خبرگزاری کار ایران

آشیب‌شناسی برگزاری كارگاه‌های آموزشی تئاتر/۲

شهرام كرمی: تنها به عنوان «كارگاه آموزشی» بسنده می‌كنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۷۶

كرمی: در كارگاه‌هایی كه برگزار می‌كنیم فرصت زیادی برای اجرا و تمرین عملی مباحث وجود ندارد. باید از اساتیدی بهره بگیریم كه تاثیر حضور خود در كارگاه‌های آموزشی را قبلا به صورت عملی ثابت كرده‌اند، تنها بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان تئاتر كافی نیست.

ایلنا: برگزاری كارگاه‌های آموزشی نامنظم در خصوص هنر تئاتر نه تنها مفید نیست بلكه می‌تواند صدماتی برای هنرجویان به همراه داشته باشد. شهرام كرمی در همین رابطه به استفاده از مدرسانی كه تجربه بالایی در این زمینه دارند تاكید ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام كرمی نمایش‌نامه نویس و كارگردان آثار نمایشی در رابطه با برگزاری كارگاه‌های آموزشی تئاتر در تهران و شهرستان‌ها، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی اصول و قواعدی دارد كه باید رعایت شود و نخستین نكته‌ای كه باید به آن دقت داشته باشیم این است كه سطح مخاطب حاضر در كلاس باید با موضوع و مبحث مورد نظر سنجیده شود و متناسب باشد.

او ادامه داد: متاسفانه ما در كشور تنها به عنوان برگزاری كارگاه آموزشی تئاتر بسنده می‌كنیم و این در حالی است كه بنا به سطح علاقه‌مندان حاضر در كلاس شرایط قطعا تغییر می‌كند.

كارگردان نمایش «پوتین‌های عمو بابا» ضمن اشاره به اینكه همین عامل موجب می‌شود خروجی مدنظر از برگزاری كارگاه‌ها حاصل نشود، اظهار داشت: عمده كارگاه‌هایی كه برگزار می‌كنیم خروجی مدنظر را ندارند به این دلیل كه به میزان سواد مخاطب دقت نمی‌شود.

این هنرمند با تاكید بر اینكه رابطه استاد و هنرجو در این میان بسیار موثر است، تصریح كرد: بر این مبحث تاكید دارم، چراكه به نظر من وجود این رابطه میان استاد و هنرجو شرط بسیار مهمی است. حتی می‌خواهم بگویم با بیان مباحث تئوری و كار عملی به تنهایی اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود:‌ به خصوص در كارگاه‌های آموزشی كوتاه مدت این رابطه شاگرد و استادی است كه موجب می‌شود اتفاق مثبتی برای خلق اثر در كارگاه بیفتد.

كرمی در همین رابطه همچنین به نكته سومی نیز اشاره كرد و گفت: در كارگاه‌هایی كه برگزار می‌كنیم فرصت زیادی برای اجرا و تمرین عملی مباحث وجود ندارد. در این رابطه نیز باید از اساتیدی بهره بگیریم كه تاثیر حضور خود در كارگاه‌های آموزشی را قبلا به صورت عملی ثابت كرده‌اند و تنها بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان تئاتر كافی نیست.

وی ادامه داد: هنرمندانی مثل حمید پورآذری، جواد نمكی از مدرسان نسل جوان ما هستند كه كار‌گاه‌های آن‌ها همواره خروجی مثبتی داشته است، این افراد همچنین تجربه‌های خوب بین‌المللی را نیز در كارنامه هنری خود در زمینه برگزاری كارگاه‌های آموزشی دارند.

دبیر جشنواره تئاتر كودك همدان در پایان به پیشكسوتان این عرصه نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در كنار اساتید جوان، هنرمندان پیشكسوتی مثل قطب‌الدین صادقی و علی رفیعی و میكائیل شهرستانی را داریم كه كارگاه‌های متعددی در سراسر كشور برگزار كرده‌اند و كلاس‌های آن‌ها خروجی مفیدی داشته است كه باید از تجربیات افرادی از این دسته بیشتر بهره بگیریم.

كرمی این روزها منتظر دریافت مجوز اجرای عمومی نمایش «پوتین‌های عمو بابا» از مركزهنرهای نمایشی است. این اثر پیش‌تر در بخش مسابقه سی‌ویكمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز