خبرگزاری کار ایران

ورزی در گفتگو با ایلنا اعلام کرد:

معمای شاه شاید به برخی خوانندگان بپردازد

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۷۱

شخصیت شهید مطهری در سریال افزایش و شخصیت رضاشاه کاهش یافته است/ در زمان پهلوی دوم بعضی از خوانندگان مراوداتی با دربار داشتند که اگر بخواهیم آن‌ها را نشان دهیم با نگاه نقادانه خواهد بود/صحبت‌هایی با سالار عقیلی برای بازخوانی برخی تصنیف‌ها و ترانه‌ها شده است.

ایلنا: محمدرضا ورزی(کارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه) از زیاد شدن بخش‌های مربوط به زندگی شهید مطهری در این سریال و کم شدن بخش‌های مربوط به زندگی رضا شاه خبر داد.
ورزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین روند ساخت این سریال گفت: خوشبختانه فیلمبرداری این سریال به خوبی پیش می‌رود و هم اکنون درحال ضبط تصاویر در کاخ نیاوران هستیم. فیلمبرداری اینگونه است که سکانس مربوط به هر لوکیشن در آنجا تهیه می‌شود و بعد از لوکشین خارج می‌شود.
وی ادامه داد: صحبت‌هایی با سالار عقیلی برای بازخوانی برخی تصنیف‌ها و ترانه‌ها شده است البته هنوز قرارداد قطعی منعقد نشده و در مرحله مذاکره هستیم.
ورزی درباره اینکه آیا امکان دارد این مجموعه به خوانندگان پیش از انقلاب نیز بپردازد، گفت: فعلا نظری در این باره نداریم و قصد نداریم به خواننده خاصی بپردازیم اگر نیز در آینده چنین اتفاقی رخ بدهد قطعا با هدف نشان دادن وضعیت حکومت در دوران پهلوی است.
وی ادامه داد: در زمان پهلوی دوم بعضی از خوانندگان مراوداتی با دربار داشتند که اگر بخواهیم آن‌ها را نشان دهیم؛ قطعا با نگاه نقادانه خواهد بود و درجهت تایید نخواهد بود و اگر بیشتر قصد داشته باشیم این خوانندگان را نشان دهیم با هدف تایید نخواهد بود بلکه براساس ضرورت سریال است و اینکه بعضی از این افراد چه مراوداتی با دربار داشته‌اند.
کارگردان سریال معمای شاه با اشاره به اینکه در طول ساخت این سریال با مورخ خود دائم مشورت می‌کند، گفت: در طول ساخت با وجود آنکه فیلمنامه‌ای از پیش آماده داریم با مورخ سریال مشورت می‌کنیم و اگر شخصیتی حضورش ضرورت داشته باشد؛ سکانس‌های وی طراحی می‌شود و در فیلمنامه گنجانده می‌شود اما این سکانس‌ها به گونه‌ای نیست که به فیلمنامه سنجاق شود.
وی ادامه داد: به طور مثال در بررسی‌ها متوجه شدیم که باید شخصیت شهید مطهری اضافه شود و ما ابعاد بیشتری از شخصیت وی را نشان دهیم یا در بررسی وضعیت دربار پهلوی شخصیتی وجود دارد به نام خلیل جواهری که نقش اصلی وی تاسیس لژ پهلوی بوده است و از آنجا که نقش وی در دربار مهم بوده، سکانس‌های مربوط به وی طراحی و در سناریو قید شده است.
ورزی ادامه داد: قرار بود در این سریال زندگی رضاشاه از سال ۱۳۱۵ بررسی شود اما بعد به این نتیجه رسیدیم که در سریال عمارت کلاه فرنگی به رضاشاه به اندازه کافی پرداخته‌ایم لذا شخصیت رضاشاه از سال ۱۳۱۷ نشان داده می‌شود یعنی زمانی که پهلوی دوم با ملکه فوزیه ازدواج می‌کند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه در پاسخ به این سوال که آیا به شخصیت احزاب در زمان پهلوی پرداخته می‌شود یا خیر گفت: ما قصد نداریم تا تاریخ انقلاب را نشان دهیم بلکه هدف ما بررسی وضعیت زندگی محمدرضا پهلوی و شرایط فرهنگی، اجتماعی پهلوی دوم است. این نگاه یک نگاه نگاه نقادانه است و قصد داریم بدون آنکه قضاوت کنیم نشان دهیم که فضا چگونه ایجاد شد و پهلوی دوم مملکت را چگونه اداره کرد و جامعه به سمتی رفت که علیه وی انقلاب کرد.
وی ادامه داد: می‌خواهیم نشان دهیم که وضعیت در آن دوران چگونه بود که مردم تصمیم گرفتند و برای خود تعیین تکلیف کردند و خودشان قضاوت کردند.
مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی علی لدنی قرار است در ۴۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای داستان زندگی محمدرضا پهلوی را در سه مرحله روایت ‌کند. مرحله اول از سال ۱۳۱۷ که همزمان با بازگشت او از سوییس است تا جدایی از ثریا، مرحله دوم و سوم نیز نفوذ اشرف بر محمدرضا شاه و همچنین وابستگی وی به کشورهای غرب و شرق، تا فرار او از ایران را دربرخواهد داشت. نام شماری از بازیگران سریال معمای شاه از این قرار است: داریوش ارجمند (دکتر وزیری)، داریوش کاردان (امیر عباس هویدا)، احمد نجفی (رزم آرا)، امیر مهدی‌کیا (محمدرضا شاه)، عبدالرضا اکبری (سپهبد زاهدی)، قطب الدین صادقی (شاهپور ریپور‌تر)، گیتی ساعتچی (تاج الملوک)، رضا فیاضی (حسین فردوست)، چنگیز وثوقی (تیمور بختیار)، سیامک اطلسی (شاهپور بختیار)، چنگیز جلیلوند (ژنرال هایزر)، ایرج سنجری (پرویز ثابتی)، رهام مخدومی (نعمت الله نصیری)، وحید مشیری (سپهبد ناصر مقدم)، محمد حوزه‌زاده (سپهبد رحیمی)، علی رامز (محمود جم)، ژیلا سهرابی (طوبی)، امیر یل ارجمند (امیر مسعود وزیری)، امیر دژاکام (مهرداد)، رامین راستاد (مهرداد پهلبد)، سیروس اسنقی (کریم پاشا بهادری)، بهروز بقائی (گورگ وارطانیان مامور ساواک)، سعیدامیر سلیمانی (اسدالله اعلم)، کمند امیرسلیمانی (خانم آذر نوش)، سپند امیر سلیمانی (محمود قربانی)، عباس شادروان (هژیر) اصغر معینی صالح (دکتر مصدق)، شهرام قائدی (دکتر حسین فاطمی)، ولی الله مومنی (شعبان جعفری)، شهرام عبدلی (طیب حاج رضائی) و محمد مطیع (قوام السلطنه) ساغر عزیزی فرح).
عوامل پشت دوربین معمای شاه هم عبارتند از: تهیه کننده: علی لدنی، مدیر تصویربرداری: خالقی، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه و دکور: داریوش پیرو، دکوراتور: داود علی اکبری، دستیار اول کارگردان و عکاس: مسعود عجمی، دستیار دوم کارگردان: تینو صالحی، مدیر برنامه‌ریزی: محسن صادقی نسب، طراح لباس: مارال جیرانی، تدوین: احسان جعفری، صداگذاری: علی علویان، مدیر تولید: محمد حسین شهباززاده، آهنگساز: بابک زرین، مدیران تدارکات: یوسف پناهی، قربان صادقی.
مجموعه تاریخی «معمای شاه» کاری از گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک سیماست که برای پخش در سال ۹۲ از این شبکه تولید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز