود از هیچ چیز چشم‌پوشی نمی‌کرد.
او با ذکر این نکته که امیرحسین فردی همواره به رهبر عشق می‌ورزید، ادامه داد: وقتی رهبر انقلاب گفت در این روزگار رمان انقلاب فراموش شده، او دست به کار شد و رمان اسماعیل را نوشت که در جلسه‌ای پس از تألیف این کتاب رهبر انقلاب فرمودند جای این رمان خالی بود.
حسین شریعتمداری؛ مدیر مسئول موسسه کیهان هم در صحبت‌های خود گفت: پس از نزدیک به بیست و چند سال که ایشان سردبیری کیهان بچه‌ها را برعهده داشت، به خط قانونی بازنشستگی رسیده بود. هم ما و هم او از این جدایی ناراحت بودیم. من به او گفتم سکه کیهان بچه‌ها را به نام تو ضرب کرده‌اند. و بالاخره قرار بر این شد که بماند، اما دیری نپایید که رفت و البته آثارش ماندگار است.
او در ادامه به ویژگی‌هایی از زنده‌یاد فردی اشاره کرد و گفت: او معتقد بود که هنر و ادبیات یک ضرب و یک قالب است و نقش و وظیفه‌اش این است که پیام را به مخاطبانش برساند. او از این ظرف برای رساندن پیام اسلام و انقلاب به مخاطبان استفاده کرد.
او در ادامه به زندگی مادی فردی اشاره کرد و گفت: او از من و ما گذشته بود؛ در سر سودای سود نداشت و زندگی مادی‌اش از آغاز تاکنون تغییری نکرد و هنوز هم در خانه‌ای محقری در کوچه عسگری زندگی می‌کرد و هیچگاه از موقعیت‌های بسیاری داشت استفاده نکرد.
در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر امیرحسین فردی، غلامعلی حدادعادل گفت: دیدار من با امیرحسین فردی در زمان‌هایی صورت می‌گرفت که به حوزه می‌آمدم. حدود دو هفته پیش برای مراسم سالگرد شهادت شهید آوینی در حوزه برنامه‌ای بود که آن، امیرحسین فردی را دیدم و تصور نمی‌کردم به این زودی در حوزه هنری کنار پیکر پاک او ایستاده باشم. این مراسم امروز من را به یاد تشییع شهید آوینی در همین محل انداخت.
حدادعادل در ادامه بخش‌هایی از پیام تسلیت رهبر انقلاب را برای حاضران خواند و ادامه داد: رهبر انقلاب از بنیان‌گذاران حوزه هنری هستند و پیش از پیروزی انقلاب، سنگ‌بنای حوزه را گذاشتند. من به دلیل توجه او به بچه‌ها، برایش احترام زیادی قائل بودم. او می‌توانست در این مدت ۲۸ سال کار در کیهان بچه‌ها به جای دیگری برود، اما ترجیح داد سراغ کودکان برود.
او افزود: یکی از پیوندهای من و فردی این بود که از اینکه کیهان بچه‌ها به دست او دوام یافته بود خوشحال بودم. به او هم گفته بودم که من اولین شماره کیهان بچه‌ها را در زمانی که در دبستان درس می‌خواندم، خریده و خوانده‌ بودم و خوشحالم این مجله دوام پیدا کرده است.
حدادعادل در پایان صحبت‌های خود گفت: انشاالله زنده یاد فردی به مقام قرب الهی برسد و این گواهی صادقانه رهبر که او را هنرمندی مومن، سخت‌کوش، پیشکسوت و از بنیان‌گزاران هسته‌های جوانان هنرمند و انقلاب دانسته‌اند نزد پروردگار باشد.
حجت‌الاسلام محمدیان؛ رئیس سازمان تعلیم و برنامه‌ریزی کتب درسی هم در سخنان خود آرامش ابدی را از آن مردانی چون امیرحسین فردی دانست و گفت: این افراد در عرصه فعل و عمل استقامت می‌ورزد فشار‌ها آن‌ها را نمی‌لرزاند و هوس‌ها پای آن‌ها را سست نمی‌کند و بر آنچه گفته باور داشتند و پایمردی می‌کنند.
او افزود: آقای فردی یک اصولگرا به معنای واقعی کلمه بود و پای اصول می‌ایستاد و از اصول خود کوتاه نمی‌آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز