خبرگزاری کار ایران

مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی شناسایی استعداهای تازه سال آینده برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۹۰

این مسابقه ویژه‌ی نویسندگانی است که تاکنون آثارشان در جایی منتشر نشده است و هدف آن، حمایت از جوانان و فراهم کردن بستری برای آموزش استعداهایی است که می‌توانند در حوزه تئاتر کودک تاثیرگذار باشند.

ایلنا: نشست خبری نخستین مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی "شناسایی استعدادهای تازه" با حضور دکتر رحمت امینی؛ رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ و حسن دولت‌آبادی؛ مدیر دفتر تئاتر کودک؛ و جمعی از اصحاب رسانه، صبح امروز- یکشنبه (13 اسفندماه)91 در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری صحنه، امینی در ابتدای این نشست، توجه به تئاتر کودک را از اولویت‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اعلام کرد و گفت: از نخستین روزهایی که بنده مسئولیت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را عهده‌دار شدم، از مهم‌ترین اولویت‌های ما، تئاتر کودک بود. در این راستا تلاش کردیم تا حوزه هنری را به نهادی قابل اعتماد و اعتنا در تئاتر کودک بدل سازیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طی ماه‌های گذشته توانستیم ارتباط گسترده و قابل قبولی با دانش‌آموزان برقرار کنیم. این استقبال همچنان از اجراهای تئاتر کودک در تالارهای حوزه هنری ادامه دارد و رو به افزایش است. ما سعی کردیم تا علاوه بر اجراهای مستمر تئاتر کودک در دو تالار اندیشه و سوره، گروه‌های نمایشی را به مدارس نیز اعزام کنیم و این گروه‌ها در مدارس با کم‌ترین امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد آثارشان را اجرا می‌کنند و همین نشان‌دهنده‌ی آن است که تئاتر کودک قابلیت این را دارد که با حداقل امکانات مکانی، به اجرا درآید.

امینی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، ما یک شماره از فصلنامه کتاب صحنه را نیز به تئاتر کودک اختصاص داده‌ایم که به‌زودی منتشر می‌شود. همچنین در تلاشیم تا بخش کودک جشنواره دهم تئاتر ماه را به صورت جداگانه برگزار کنیم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، توجه به بخش آموزش در تئاتر کودک را از دیگر برنامه‌های این مرکز نام برد و تصریح کرد: همکاران ما در مرکز هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر کودک، طرح جامعی را در حیطه‌ی آموزش هنرمندان در شاخه‌ی تئاتر کودک تهیه کرده‌اند که این طرح همینک در انتظار تصویب معاونت آموزشی است ضمن اینکه در سال آینده نیز ما کارگاه‌های تولید تئاتر کودک را برگزار خواهیم کرد.

مؤلف کتاب تئاتر پداگوژیک، برگزاری مسابقه‌ی "شناسایی استعدادهای تازه" را نیز در راستای توجه به بعد آموزش تئاتر دانست و گفت: تئاتر کودک یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه‌بخش تئاتر است. با اشاعه‌ و ترویج فعالیت‌های تئاتر کودک می‌توانیم هم به تربیت هنرمند تئاتر بپردازیم و هم تماشاگر تئاتر تربیت کنیم. لذا انتشار فراخوان مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌‌نویسی استعدادهای تازه، فرصت مناسبی را برای هنرمندان مستعد فراهم خواهد آورد.

وی ارائه توضیح بیشتر درباره‌ی این مسابقه را به دولت‌آبادی؛ مدیر دفتر تئاتر کودک مرکز هنرهای نمایشی حوز هنری؛ واگذار کرد.

حسن دولت‌آبادی در ابتدای سخنانش از خبرنگاران خواست به دلیل اهمیتی که تربیت و آموزش کودکان در جامعه دارد،‌ در این حیطه با دلسوزی و توجه بیشتری قلم بزنند.

وی گفت: مسابقه‌های نمایش‌نامه‌نویسی زیادی هرساله در کشور برگزار می‌شوند اما مسابقه‌ی "شناسایی استعداهای تازه" در بخش تئاتر کودک و نوجوان یک استثناست. در این مسابقه هدف تربیت و آموزش نسل جدیدی از نمایش‌نامه‌نویسان کودک و نوجوان است. علاوه بر اعطای جایزه و انتشار 3 نمایش‌نامه‌ی برتر، در روندی که ما برای این مسابقه در نظر گرفته‌ایم، ده نویسنده‌ی برتر فرصت این را خواهند داشت که زیر نظر نمایش‌نامه‌نویسان برجسته کشور تعلیم ببیند و آثارشان را اصلاح کنند.

این نمایش‌نامه‌نویس کودک ادامه داد: این مسابقه ویژه‌ی نویسندگانی است که تا کنون آثارشان در جایی منتشر نشده است و هدف آن، حمایت از جوانان و فراهم کردن بستری برای آموزش استعداهایی است که می‌توانند در حوزه تئاتر کودک تاثیرگذار باشند.

وی با بیان این که اگر این دوره‌ی آموزشی، حتی یک خروجی داشته باشد، هدف حاصل شده است اظهار داشت: باید به عرصه‌ی تئاتر کودک به عنوان پایه‌ای نگاه کرد. این که امروز ما نمایش‌نامه‌نویس کودک کم داریم نشان می‌دهد که در 50 ساله گذشته به این بخش توجهی نشده. ما باید از همینک برای آیندگان به فکر باشیم و برای آموزش نمایش‌نامه‌نویس کودک و نوجوان اهتمام ویژه‌ای ورزیم.

دولت‌آبادی در پایان در پاسخ به خبرنگار صحنه، مبنی بر استفاده از آثار برتر این مسابقه در جشنواره تئاتر ماه گفت: این امکان وجود دارد که آثار منتخب این مسابقه که سریع‌تر به کیفیت مطلوب ما برسند در جشنواره تئاتر کودک ماه به اجرا درآیند.

نخستین مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی شناسایی استعداهای تازه در سال 92 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان تا 15 فرودین ماه 92 فرصت دارند تا آثارشان را به دبیر‌خانه ارسال کنند ضمن اینکه نتایج بازخوانی این مسابقه در پایان خرداد ماه 92 اعلام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز