خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان جایزه­‌ مهرگان ادب معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۱۶

رضیه انصاری و بهناز علی­پورگسکری؛ برگزیدگان در دو بخش رمان و داستان کوتاه، لوح­‌های تقدیر و جوایز نقدی مهرگان را از دست هیات داوران دریافت کردند.

ایلنا: پس از به تعویق افتادن برگزاری مراسم اختتامیه­‌ی دوره­ی یازدهم و دوازدهم جایزه‌­ی مهرگان ادب، که به بررسی آثار داستانی منتشر شده در سال­های 88 و 89 اختصاص یافته بود، برگزارکنندگان این جایزه طی مراسمی کوچک و در حضور مدعوینی معدود، برگزیدگان خود را معرفی و تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم اختتامیه­‌ی دوره­‌ی یازدهم و دوازدهم جایزه­‌ی مهرگان ادب که به بررسی 134 عنوان رمان، نوولت و داستان بلند؛ و 171 عنوان مجموعه داستان کوتاه منتشر شده در سال­های 88 و 89 اختصاص داشت، عصر جمعه 29 دی­ماه؛ با حضور علیرضا زرگر(مدیر جایزه‌­ی مهرگان)، احمد پوری، مهدی غبرایی و علیرضا سیف­‌الدینی(داوران مهرگان) و فتح­‌الله بی­نیاز(یکی از اعضای هیات امنای مهرگان) برگزار شد.

زرگر در ابتدای این مراسم کوچک و خودمانی به بیان برخی از جزئیات و توضیحات درمورد مهرگان پرداخت و گفت: متاسفانه طی سال­های اخیر، مشکلات متعددی نظیر گرانی کاغذ و... حوزه­‌ی نشر را با مشکل مواجه کرده است و همچنین به تبع شرایط موجود، جوایز ادبی خصوصی نیز با مشکلاتی روبرو بوده­‌اند.

وی ضمن اشاره به شرایط دشوار برگزاری و اداره­ی جایزه­‌ی مهرگان؛ اشاره کرد: هر از چندی در اخبار می­‌خوانیم که برخی از مسوولان عنوان می­‌کنند که از جوایز ادبی حمایت می­‌شود. من از همینجا اعلام می­‌کنم که مهرگان؛ در هیچ دوره‌­ای و از هیچ دولتی تقاضای حمایت نداشته است و همواره در شرایطی کاملا مستقل برگزار شده است.

مدیر مهرگان ادامه داد: اما درخواستی که ما از مسوولان امور فرهنگی داریم؛ این است که لااقل به مفاد قوانین و آیین­نامه­‌های موجود در حوزه­‌ی مساعدت در ثبت و ارائه­ی مجوز به تشکل­های فرهنگی عمل کنند. حال آنکه متاسفانه طی سالیان اخیر؛ با درخواست‌های مکرر ما مبنی بر ثبت نهاد مهرگان، شرکت یا موسسه­‌ی غیرانتفاعی و غیرتجاری مهرگان و... موافقتی صورت نگرفته است و حتی آنگاه که بر حقوق شهروندی خود اتکا کرده­‌ایم و قصد برگزاری مراسم­‌هایی را در قالب جایزه­‌ی مهرگان را داشته­‌ایم نیز با مشکلاتی مواجه بوده­‌ایم.

وی در ادامه و با اشاره به مغفول ماندن جایزه­ی مهرگان علم، محیط زیست و رمان نوجوان؛ و ابراز امیدواری نسبت به پیگیری و فعالیت آتی مهرگان در این حوزه­‌ها، از زحمات داوران دوره­ی یازدهم و دوازدهم مهرگان ادب تشکر کرد و افزود: متاسفانه داوران جوایز ادبی، آنچنان که باید و شاید مورد اقبال جامعه­‌ی ادبی قرار نمی­‌گیرند و بعضا با انتقاداتی از سوی نویسندگان جوان و پیشکسوت مواجه هستند. حال آنکه به نظر می­‌رسد منتقدان؛ غالبا با دشواری کار داوری آشنایی ندارند. هرچند که هر انتخابی، واکنش­هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

زرگر در پایان سخنانش درمورد مسایل مالی مهرگان نیز توضیح داد: برخلاف حرف و حدیث­‌هایی که گاهی از این سو و آن سو؛ مبنی بر جابجایی مبالغ سنگین از سوی جوایز خصوصی، پرونده­‌ی مالی مهرگان؛ پرونده‌­ی شفافی­ست. این جایزه با بودجه­‌ای بسیار مختصر اداره می­‌شود و البته هزینه­‌های ما نیز بسیار پایین است. مضاف بر اینکه متاسفانه روند جذب اسپانسرهای ادبی که داشت سر و سامانی به خود می­‌گرفت، طی سال­های اخیر بسیار کمرنگ شده که البته با وجود نگرانی­‌هایی که متوجه اسپانسرهای محترم می­‌شود، این مساله طبیعی­‌ست.

در ادامه­‌ی این مراسم و پس از ارائه­‌ی سخنانی چند از سوی احمد پوری، بیانیه­‌ی هیات داوران جایزه‌­ی مهرگان ادب توسط مهدی غبرایی قرائت شد.

مطابق با این بیانیه، هیات داوران در بخش رمان، نوولت و داستان بلند؛ رمان «شبیه عطری در نسیم» نوشته­‌ی رضیه انصاری و منتشر شده توسط نشر آگه، به دلیل روایت واقع­گرایانه مدرنیستی از زندگی ایرانیان دور از وطن، کاربرد نثر و زبان متناسب با متن، دیالوگ‌­های سنجیده و خلق تعلیق­‌ها و ابهام­‌های هنری، شایسته­‌ی دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه­‌ی نقدی اعلام شد. همچنین رمان «دو پرده­ی فصل» نوشته­‌ی فرشته مولوی؛ به دلیل بهره­‌گیری از امکانات و قابلیت­های زبان فارسی جهت تصویر نوع متفاوتی از تاریخ و آمیختگی آن با اشاره­‌ها و نشانه­‌ها و تکرار­ها و تجربه­‌های ذهنی هماهنگ با روایت، شایسته­‌ی دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و عنوان رمان تحسین شده هیات داوران شناخته شد.

در بخش مجموعه داستان کوتاه نیز مجموعه داستان «بماند» نوشته­ی بهناز علی­پورگسکری و منتشر شده توسط نشر چشمه، به دلیل نگاه دقیق، ایجاد موقعیت­‌های تعیین کننده در برابر شخصیت­‌ها، دیالوگ­‌های معناگرا و چرخش متناسب زاویه­ دید، شایسته­‌ی دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه­ی نقدی دانست.

هیات داوران همچنین مجموعه داستان «خواب با چشمان باز» نوشته­‌ی ندا کاووسی­فر از نشر چشمه را به دلیل درون­‌نگری مدرنیستی و تلاش برای خلق روایت­‌های متنوع و بدیع؛ و مجموعه داستان «و حالا عصر است» نوشته­‌ی طیبه گوهری از نشر ثالث را به دلیل کاربرد نثر و زبانی روان در باز نمود شخصیت­‌ها و رویدادهای متنوع؛ شایسته­‌ی دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و عنوان مجموعه داستان تحسین شده هیات داوران دانسته است.

همچنین هیات داوران جایزه­‌ی مهرگان ادب، به اتفاق آراء؛ رمان «زیر چتر شیطان» نوشته­‌ی زنده­‌یاد محمد ایوبی از نشر هیلا را شایسته­‌ی تحسین ویژه هیات داوران دانسته و با اهدا لوح تقدیر مهرگان ادب به کوشش­‌های ارزنده و رو به رشد این نویسنده ادای احترام کرده است. اما مطابق با ضوابط جایزه­‌ی مهرگان، کتاب­‌هایی به مرحله­‌ی نهایی جایزه می­‌رسند که نویسندگان آن­ها در زمان اعلام رای هیات داوران در قید حیات باشند.

در پایان این مراسم؛ رضیه انصاری و بهناز علی­پورگسکری؛ برگزیدگان در دو بخش رمان و داستان کوتاه، لوح­‌های تقدیر و جوایز نقدی مهرگان را از دست هیات داوران دریافت کردند.

مراسم اختتامی‌ه­ی دوره­ی یازدهم و دوازدهم جایزه­ی مهرگان ادب که آثار منتشر شده در سال­های 1388 و 1389 را مشمول داوری قرار داده است، به دلایلی؛ تقریبا با یکسال تاخیر برگزار شد و برگزار کنندگان این جایزه، درصدد آغاز دوره­‌ی جدید مهرگان ادب هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز