خبرگزاری کار ایران

عظیم موسوی: تعزیه الگویی برای تئا‌تر جهان است

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۴۷

همزمان با پایان ماه صفر و ایام عزاداری، آخرین شب از همایش و نمایش سه روزه تعزیه با حضور اساتید این آیین معنوی و علاقمندان به هنر تعزیه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

ایلنا: شنبه شب در شام‌گاه ۲۳ دی و آخرین ساعات ماه صفر سومین نشست علمی همایش تعزیه با حضور و سخنرانی عظیم موسوی از پیشکسوتان برجسته و سر‌شناس هنر تعزیه همچنین كاووس بالازاده از اساتید هنرهای نمایشی برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، عظیم موسوی که در این همایش پیرامون موسیقی تعزیه به سخنرانی پرداخت با اشاره به ثبت جهانی این آیین معنوی گفت: تعزیه به عنوان میراث معنوی ایران در یونسکو به ثبت رسید اما این اتفاق به سادگی روی نداده است. تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این موفقیت بزرگ به دست آمد. همزمان با ما در کشور ترکیه هم تلاش‌هایی صورت گرفت که تعزیه به نام این کشور ثبت شود اما مدارک ارائه شده از سوی ما نشان دهنده آن بود که تعزیه به ایران تعلق دارد. اشعار شاعران ایرانی در قدیمی‌ترین نسخ تاریخی تعزیه دیده می‌شد همینطور مستندات و مدارکی که نشان می‌داد این آیین متعلق به ما است.
عظیم موسوی اضافه کرد: یونسکو تنها به دنبال ثبت تعزیه نبود بلکه در پی ثبت این هنر جهانی اقداماتی برای توسعه و گسترش تعزیه نیز صورت می‌پذیرد اما جای تاسف دارد که هنوز خود ما به اندازه کافی به تعزیه توجه نمی‌کنیم. متاسفانه باید بگویم امروز اکثر دانشجویان هنری ما به جای آنکه متوجه ثروت‌های موجود در فرهنگ غنی شرقی باشند افق دیدشان معطوف به غرب است. نسبت به تئاتر‌ها و نمایش غربی توجهی بیشتری نشان می‌دهند تا نسبت به تعزیه که یک نمایش اصیل معنوی و ایرانی است.
وی افزود: امروز تئا‌تر در همه جای جهان با تهدید مواجه است اما اساتید برجسته تئا‌تر جهان تعزیه را الگویی برای نمایش می‌دانند چرا که تعزیه مردم را به سوی خودش جذب می‌کند و مردم به این هنر احساس تعلق می‌کنند. تعزیه به میان مردم می‌رود و همیشه مردم را در کنار خودش دارد. اساتید تئا‌تر در جهان می‌گویند اگر بخواهیم تئا‌تر و نمایش را حفظ کنیم باید مثل تعزیه به میان مردم برویم و با مردم ارتباط برقرار کنیم.
امیر کاووس بالازاده از اساتید برجسته هنرهای نمایشی نیز در آخرین نشست علمی همایش تعزیه پیرامون نسخ تعزیه و ارتباط متون این آیین با فرهنگ و تاریخ ایران به سخنرانی پرداخت.

بالازاده در بخشی از این همایش گفت: تاثیر فرهنگ و تاریخ ایران در بخش‌هایی از مجالس تعزیه به وضوح دیده می‌شود و این حقیقت است که تعزیه یک هنر کاملا ایرانی است. البته باید بپذیریم که تعزیه تاریخ نیست بلکه یک نمایش است و باید تعزیه را به عنوان یک نمایش بشناسیم. ممکن است در بخش‌هایی از تعزیه هم خرافات وجود داشته باشد که این اصلا مناسب نیست اما باید خرافه‌های بی‌فایده و نامناسب از این آیین حذف شود چرا که تعزیه با باورهای اعتقادی مردم و جامعه ارتباط دارد.

بالازاده در پایان گفت: تعزیه باید تاثیرگذار باید و مردم را به سمت رستگاری و بیداری ببرد. انتظار نمی‌رود که همه بخش‌های این هنر با تاریخ مطابقت داشته باشد اما اگر از نشانه‌ها و نمادهای دیگری هم در این هنر استفاده می‌شود باید استفاده مفید و موثر باشد. پرهیز از خرافه می‌تواند موجب ارتقای جایگاه تعزیه شود.
در پایان سومین نشست علمی و پژوهشی همایش و نمایش آیین تعزیه مجلس تعزیه امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ توسط گروه تعزیه استان قم به سرپرستی امیر زینلی برگزار شد.
همایش و نمایش سه روزه آیین تعزیه با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه فرهنگی هنری ملت، کمیسیون ملی یونسکو و فرهنگسرای نیاوران ۲۱ الی ۲۳ دی ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز