خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی در گفتگو با ایلنا:

«پا به پای سرو» به زودی منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۷

محسن هاشمی می‌گوید: تمام مراحل كار كتاب «پا به پای سرو، خاطرات و مخاطرات بانو عفت مرعشی» انجام شده و چند روزی است كه برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد فرستاده شده است.

ایلنا: کتاب «پا به پای سرو، خاطرات و مخاطرات بانو عفت مرعشی» به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی؛ مدیر انتشارات «معارف انقلاب اسلامی» ضمن اعلام این خبر گفت: تمام مراحل كار این اثر انجام شده و چند روزی است كه برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد فرستاده شده است.

او در مورد محتوای این كتاب گفت: این کتاب در ۴۰۰ صفحه قطع رقعی تنظیم و آماده شده و در آن رویدادهای مختلف زندگی مشترک آیت‌الله هاشمی و همسرش در دوران پیش از انقلاب و مبارزات آن‌ها به تفصیل بیان شده است.

کتاب «پا به پای سرو» توسط سیدعلی مرعشی به شیوه خاطره‌نگاری، تهیه و تنظیم شده است و در این کتاب عفت مرعشی به شرح نحوه آشنایی و ازدواج، هجرت به شهر قم، نحوه گذران زندگی طلبگی، سربازگیری طلاب حوزه علمیه قم، آغاز نهضت امام خمینی و حضور فعال در مبارزات علیه رژیم خودکامه ستمشاهی و هجرت به تهران، با ذکر جزییات می‌پردازد و خواننده را با زندگی شخصی خانواده هاشمی رفسنجانی آشنا می‌کند.

همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کتاب، برای نخستین بار روایتی دستِ اول از لایه‌های درونی روحانیت مبارز و مصائب دوران سخت دستگیری، بازجویی و زندان به خواننده ارائه می‌کند و خاطرات خود از قیام ۱۵ خرداد، دوران غربت مبارزان، قیام ۱۹ دی قم و ۱۷ شهریور تهران و نحوه شکل‌گیری راهپیمایی‌های میلیونی سال ۱۳۵۷ را به رشته تحریر درمی‌آورد.

در کتاب «پا به پای سرو» برای اولین بار ماجرای دستگیری عفت مرعشی و همسر شهید مفتح توسط ساواک قم و بازجویی شبانه آن‌ها انتشار می‌یابد. همچنین ملاقات‌های آیت‌الله منتظری، شهید مطهری و شهید بهشتی در دورانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زندان به سر می‌برد، در این کتاب آمده است.

کتاب خاطرات عفت مرعشی، نحوه نجات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مجازات اعدام و حبس ابد، وساطت داماد آیت الله العظمی سید محسن حکیم و آیات سیداحمد خوانساری، اخوان مرعشی و محمدتقی فلسفی و در موارد مختلف زندان را برای نخستین بار روایت می‌کند.

این کتاب در ۴۰۰ صفحه قطع رقعی تنظیم و آماده شده است و مراحل فنی را برای چاپ و صحافی در دفتر نشر معارف انقلاب می‌گذراند.

در بخشی از این کتاب آمده است: بعد از مدتی، ملاقات دیگری دادند. این بار قلبم مطمئن‌تر بود. ترس ملاقات اول را نداشتم. دلیر‌تر بودم. زندان‌‌ همان قزل قلعه بود اما جای ملاقت محل قبلی نبود. او در اتاقی بود که در بلندی قرار داشت و من بچه‌ها در حیاط و پایین بودیم. چون فاصله زیاد‌تر بود بایستی بلند‌تر صحبت می‌کردیم. استوار ساقی رئیس زندان، بین ما ایستاده بود. به علت ناراحتی که از خبر شکنجه پایش در ملاقات قبل داشتم و نتوانسته بودم اطلاع درستی کسب کنم، اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد، این بود که از وضعیت پایش سوال کنم. بلند پرسیدم پایت چطور است؟ پایش را بالا گرفت و جورابش را در آورد و گفت: خوب است. این حرکت اشاره‌ای بود که شکنجه شده است. پایش صدمه دیده و پس از مدت زیادی بهبود یافته بود. استوار ساقی که بین ما ایستاده بود فوری گفت خانم این چه سوالی است که می‌کنی؟ من نیز تند شدم و گفتم خیال می‌کنید که کارهای شما پنهان می‌ماند؟ همه می‌دانند که او را شکنجه کرده‌اید، پایش آسیب دیده است. از من می‌پرسند باید جوابی داشته باشم. ملاقات یعنی مطلع شدن از احوال زندانی. آشیخ اکبر هم زرنگی کرد و پایش را مجددا بالا گرفت و گفت: عصبانی نشو ببین که خوب است، می‌توانم راه بروم. چند قدمی راه رفت من نیز ازاین بابت خوشحال شدم.

محسن هاشمی در مورد آثار دیگری كه این انتشارات در حال كار بر روی آن است گفت: از مجموعه‌ی خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در حال كار بر روی خاطرات سال 69 ایشان هستیم و برنامه‌ی ما این است كه این كتاب را برای نمایشگاه كتاب سال آینده آماده كنیم. مانند كتاب‌های مجموعه خاطرات قبلی، این اثر هم تقریبآ شامل حدود 800 صفحه می‌شود كه 500 صفحه‌ی آن خاطرات و نوشتارهاست و 300 صفحه اسناد و ضمایم پیوست به آن است.

او افزود: همچنین در حال آماده‌سازی یك مجموعه برای 8 سال دفاع مقدس و مجموعه‌‌ی دیگری را با مضمون فعالیت‌های صنایع نظامی ایران در دوره‌ی جنگ تحمیلی هستیم.

گفتنی است كتاب «آزاد اندیشی اسلامی، روشن‌فکری دینی به روایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» جدیدترین اثری است که از سوی نشر معارف منتشر شده است. این نوشتار اهتمام یاسر هاشمی پدید آمده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز