خبرگزاری کار ایران

حمایت حقوقی از آثار از ۳۰ سال به ۵۰ سال افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۳۵۰۵۸

قانون ایران در زمینه مدت حمایت حق تکثیر با ماده ۱۲ موافقتنامه تریپس هماهنگ شده و براساس این اصلاحیه، بعد از مرگ پدیدآورنده، اگر وارثی برای اثر وجود نداشته باشد یا حقوق آن بر اثر وصایت به کسی منتقل نشده ‌باشد برای همان مدت به منظور استفاده عمومی در اختیار حاکم اسلامی (ولی فقیه) قرار می‌گیرد.

ایلنا- تبریز: معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کلانشهر تبریز گفت: قانون در زمینه تکثیر فیلم در کشور رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام خدایی در نشست حقوقی « مالکیت فکری و حقوق بشر» در محل خانه ستارخان در تبریز با بیان اینکه حقوق مالکیت فکری، مفهوم حقوقی نوینی است که چگونگی حمایت و استفاده از آفرینش‌های فکری را تعیین می‌کند، افزود: برخی حقوق مالکیت فکری را به "حقوق مالكیت معنوی" نیز ترجمه کرده‌اند که به نظر می‌رسد کلمه "معنوی" به خاطر معانی گسترده‌اش آنگونه که باید و شاید حق مطلب را در رابطه با معنی و مقصود مورد نظر ادا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مقصود و منظور از مالکیت فکری، حقوقی است که نشأت گرفته از فکر، اندیشه و قوه تعقل انسان می‌باشد، افزود: حقوق معنوی حقوقی است که به صاحب آن اختیار اجازه می‌دهد تا با انحصار از منافع و شکل خاصی انتفاع از فعالیت و فکر انسان استفاده کند.

خدایی با بیان اینکه مالکیت معنوی که از آن به مالکیت فکری نیز تعبیر می‌شود، نوعی از مالکیت است که فرد بر این اساس که توانسته فکر جدید و یا اثر جدیدی از خود خلق کند مالک آن اثر است و دیگران حق ندارند به ملک وی تجاوز کنند، افزود: آیا فردی که اثری را خلق می‌کند، مالک حقیقی آن اثر خواهد بود؟ جامعه به چه میزان در خلق و ایجاد چنین اثری موثر بوده است؟ افکاری که منجر به تولید چنین اثری شده است از کجا نشأت گرفته است؟ آیا دیگران در پدید‌آمدن این افکار نقش نداشته‌اند؟ اگر فرض کنیم این مالکیت برای فرد ثابت است، آیا باید مالکیت برای تمام مکان‌ها و زمان‌ها محترم شمرده شود یا اینکه پس از گذشت زمانی این مالکیت با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود؟

وی با بیان اینکه در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ طرح اصلاح ماده ۱۲ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان (1348) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعداز تایید شورای نگهبان، به دولت ابلاغ شد، ادامه داد: در این طرح، مدت حمایت آثار از ۳۰ سال به ۵۰ سال پس از مرگ پدیدآورنده افزایش یافت، بدین ترتیب قانون ایران در زمینه مدت حمایت حق تکثیر با ماده ۱۲ موافقتنامه تریپس هماهنگ شد، براساس این اصلاحیه، بعد از مرگ پدیدآورنده، اگر وارثی برای اثر وجود نداشته باشد یا حقوق آن بر اثر وصایت به کسی منتقل نشده ‌باشد برای همان مدت به منظور استفاده عمومی در اختیار حاکم اسلامی (ولی فقیه) قرار می‌گیرد.

مدیر سابق حوزه هنری آذربایجان شرقی با بیان اینکه قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مجموعه قوانینی‌ است که با هدف حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفین، مصنفان و هنرمندان به وجود آمده است، افزود: این قوانین شامل سی و سه ماده و سه تبصره است و پس از تصویب مجلس سنای ایران در تاریخ دوشنبه سوم آذر ماه ۱۳۴۸ در جلسه روز پنجشنبه یازدهم دی ماه‌ ۱۳۴۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است.

عضو هیئت امنای دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه کپی فیلم‌های غیرلیبل‌دار دزدی تلقی می‌شود، افزود: متاسفانه قانون در زمینه تکثیر فیلم در کشور رعایت نمی‌شود و لازم است اقدامات قانونی مناسبی در این خصوص به انجام رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز