خبرگزاری کار ایران

ناصر فیض:

تشکیل شورای شعر از یک اتفاق مهم در جشنواره شعر فجر خبر می‌دهد

کد خبر : ۳۸۵۴۷

ناصر فیض تاکید کرد: راه‌اندازی شورا شعر و تشکیل شورای علمی برای جشنواره شعر فجر، از یک اتفاق مهم در این جشنواره، خبر می‌دهد.

ایلنا: ناصر فیض شاعر و طنز‌پرداز کشورمان تشکیل شورای شعر را در وزارت ارشاد به فال نیک گرفت و تاکید کرد: راه‌اندازی این شورا و تشکیل شورای علمی برای جشنواره شعر فجر، از یک اتفاق مهم در این جشنواره، خبر می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، فیض ابتدا ببا اشاره به اهمیت این رویداد، گفت: معتقدم جشنواره شعر فجر نسبت به دیگر جشنواره‌های موسوم به فجر، خیلی دیر شکل گرفت و این را با توجه به قدمت مقوله شعر می‌گویم؛ چرا که حداقل از دوران فردوسی به این طرف، شعر در کشور ما همواره جاری و ساری بوده است.

وی افزود: سینما و برخی دیگر از هنر‌ها شاید قدمتشان به ۲۰۰ سال هم نرسد و به همین خاطر معتفدم باید خیلی زود‌تر از این‌ها به فکر جشنواره شعر فجر می‌بودیم. با این حال و بر اساس ضرب‌المثل‌های عامه که می‌گویند «ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است» و یا «جلوی ضرر را هر جا بگیری، منفعت است» اینکه همتی صورت گرفته و جشنواره‌ای با عنوان شعر فجر تاسیس شده، اتفاق مبارکی است.

سراینده مجموعه شعر طنز «املت دسته‌دار» اضافه کرد: هر اتفاقی از جمله جشنواره شعر فجر قطعاً در سال‌های اول ممکن است با مشکلات و ضعف‌هایی همراه باشد اما مهم این است که این ضعف‌ها کنار گذاشته شود که به اعتقاد من بخشی از کاستی‌ها برطرف شده و دست‌اندرکاران جشنواره شعر فجر، هر سال سعی کرده‌اند آن را با اشکالات کمتری برگزار کنند.

این شاعر و طنز‌پرداز کشورمان گفت: تا جایی که من اطلاع دارم امسال هم یک شورای کلی برای شعر و نیز یک شورای علمی برای خود جشنواره شعر فجر تدارک دیده شده که طبیعتاً این دو با هم تعامل خواهند داشت و نشان از این دارد که قرار است با همفکری و مشارکت بیشتر شاعران و مسئولان، اتفاقات بهتری بیفتد.

ناصر فیض ادامه داد: افرادی هم که برای این دو شورا انتخاب شده‌اند، از شاعران صاحب نام و در واقع کسانی هستند که در جریانات مهم ادبی کشور حضور موثر دارند و همین باعث می‌شود جوانتر‌ها متوجه این مسئله شوند که در این کشور به شعر آن هم از جایگاهی کلان، اهمیت داده می‌شود.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از شعر که از آن با عنوان «ثروت ملی» یاد کرده‌اند، گفت: این تعبیر نشان می‌دهد که شعر یک مقوله ملی و اساساً متعلق به مردم است و لذا باید به شعر، توجه ویژه صورت گیرد چرا که در غیر این صورت این «ثروت ملی» بر باد می‌رود و وقتی هم این اتفاق افتاد، جامعه دچار فقر فرهنگی و فقر دریافت هوشمندی می‌شود.

سراینده «گناه اول» ابراز امیدواری کرد جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گام هفتم نیز بابرنامه و هدفمند به پیش رود و در این زمینه تاکید کرد: امیدوارم مشارکت در این جشنواره بالا باشد و طیف گسترده‌تری از شعرا از آن استقبال کنند چرا که این بر اعتبار جشنواره هم می‌افزاید.

ناصر فیض ادامه داد: البته مشارکت زیاد به درست عمل کردن دست‌اندرکاران جشنواره هم مربوط است؛ اینکه در داوری‌ها دقت‌های لازم صورت گیرد، انتخاب داوران بر اساس تخصص آن‌ها در حوزه‌های مختلف شعری و نیز اتخاذ رویکردی اعتدالی در گزینش‌هایشان باشد و تک بعدی به اشعار ننگرند.

این شاعر و طنز‌پرداز کشورمان تاکید کرد: البته باید به عنوان این رویداد هم توجه داشت؛ کلمه فجر دارای یک پشتوانه مهم و تاریخی و سرنوشت ساز است و ریشه در مبارزات مردم ایران علیه استبداد و اعتقادات آن‌ها دارد. لذا معتقدم در جشنواره شعر فجر باید معیارهای مرتبط با انقلاب و اعتقادات و ارزش‌های برآمده از آن، مورد توجه و در واقع یکی از فاکتورهای اصلی در بررسی آثار باشد.

وی تاکید کرد: امتزاج همه این معیار‌ها و مولفه‌ها می‌تواند یک جشنواره خوب و موفق را برای شعر رقم بزند؛ جشنواره‌ای که بتواند الگویی برای شعر و رساننده صدای ادبیات و شعر انقلاب به جهان و حتی صدور آن، باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز