خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در گفتگو با ایلنا:

شمقدری ریالی به سینماداران کمک نکرده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۳۲

امروز بسیاری از سالن‌های سینمایی در رهن بانک هستند و امکان مصادره آنها توسط بانک وجود دارد/ طرح اذان تا اذان که در ماه رمضان امسال اجرا شد با شکست کامل مواجه شده است.

ایلنا: به دنبال حذف یارانه‌های حامل‌های انرژی از ابتدای دولت دهم، هزینه‌ها در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرد. این افزایش هزینه‌ها برای سالن‌های سنیمایی که تا پیش از این به عنوان یک شغل خدماتی محسوب می‌شدند، بسیاری بیشتر شده است. به گونه‌ای که افزایش این هزینه‌ها باعث شد تعدادی از این سالن‌ها به سمت تعطیلی حرکت کنند اما سازمان سینمایی با دادن وعده‌هایی همچون پرداخت بخشی از هزینه‌های حامل‌های انرژی سالن‌های سینمایی تلاش کرد تا از این تعطیلی جلوگیری کند و حتی در آخرین تصمیمات گرفته شده قرار شد با همکاری موسسه سینماشهر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای پرداخت بخشی از هزینه‌های افزوده شده سینماداران از محل بالارفتن حامل‌های انرژی اختصاص پیدا کند. امروز که در پایان آخرین روزهای دولت دهم قرار داریم، مشخص شده است که این سازمان هیچ کمکی به سالن‌های سینمایی نکرده است.
محمدقاصد اشرفی(رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این مطلب گفت: در طول این سال‌ها به‌رغم قول‌هایی که جواد شمقدری(رئیس سازمان سینمایی) به سالن‌داران داده است، اما یک ریال هم به سینما‌ها کمک نشد و آن‌ها فقط سالن‌های سینمایی را قربانی اهداف خود کردند.
وی ادامه داد: ‌ همه درگیری‌ها در سینما به نام سینماست اما زمانی که بحث مسائل اقتصادی و کمک مطرح می‌شود سالن‌های سینمایی از این بحث کنار گذاشته می‌شوند و نتیجه آن این شده است که امروز ما سالن‌های سینمایی را می‌بینیم که با وضعیت اسفباری مواجه هستند. عدم کمک ارشاد به سالن‌های سینما آنها را به نابودی کشانده است و امروز دیگر سالن‌داری هیچ سودی ندارد.
رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران با انتقاد از سیاست‌های شمقدری در بخش سینما گفت: در سازمان سینمایی هر بودجه‌ای که از ارشاد یا بخش‌های دیگر وارد می‌شود فقط در بخش دولتی هزینه می‌شود یا اینکه به تولید داده می‌شود و با اینکه به ما وعده داده شده بود بخش‌هایی از هزینه‌های حامل‌های انرژی به سینماداران پرداخت می‌شود اما چنین کاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: ما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور پیرامون مشکلات خود نامه‌نگاری کردیم اما کوچک‌ترین توجهی به نامه‌های ما نشد و هیچ کاری برای ما صورت نگرفت درحالی‌که پیش از این قرار بود درصدی از هزینه‌های انرژی صادر شود اما آن‌ها به وعده‌های خود عمل نکردند و ما نیز دستمان به هیچ جا بند نیست و کاری از دستمان بر نمی‌آید.
اشرفی ادامه داد: به نظر می‌رسد سالن‌های سینمایی برای وزارت ارشاد هیچ اهمیتی ندارد و آنچه برای ارشاد و سازمان سینمای مهم است فقط تولید فیلم و آن هم فیلم فاخر است و به سالن‌های سینمایی کمترین توجهی نشده است.
رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به وعده‌هایی که شمقدری در زمان پذیرفتن معاونت سینمایی وزارت ارشاد مطرح کرده بود، گفت: آقای شمقدری زمانی که به عنوان معاون سینمایی و بعد‌ها رئیس سازمان سینمایی مطرح شد و این سمت را پذیرفت؛ دائم از سیاست‌های معاونت‌های قبلی سینمایی انتقاد می‌کرد و معتقد بود که آن‌ها سینما را به نابودی کشانده‌اند و مخاطبان آن را کم کرده‌اند حال خود باید بگوید که برای سینماداران و سالن‌های سینمایی چه کرده است و تعداد مخاطبان در دوران وی چه میزان شده است؟
وی ادامه داد: امروز شخصی که ادعا می‌کرد می‌تواند تعداد مخاطبان سالن‌های سینمایی را به صد میلیون نفر برساند باید بگوید که چقدر از این وعده عملی شده است و چرا امروز تعداد مخاطبان سالن‌های سینمایی بسیار کم شده و به حداقل رسیده است؟ آن‌ها در طول دوران مدیریت خود هیچ کاری برای سالن‌های سینمایی نکرده‌اند و سیاست‌های آن‌ها سالن‌های سینمایی و سینماداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
اشرفی ادامه داد: سالن‌های سینمایی در دوران مدیریت شمقدری در هیچ معادله‌ای قرار نداشته‌اند و هرگاه بودجه‌ای به این سازمان داده می‌شد هیچ کمکی به سالن‌های سینمایی نمی‌شد و اگر گاهی نیز مبلغی به سالن‌های سینمایی داده می‌شد فقط به نور چشمی‌ها بود و کسانی که در این سینما مستقل عمل کنند جایی در دولت ندارند.
وی با اشاره به وضع اسفناک سینما‌ها از لحاظ اقتصادی گفت: ‌امروز بسیاری از سالن‌های سینمایی در رهن بانک هستند و به دلیل وام‌هایی که برداشته‌اند مشکلات بسیاری دارند و در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند.
اشرفی ادامه داد: امروز بیش از ۱۰ سالن سینمایی که به تازگی ساخته شده‌اند و یا در حد ساخت هستند به دلیل آنکه نتوانستند سود وام ۳۶ درصدی را که از بانک‌ها گرفته‌اند؛ بازپرداخت کنند در خطر نابودی قرار دارند و بانک‌ها به آن‌ها اولتیماتوم داده‌اند و امکان دارد که بانک سالن‌های سینمایی را مصادره کند.
رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مختلف برای جذب مخاطب با شکست مواجه شده است، به طرح اذان تا اذان اشاره کرد و افزود: ‌طرح اذان تا اذان که در ماه رمضان امسال اجرا شد با شکست کامل مواجه شده است زیرا صاحبان فیلم‌ها، فیلم‌های جدید خود را برای نمایش در این طرح ارائه نکرده‌اند.
وی ادامه داد: علیرغم آنکه ما حاضر بودیم امتیازات ویژه‌ای به صاحبان فیلم‌ها بدهیم و حتی حاضر بودیم مدت زمان نمایش فیلم‌ها در طرح اذان تا اذان را به عنوان قرارداد محسوب نکنیم اما با این حال آن‌ها حاضر نشدند تا فیلم‌های خود را در این طرح اکران کنند و سینماداران مجبور شدند با فیلم‌های قدیمی اکران را ادامه دهند.
رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به اینکه همه امید ما به دولت آینده است، گفت: امیدوارم در دولت آینده فردی به عنوان رئیس سازمان سینمایی یا معاونت سینمایی منصوب شود که کلان‌نگر باشد و فقط به یک بخش از سینما توجه نداشته باشد و بتواند همه بخش‌های سینما را با هم ببیند و به آن‌ها یکسان توجه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز