خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم افتتاح نمایشگاه یاد یار مهربان:

مطبوعات و نشر نیاز به حمایت جدی دارند

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۱۴

لاریجانی: باید قبول کرد که ناشران در کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند، به ویژه بحث گرانی کاغذ بحث فرهنگی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا تلاش می‌کند اما این بخش نیاز به کمک حمایتی جدی دارد حتی بخشی از مطبوعات و ناشران نیز دچار این مشکل هستند.

ایلنا: مراسم افتتاح دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان، عصر امروز (شنبه ۱۲ اسفندماه) با حضور علی لاریجانی؛ ریاست مجلس شورای اسلامی، سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران، امیر خوراکیان؛ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعدادی از چهره‌های فرهنگی کشور در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تشکر از تلاش‌های چند سال اخیر شورای شهر تهران و شهرداری تهران اضافه کرد: چندی پیش شهردار تهران باغ موزه دفاع مقدس را راه‌اندازی کرد که بی‌نظیر، ارزشمند و لایق مجاهدت‌های بزرگ ملت ایران بود و به نوعی جای این موزه در کشور خالی بود‌ه است، همچنین شهردار تهران از گذشته دارای یک پیشینه مجاهدت است. شهردار تهران امروز توفیق دارد تا یکی از مباحث بزرگ شهر تهران را که یک جایگاه و نمایشگاه دائمی در شهر تهران است را سامان دهد. سطح زیربنای این کار، کار بزرگی است و می‌تواند نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی در این باغ برگزار شود. حتی در این مکان می‌شود نمایشگاه‌های تخصصی را نیز دایر کرد. کار شهرداری تهران، شورای شهر و علی اکبر اشعری رئیس باغ کتاب ستایش برانگیز است.
او ادامه داد: پشت این فکر یک نکته نهفته است که برای توسعه کشور راهی را نداریم، به‌جز دانایی و محور قرار دادن آن؛ یعنی درست است که ایران از لحاظ ژئوپلیتیک یک موقعیت ممتاز دارد اما آن چیزی که شرایط و مسیر این کشور را تغییر می‌دهد استفاده درست از نیروی کارآمد است. ما باید نیروی انسانی عالم، متناسب با جهش‌های پیشرفت را تربیت کنیم. در این راستا نیروی انسانی عالم متناسب با جهش‌های پیشرفت باید از لحاظ تخصصی برجستگی داشته باشند، یعنی نظام آموزش و پرورش و دانشگاهی از طریق تکنولوژی و علم پیشرفته گام بردارند تا پیشرفت را در علوم پیشرفته مشاهده کنند.
ریاست مجلس شورای اسلامی به نقش کتاب در این پیشرفت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از اموری که می‌تواند در این جهت کمک کند، کتاب‌های متناسب در اختیار متخصصان قرار دادن است که آن قدر ارتباطات آسان شده و دسترسی به اطلاعات به سهولت صورت می‌گیرد که هیچ‌گاه نمی‌توانند آن‌ها جای کتاب را بگیرند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه دست رنج تجربه عمر یک شخص در کتاب مشاهده می‌شود، گفت: افرادی که می‌خواهند در قافله پیشرفت و دانایی محور حرکت کنند لازمه آن داشتن نشاط فکری در سایه ترقی است.
او در ادامه گفت: ذهن‌هایی که درگیر کتاب است، ذهن‌هایی ورزیده و چابک بوده که برای برنامه‌ریزی به شمار می‌روند.
ریاست مجلس شورای اسلامی به جایگاه مطالعه برای مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر ایران فردی فرهیخته، دانشمند و اهل مطالعه است و کتاب‌های متنوعی را مطالعه می‌کند به همین منظور ذهن ایشان برای چالش‌های مختلف آماده است. در کنار این، سیاستمدارانی که کتاب نمی‌خوانند ذهنشان به مرور انجماد پیدا می‌کند و به نوعی تراوشات ذهنی آن‌ها کم می‌شود.
لاریجانی تاکید کرد: انسان‌هایی زرنگ هستند که به این امر توجه دارند و صاحب این ظرفیت هستند، همچنین همه انسان‌ها دارای استعداد هنری هستند. انسان‌ها با دو بال حرکت می‌کنند یک بال معرفت اخلاقی و بار دیگر امور ایمانی است که اگر یک بال فعال نباشد نمی‌توانند در پرش موفق باشند. انسان باید کتاب دینی بخواند تا به معرفت دینی دست یابد، همچنین برای جامعه‌ای که می‌خواهد الگو باشد و ترقی متوازن داشته باشد و به نوعی به پیشرفت اسلامی برسد مؤلفه‌های پیشرفت اسلامی باید شکل گرفته که در اینجا کتاب نقطه کانونی می‌شود.
او در پایان با اشاره به مشکلات نشر کشور و بحران کاغذ، عنوان کرد: باید قبول کرد که ناشران در کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند، به ویژه بحث گرانی کاغذ بحث فرهنگی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا تلاش می‌کند اما این بخش نیاز به کمک حمایتی جدی دارد حتی بخشی از مطبوعات و ناشران نیز دچار این مشکل هستند. معتقدم این بخش نباید آنقدر مظلوم واقع شود، همچنین ناشران و مطبوعات نگران این وضع بوده و لازم است برای سال آینده تبیین درستی صورت گیرد تا نشر و مطبوعات با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. باید در بودجه سال ۹۲ امکاناتی برای آنان فراهم شود که کمک‌هایی از بخش‌های دیگر برای رفع مشکل کاغذ بگیریم.
سید محمد حسینی؛ وزیر ارشاد هم در این مراسم با تاکید بر اهمیت ترویج مطالعه از سنین کودکی، گفت: اگر کودکان ما با کتاب مانوس شوند به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در ایران همه اهل مطالعه باشند نیز جامه عمل پوشیده می‌شود.
او در ادامه به برگزاری دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان اشاره کرد و گفت: این حرکت برای دهمین بار در تهران برگزار می‌شود و حرکت بسیار خوبی است؛‌ای کاش در استان‌ها نیز شاهد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بودیم تا کتاب در دسترس همگان قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری ۲۹ نمایشگاه عمومی و اختصاصی در سال جاری خبر داد و گفت: ترویج مطالعه همت بیشتری را طلب می‌کند و امیدواریم در بودجه سال آینده توجه کافی به این موضوع صورت گیرد تا بتوانیم نتایج بیشتری داشته باشیم.
حسینی از مطالعه به عنوان شاخص‌ترین وجهه فرهنگی هر کشوری یاد کرد و افزود: باید با حمایتی که از ناشران صورت می‌پذیرد بتوانیم کتاب را در سراسر کشور داشته باشیم؛ به این منظور از آموزش و پرورش تقاضا داریم تا در استان‌ها تلاش بیشتری داشته باشند تا کودکان نیز با کتاب انس پیدا کنند.
او خاطر نشان کرد: در این باره هر مقدار برای دانش آموزان هزینه شود، به عنوان سرمایه خواهد بود از این رو با طیب خاطر باید هدف گذاری کرد تا مراسم‌هایی همچون یاد یار مهربان برگزار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توصیه‌ای به نویسندگان و مولفان نیز گفت: هم اکنون کتاب رقبای فراوانی همچون وسایل سرگرم کننده، رایانه، فیلم‌ها و... دارد بنابر این اگر بخواهیم برای کتاب جاذبه و کشش ایجاد گنیم باید محتوا و جاذبه‌های کتاب نیز به گونه‌ای باشد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال آتی نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه یک حرکت ملی و بین المللی در داخل و خارج به شمار می‌رود و همکاران در شهرداری و شورای شهر کمک می‌کنند تا این رویداد به خوبی برگزار شود.
محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران نیز طی سخنانی با خیرمقدم به رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس شورای اسلامی شهر تهران، ناشران و فعالان فرهنگی، هدف نظام اسلامی را رشد و تعالی انسان‌ها خواند و گفت: کتاب مهم‌ترین وسیله‌ای است که می‌تواند ما را به این سمت هدایت کند و ما متولیان بخش‌های مختلف باید به این موضوع بپردازیم. اهمیت کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست. بدون شک کتاب دروازه ورود به گسترده دانش و معرفت است و هر کسی در زندگی خود از کتاب آرامش گرفت هیچ آرامش دیگری را از دست نداده است.
او افزود: متولیان بخش‌های مختلف و ما در شهرداری به این موضوع مهم باید بپردازیم که علاوه بر پیشرفت شهر به کالبد درون شهر و شهروندان نیز توجه ویژه داشته باشیم. بنابراین همانطورکه در کالبد شهر به پل، تونل و فضای سبز توجه داریم باید به درون شهر شهروندان نیز توجه داشته باشیم تا به این ترتیب شهری عاقل و عادل داشته باشیم.
شهردار تهران تاکید کرد: افتخار این دوره شهرداری تهران آن است که همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا شهرداری تهران را از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم. بنابراین یکی از وظایف ما توجه به کالبد فرهنگی شهراست؛ هم اکنون که این امکان برای شهرداری فراهم است باید آن را در اولویت قرار دهیم.
قالیباف با اشاره به توسعه کتابخانه‌های شهر تهران از ۶۰ عدد به بیش از ۳۰۰ کتابخانه و همچنین توسعه مساجد، حسینیه‌ها، مراکز فرهنگی، سینما و تئا‌تر به افتتاح باغ کتاب تهران اشاره کرد و گفت: حتما باغ کتاب نه تنها در کشور و خاورمیانه بلکه در دنیا جزء اتفاقات نادر است که به عنوان یک نمایشگاه دائمی با این کیفیت و نحوه ساخت تجهیزات درخدمت فرهنگ کشور، ناشران و ملت قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: سعی کرده‌ایم در این روز‌ها که روزهای سخت اقتصادی است به سبد فرهنگ خانوار توجه داشته باشیم. چرا که وقتی به خانواده و جامعه فشار اقتصادی وارد می‌شود سبد فرهنگی به عنوان اولین نقطه حذف می‌شود. امسال در فشار اقتصادی، در فعالیت‌های فرهنگی مخصوصا توجه به کتاب، ناشران و فعالان فرهنگی چیزی کم نگذاشتیم تا از این قشر فرهیخته برای تربیت نسل آینده تاثیر گزارهستند استفاده کنیم.
قالیباف با اشاره به روند ساخت و تجهیز باغ کتاب تهران گفت: باید از همکارانم چه در بخش عمرانی وچه افرادی که برای آماده سازی نمایشگاه رنج زیادی بردند به سهم خودم تقدیر و تشکر کنم. چرا که امسال آماده سازی این محل زحمت‌های خاص خود را داشت و فشار مضاعفی وارد شد.
امیرخوراکیان؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم عنوان کرد: از افتخاراتی که در دوره فعلی مدیریت شهری تهران در ارتباط با سازمان فرهنگی و هنری می‌توان نام برد این است که فعالیت‌های فرهنگی این سازمان بر اساس اولویت‌های موضوعی و رویکردهای مشخص طی چند سال گذشته عنوان شده است.
او ادامه داد: هدف نمایشگاه یاد یار مهربان فقط اهدای کتاب نیست بلکه می‌خواهد گسترش و افزایش سرانه مطالعه را نیز به دنبال داشته باشد. حضورفعال معلمان و مسوولان مدارس، حمایت از صنعت نشر، آشنایی مدارس با دستاورد‌های آموزشی از دیگر اهدافی بودند که خوراکیان به آن‌ها اشاره داشت.
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه به دستاوردهای برگزاری نمایشگاه یادیار مهربان اشاره کرد و گفت: در دوره اول صد ناشر با ۲۶ عنوان کتاب در این نمایشگاه حاضر شدند ولی امروز این رقم به ۵۳۰ ناشر با بیش از ۲۲ هزار عنوان کتاب رسیده است.
خواکیان افزود: امسال به خاطر مشکل بودجه‌ای که وجود داشت پنج میلیارد ریال بیشتر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد برای نمایشگاه در نظر گرفته نشده بود اما شهرداری تهران نه تنها اینجا کمبود را جبران کرد بلکه افزایش بودجه نیز در این زمینه داشت.
او در پایان گفت: در نمایشگاه امسال ۵ هزار و ۸۰۰مدرسه شرکت خواهند داشت. علاوه بر آنکه ۱۵ عنوان پوستر در رابطه با ترویج کتاب و کتابخوانی ۱۲۰ هزار کارت عضویت رایگان به مدارس و ۳۰۰ کارت عضویت با ۵۰ درصد تخفیف به مدارس ارایه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز