خبرگزاری کار ایران

شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی و بیم‌های دانشجویان؛

سلطه یك دیدگاه خاص؛ آفت جشنواره دانشگاهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۷۸

باپیری: تاكید می‌كنم فضای باز شاخصه اصلی و ویژگی مهم اجرای تئاتر دانشگاهی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد و دست هنرمندان جوان برای تولید و اجرای اثر مورد نظرشان باز باشد.

ایلنا: شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در راه است، اما با توجه به تغییرات دبیرخانه برگزاری و ناشناخته بودن سابقه و نام دبیر دوره شانزدهم، نگرانی‌های زیادی از جانب دانشجویان مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف باپیری در ارتباط با نگرانی دانشجویان از برگزاری این دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی، گفت: خود من چندسالی با این جشنواره همكاری داشته‌ام، اما در این دوره نه با دبیرخانه همكاری دارم و نه نمایشی برای حضور در جشنواره ارائه كردم. با توجه به اینكه مرحله بازخوانی آثار به پایان رسیده است نظر دانشجویان درباره این بخش مثبت نبود و اعتراض‌هایی در اطراف شنیده می‌شد.

او ادامه داد: ما با توجه به نشانه‌هایی كه در بعضی بخش‌ها وجود داشت؛ نگران این دوره از جشنواره بودیم اما به هرحال باید فرصت بدهیم هیئت انتخاب اظهارنظر نهایی خود را انجام بدهد تا ببینیم حاصل انتخاب چه می‌شود و پس از آن در این رابطه اظهارنظر كنیم.

این هنرمند با تاكید بر اینكه جشنواره تئاتر دانشگاهی تنها سرپناه دانشجویان برای اجرای آثار محسوب می‌شود، بیان كرد: باتوجه به این مسئله امسال نیز همچون دوره‌های گذشته استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته و دانشجویان زیادی درخواست حضور داشته‌اند.

وی افزود: خوشبختانه خروجی جشنواره تئاتر دانشگاهی تا به امروز قابل دفاع و مثبت بوده و هنرمندانی همچون رضا ثروتی و سیدمحمد مساوات كه در این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خوش درخشیدند از دل جشنواره تئاتر دانشگاهی بیرون آمده و شناخته شدند.

كارگردان نمایش «ویران» درخصوص نگرانی‌هایی كه از سوی دانشجویان به گوش او رسیده است، گفت: بیشتر نگرانی‌ها درخصوص انتخاب دبیر این دوره از جشنواره بود. چون بسیاری از دانشجویان این فرد و پیشینه عملكر او را نمی‌دانستند و شناختی از او وجود نداشت.

پاپیری اضافه كرد: بحث مالی این دوره از جشنواره هم برای عده‌ای نگران كننده بود، ما در دوره‌های گذشته هم شاهد بودیم جشنواره ازنظر مالی با مشكلات و سختی دست و پنجه نرم می‌كند و خود من به عنوان دست‌اندركار دبیرخانه شاهد بودم كار با سختی زیادی پیش می‌رفت. اما شنیده‌ها حاكی از این است كه میزان حمایت‌های مالی از آثار نه تنها نسبت به دوره گذشته افزایش پیدا نكرده، بلكه با كاهش نیز مواجه بوده كه امیدوار هستیم روی انتخاب آثار تاثیر نگذارد.

وی ادامه داد: چراكه كاهش بودجه موجب می‌شود هیئت انتخاب محدودیت داشته باشد و این بر كیفیت آثار حاضر در جشنواره تاثیر خواهد داشت. از طرفی مسئولان دبیرخانه باید توجه زیادی به حفظ استقلال جشنواره دانشجویی داشته باشند كه از همه چیز مهمتر است.

عضو گروه معروف به حلقه تئاتر دانشگاهی با اشاره به اینكه چه كسی دبیر جشنواره باشد اهمیت زیادی برای او ندارد، گفت: مهمترین مسئله حفظ استقلال و توجه به ویژگی مهم این جشنواره یعنی حضور سلیقه‌های مختلف دانشجویان در محتوا و فرم اجرای آثار است كه از اصول مهم چنین رویدادی محسوب می‌شود.

این هنرمند با بیان اینكه همین ویژگی‌ها وظیفه مسئولان دبیرخانه را دوچندان می‌كند، تصریح كرد: فعلا در مرحله انتخاب آثار به سر می‌بریم و باید به دوستان فرصت بدهیم تا نتیجه نهایی انتخاب‌های آن‌ها را متوجه شویم. به هرحال نظر هیئت انتخاب بسیار مهم است، اما به نظرم حضور دانشجویان و توجه به سلیقه‌های آن‌ها باید برای جشنواره اهمیت بیشتری داشته باشد و كمتر به خارج از فضای دانشگاه توجه كنند.

وی ضمن تاكید بر اینكه در انتخاب‌ها باید مراقب باشیم دانشجویان سرخورده نشوند، اظهار داشت: ما در جشنواره تئاتر دانشگاهی باید شاهد تحقق شعار صداقت و عدالتی باشیم كه در جامعه زیاد بر آن تاكید می‌شود. چه بسا اینجا باید بیشتر به آن توجه شود، چراكه دانشجویان شرایط متفاوتی دارند و ما شاهد انرژی، سلیقه‌ها و خلاقیت‌های فراوانی در اجرای تئاتر هستیم. اگر همه سلیقه‌هایی كه آثار با كیفیت و با صلاحیت را ارائه می‌كنند حضور نداشته باشند تاثیر زیادی در فضا و روحیه دانشجویان خواهد داشت.

باپیری همچنین بر باز بودن دست دانشجویان برای اجرای اثر مورد نظر خود تاكید كرد و افزود: به هیچ‌وجه نباید به سمتی حركت كنیم كه جشنواره به سمت موضوعی شدن و بسته شدن دست هنرمند حركت كند. سلطه یك دیدگاه خاص در اجرای تئاتر و یا موضوعی شدن جشنواره آفت جشنواره دانشگاهی خواهد بود كه طی این چندسال هنرمندانی مثل سمانه زندی‌نژاد، اشكان خیل‌نژاد، راضا ثروتی، جابر رمضانی و سیدمحمد مساوات را به جامعه تئاتری كشور معرفی كرده است.

وی با اشاره به همكاری‌ او و گروه حلقه تئاتر دانشگاهی با دبیرخانه سه دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی، اظهار كرد: هیچ تلفنی برای مشورت گرفتن به ما نشد، شاید نقدهایی به این دوره از جشنواره وجود داشته باشد،‌ به هرحال شفاف‌سازی زیادی در این دوره وجود ندارد و خود من هنوز نام هیئت بازبینی را نمی‌دانم.

كارگردان نمایش «ویران» در انتها، بیان كرد: حداقل كاری كه مسئولان دبیرخانه می‌توانند انجام بدهند این است كه اگر وزارت علوم تغییراتی در میزان بودجه برگزاری جشنواره داده است، شفاف اعلام كنند. این جشنواره مثل جشنواره‌های دیگر نیست كه بگوییم این را هم بی سروصدا برگزار می‌كنیم برود؛ نسبت و تاثیرگذاری این جشنواره در جریان تئاتر كشور با دیگر جشنواره‌های طول سال برگزار می‌شود متفاوت است. در انتها مجدد تاكید می‌كنم فضای باز شاخصه اصلی و ویژگی مهم اجرای تئاتر دانشگاهی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد و دست هنرمندان جوان برای تولید و اجرای اثر مورد نظرشان باز باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز