خبرگزاری کار ایران

با حضور حسین علیزاده و شهرام ناظری

مراسم بزرگداشت داریوش صفوت برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۰۸

مراسم بزرگداشت داریوش صفوت با حضور حسین علیزاده، شهرام ناظری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 ایلنا: مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت داریوش صفوت عصر روز گذشته با سخنرانی حسین علیزاده و شهرام ناظری در فرهنگسرای ارسباران برگزار.

به گزارش ایلنا حسین علیزاده موسیقدان و اهنگساز با اشاره به جایگاه والای صفوت گفت: متاسفانه در کشور ما آدم هایی که ارزش علمی فوق‌العاده‌ای دارند بسیار گمنام‌تر از آدم‌هایی هستند که معمولی‌ترند

وی ادامه داد: نام صفوت بیشتر در زمان مرگش مطرح شد و برای حتی کسانی که تا آن روز نامش را هم نشنیده بودند اهمیت پیدا کرد. تفاوت صفوت با بقیه آدم‌ها این بود که هوش و ذکاوت بیشتری داشت و عاشق بود و صداقت و عشق را می‌شد در عملکردش دید و احساس کرد.

علیزاده ادامه داد: موسیقی در تاریخ کشور ما به گونه ای بوده که همواره برخی‌ها آن را به دندان گرفته‌اند تا بتوانند موسیقی را نجات داده و به نسل بعد تحویل بدهند. صفوت نیز از همین‌گونه آدم‌ها بود. اما باید یادمان باشد که صفوت را مجرد و تنها نبینیم.

وی تاکید کرد:صفوت آدم ساده ای نبود که با یک نگاه ساده بخواهیم او را بشناسیم و البته مرکز حفظ و اشعه موسیقی در زمان داریوش صفوت همان بهشتی بود که امشب از آن بسیار سخن به میان آمد. ما در این بهشت فقط درس نمی گرفتیم بلکه با اساتیدمان زندگی می کردیم.

شهرام ناظری  با اشاره به نحوه آشنایی خود با داریوش صفوت گفت:با افتتاح مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی که در ابتدا از آن دوری می کردم در جریان نخستین کنکور موسیقی سنتی با عنوان آواز باربد قرار گرفتم و اتفاقا در همین اثنا بود که با رفت و آمدهایی که به بهانه برگزاری این آزمون در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی پیدا کردم با زنده داریوش صفوت آشنا شدم و همین آشنایی بود که باعث شد کشش من به این استاد بزگوار بیشتر شود.

ناظری افزود: یکی از اشکالاتی که آواز ایران دارد این است که استادان موسیقی شاگردان را زیر چرخه خود قرار می دهند و کاری می کنند که هنرآموز خود را به عنوان منبع اصلی فراموش کند و در نهایت تبدیل به یک هنرمند مقلد و شبیه خوان شود و این همان عیبی است که آواز ایران را به خطر انداخته و شاید هم به این زودی ها از بین برود. چرا که تقلید های نا به جا و وارد شدن لحن‌های عربی باعث بروز مشکلاتی شده که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.

ناظری ادامه داد: اگر در نوع آموزش در بخش آواز به گونه ای باشد که شاگردان را به این حس برسانیم که از چشمه درون خود برای خلق اثر هنری استخراج کنند به طور حتم اتفاقات خوبی در موسیقی ایران می افتد. کاری که صفوت برای من انجام داد تاثیر بزرگی در زندگی من بود که توانست با شهرام ناظری کاری کند که هنر خود را از درونش به مخاطب ارائه دهد. من همیشه مدیون استاد صفوت هستم که این پرده را از مقابل چشمان من برانداخت و کاری کرد که من همیشه مدیون این اندیشمند بی نظیر موسیقی باشم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز