خبرگزاری کار ایران

نگاهی بر هیات داوران جشنواره شعر فجر؛

داوران بر اساس چه معیاری انتخاب می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۴۲۳۳۵

محمدعلی بهمنی: کارنامه تمام عزیزان بهترین معرفی برای آن هاست و تردیدی در این نیست که بهترین‌های کشور برای داوری انتخاب شده‌اند.

ایلنا: اسامی داوران هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی شعر فجر درحالی اعلام شد که دیدن نام بعضی از چهره‌ها در برخی حوزه‌های غیرتخصصی سوال‌برانگیز بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسامی داوران هفتمین جشنواره‌ی شعر فجر به شرح زیر است:

داوران بخش ویژه پیامبر اعظم (ص): عباس مشفق‌کاشانی، محمدعلی مجاهدی و مرتضی امیری‌اسفندقه.

داوران بخش نقد و پژوهش: مهدی محقق، میرجلال‌الدین کزازی و حسین رزمجو.

داوران بخش شعر کلاسیک: محمدجعفر یاحقی، محمدرضا ترکی، بهاءالدین خرمشاهی، خسرو احتشامی هونه‌گانه و محمدکاظم کاظمی.

داوران بخش شعر سپید و نیمایی: یدالله مفتون امینی، علی موسوی گرمارودی، مصطفی علیپور و یوسفعلی میرشکاک.

داوران بخش سرود و ترانه: علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه و رشید کاکاوند.

داوران بخش کودک و نوجوان: ناصر کشاورز، مصطفی رحماندوست و عرفان نظرآهاری.

در این بین بیش از همه اسامی داوران بخش سپید و نیمایی جلب توجه می‌کرد و این شائبه را ایجاد می‌کرد که آیا در این حوزه متخصص‌ان دیگری برای داوری وجود ندارند و داوران این بخش تا چه اندازه با بخش شعر نیمایی و سپید آشنایی دارند؟

محمدعلی بهمنی(رئیس شورای علمی هفتمین جشنواره شعر فجر) دربارهٔ روند انتخاب داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: در تمام این حوزه‌ها سعی شد افرادی انتخاب شوند که ریشه و سابقه کار را دارند. بخشی از این داوران اساتید دانشگاه‌ها هستند. این ایراد در دوره‌های قبلی به هیات داوران وارد بوده که درک درستی از حوزه ادبیات کلاسیک در بین آنها وجود ندارد. خوشبختانه اسامی داوران این دوره در بخش کلاسیک جای حرف و حدیثی بر جای نگذاشته است.

او افزود: در بخش کارهای آزاد هم کسانی حضور دارند که ریشه‌دار هستند و در بخش ترانه هم آقای علی معلم حضور دارد که اولین کسی است که بعداز انقلاب نگاهی به ترانه‌های پاپ داشت و همواره از پیشروهای حوزه ترانه بوده است. به باور من امسال داوران به این دلیل تغییر کردند که مقوله شناخت نسبت به حوزه کاری به شکل جدی در دستور کار انتخاب قرار داشته است.

بهمنی در مورد داوران بخش آزاد، سپید و نیمایی نیز گفت: آقای میرشکاک در حوزه کارهای نیمایی و چهارپاره معتبر‌ترین چهره کشور است و کسانی که با کارهای ایشان آشنا هستند می‌دانند که هنوز در این روزگار کارهایی به قوت کارهای ایشان نداریم. در مورد شعر سپید هم آقای «مفتون امینی» جایگاه خاصی دارد و به دلیل آشنایی ایشان با جانمایه شعر، محبوب تمام کسانی هستند که کار آزاد و سپید انجام می‌دهند.

او همچنین دربارهٔ‌ گرمارودی گفت: همچنین کسانی که در حوزهٔ شعر آزاد کار می‌کنند، کارهای ایشان را به عنوان برترین‌های این بخش قبول دارند. او جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کلاسیک دارد و کارهای او حتی قبل از سال ۵۷ هم جز کارهای برجسته بعد از نیما بوده است.

رئیس شورای علمی هفتمین جشنواره شعر فجر به مصطفی علیپور اشاره کرد و گفت: جایگاه ایشان هم برای شاعران شناخته شده است. او جزو شاعران کلاسیک‌کار، نیمایی‌کار و آزادکار است و در همه این بخش‌ها جایگاه بدون خدشه‌ای دارد.

او تاکید کرد: جوان‌ها فکر نکنند که آثارشان برای داورانی که مربوط به نسل خودشان نیستند شناخته شده نیست، داوران این دوره با تمام زمینه‌های شعری آشنایی کافی را دارند و درک بالایی از هر نوع اثری در آن‌ها وجود دارد. کارنامه تمام عزیزان بهترین معرفی برای آن‌هاست و تردیدی در این نیست که بهترین‌های کشور برای داوری انتخاب شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز