خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه آثار رقابتی جشنواره فجر پایان یافت

کد خبر : ۵۵۶۴۲

نمایشگاه آثار رقابتی پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که تا دیروز (۲۰ اسفندماه) در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ادامه داشت، به پایان رسید.

ایلنا: نمایشگاه آثار رقابتی پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در ۹ رشته نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، پوس‌تر، کاریکاتور، عکاسی و تصویرسازی و دو بخش مقالات و فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی برگزار شد و ۱۳ اسفندماه با معرفی برگزیدگان پایان یافت اما نمایشگاه آثار رقابتی خوشنویسی، نگارگری و مجسمه سازی تا دیروز ادامه داشت.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فعالیت‌های پنجمین جشنواره تجسمی فجر از ۱۵ شهریور ماه با انتشار فراخوانی کلید خورد و روند شش‌ماهه این رویداد با حضور ۱۱ دبیر مختلف و ۴۲ داور که انتخاب آثار را برعهده داشتند انجام شد. این دوره از جشنواره در رشته‌های کاریکاتور، عکس و پوس‌تر به صورت بین‌المللی برگزار شد و شاهد استقبال آثار هنرمندان ۵۴ کشور جهان بود و سایر رشته‌های این دوره از جشنواره نیز به صورت ملی برگزار شد.
موضوعی شدن از مشخصه‌های پنجمین جشنواره تجسمی فجر بود. در این جشنواره، ۱۱هزار و ۵۱۱ اثر از سه هزار و ۸۳۳ هنرمند و از ۵۴ کشور به دبیرخانه پنجمین جشنواره تجسمی فجر رسید که پنج هزار و ۷۶۵ عکس با موضوع شادیهای زندگی وامید به زندگی، هزار و ۴۹۵ اثر نقاشی با موضوع ایثار و فداکاری، هزار و ۴۱۶ پوس‌تر با موضوع عدالت، ۷۳۶ کاریکاتور با موضوع عدالت، ۵۸۷ اثر تصویرسازی با موضوع داستان‌های انقلاب، ۵۳۲ اثر خوشنویسی با خط نستعلیق با موضوع آیات قرآن، احادیث و اشعار، ۳۹۲ اثر نگارگری با موضوع شعائر اسلامی و ایرانی، ۳۵۲ مجسمه با موضوع وحدت و ۲۱۶ اثر سفال و سرامیک با موضوع ارزش‌های انسانی و الهی به دبیرخانه رسید.
اما در بخش رقابتی در مجموع ۶۶۳ اثر از ۴۹۶ هنرمند ایرانی و ۲۳ کشور به نمایش گذاشته شد، که ۷۷ عکس از ۷۰ عکاس، ۱۱۸ کاریکاتور از ۷۵ کارتونیست، ۴۸ اثر تصویرسازی از ۳۷ تصویرگر، ۶۱ اثر پوس‌تر از ۵۳ هنرمندان گرافیست، ۱۹۹ اثر خوشنویسی از ۱۲۴ هنرمند خوشنویس، ۷۲ اثر نگارگری از ۵۹ هنرمند، ۳۶ اثر نقاشی از ۳۴ هنرمند، ۲۵ اثر مجسمه سازی از ۲۵ مجسه ساز و ۲۸ اثر سفال و سرامیک از ۲۰ هنرمند سفالگر آثار بخش رقابتی جشنواره را تشکیل می‌دادند.
فیلم مستند تجسمی هم یکی از بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بود که به منظور ایجاد فرصتی برای معرفی هنرمندان و هنرهای تجسمی توسط سینمای مستند و توجه بیشتر مستندسازان به هنرهای تجسمی برگزار شد. در این بخش ۱۲۶ فیلم به دبیرخانه رسیده که هیات انتخاب و داوری پس از ارزیابی و انتخاب آثار فیلم‌های راه یافته به جشنواره را از پنجم تا ۱۰ اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشتند.
بخش ویژه پنجمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر به موضوع پیامبر اکرم (ص) اختصاص داشت، که به منظور حمایت از تولید اثر در هنرهای تجسمی که یکی از ضرورت‌های این حوزه است به تعدادی از هنرمندان سفارش تولید اثر داده شد که در رشته‌های ۹ گانه به خلق اثر بپردازند. در این راستا در مجموع ۱۲۵ اثر با موضوع پیامبر (ص) در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد.
تغییر و تحولات در پنجمین جشنواره تجسمی فجر به اضافه شدن بخش‌های یاد شده محدود نبود. بخشی از این تغییرات مربوط به حذف گرایش در جشنواره بود که از آن جمله می‌توان به حذف گرایش چهره از رشته کاریکاتور، انتخاب گرایش نستعلیق برای رشته خوشنویسی و در رشته نگارگری فقط گرایش نگارگری (نقاشی ایرانی) اشاره کرد.
در جهت تمرکززدایی دبیرخانه پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر برای برگزاری جشنواره در استان‌ها فراخوان داد و ۱۱ استان برای برپایی جشنواره اعلام آمادگی کردند که منتخبی از آثار رشته‌های عکاسی، تصویرسازی، پوس‌تر و کاریکاتور در استان‌های البرز، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، لرستان، کرمان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، مرکزی، گلستان و جزیره قشم به نمایش در آمد. حضور ۶۱درصدی هنرمندان شهرستانی نیز از مشخصه‌های پنجمین جشنواره تجسمی فجر بود.
نگاه پژوهشی در جشنواره تجسمی فجر نیز مورد نظر قرار گرفت و از این رو در پایان برگزاری جشنواره امسال مقالات برگزیده چهارمین و پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر منتشر شد.
موزه هنرهای معاصر تهران، موزه امام علی (ع) و فرهنگسرای نیاوران میزبان بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره تجسمی فجر بودند. موزه امام علی (ع) امسال از از ۱۵ بهمن تا ۱۲ اسفندماه میزبان رشته‌های کاریکاتور، تصویرسازی، مجسمه، نگارگری و خوشنویسی بود. ۱۱۸ کاریکاتور از ۷۴ کاریکاتوریست ایران و ۱۹ کشور جهان (اندونزی، آذربایجان، اوکراین، ازبکستان، بلژیک، برزیل، بلغارستان، ترکیه، پرتغال، گرجستان، رومانی، روسیه، صربستان، فرانسه، کوبا، مکزیک، قبرس، آنتیگوا وعراق)، ۴۸ اثر تصویرسازی از ۳۷ تصویرگر، ۱۹۹ اثر خوشنویسی از ۱۲۴ هنرمند خوشنویس، ۷۲ اثر نگارگری از ۵۹ هنرمند، ۳۶ اثر نقاشی از ۳۴ هنرمند، ۲۵ اثر مجسمه سازی از ۲۵ هنرمند در این بخش رقابت کردند.
نمایشگاه آثار رقابتی رشته‌های عکاسی، پوس‌تر و سفال و سرامیک پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز سه شنبه؛ ۱۷ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. ۷۷ عکس با موضوع «شادی‌های زندگی و امید به زندگی» از ۷۰ عکاس از هنرمندان ایران، هند، مقدونیه، ازبکستان و بنگلادش، ۶۱ پوس‌تر با موضوع وحدت از هنرمندان ایران و یک هنرمند لهستانی و ۲۸ اثر سفال و سرامیک با موضوع ارزش‌های انسانی و الهی در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد.
با معرفی دبیر ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر انتظار می‌رود که فراخوان دوره بعدی جشنواره به زودی منتشر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز