خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می كند،

میزان جوایز فیلم فجر زمانی ارزش دارد كه محدود باشد

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۴۲

بیشترین تعداد جوایزی که در جشنواره‌های مهم دنیا اهدا می‌شود؛ 7 جایزه است که در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین دست آورد هنری اهدا می‌شود.

ایلنا: تعداد جوایز جشنواره فیلم فجر در تمام دوره‌های برگزاری محل بحث بوده است و بسیاری از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان معتقدند که این حجم از جوایز نباید در جشنواره‌ای مانند فیلم فجر اهدا شود زیرا ارزش جوایز کاهش پیدا می‌کند.

علی معلم(تهیه‌کننده سینما و عضو هیات انتخاب سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به روند اهدای جوایز در جشنواره‌های جهانی می‌گوید: در جشنواره‌های الف دنیا هیچ‌گاه جایزه تخصصی اهدا نمی‌شود یعنی جایزه بهترین صدابرداری یا بهترین گریم اهدا نمی‌شود و این جوایز در مراسم‌هایی اهدا می‌شود که در پایان سال نمایشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: علت این امر این است که در طول یک مدت زمان محدود به طور مثال ده روزه نمی‌توان به صورت تخصصی فیلم‌ها را بررسی کرد و گاهی برای اهدای جایزه‌ای تخصصی مثلا در بخش گریم نیاز است که یک فیلم دو بار و یا بیشتر دیده شود اتفاقی که در جشنواره امکان پذیر نیست به همین دلیل در بسیاری از جشنواره‌ها تعداد جوایزی که اهدا می‌شود؛ ۷ جایزه است.

معلم تاکید کرد: جایزه بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین دست آورد هنری ازجمله جوایزی است که در جشنواره‌های رده الف جهانی اهدا می‌شود هرچند جوایزی جنبی نیز وجود دارد و نهادهای مختلف به صورت جداگانه جوایز خود را اهدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در بعضی جشنواره‌ها مانند جشنواره برلین بخش‌هایی همچون استعداد جوان و یا هفته منتقدان برگزار می‌شود که دبیرهای جداگانه دارد و هیات انتخاب جداگانه دارد که جوایز آن و نحوه برگزاری آن با بخش اصلی متفاوت است.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر با اشاره به مشکلات این جشنواره گفت: جشنواره فیلم فجر به نوعی میکس شده جشن و جشنواره است و جوایزی مانند جایزه ویژه دبیر و یا جایزه ستاد برگزاری به آن داده می‌شود که هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: جایزه زمانی ارزشمند است که تعداد آن محدود باشد وقتی شما در یک جشنواره سی سیمرغ بلورین اهدا می‌کنید دیگر فرقی بین فیلم اول و فیلم دوم وجود ندارد در حالی که در نظام رده بندی در یک کلاس فقط یک نفر شاگرد اول است مشکل دیگر این است که در بعضی دوره‌ها سه فیلم جایزه بهترین فیلم را می‌گیرد و یا دیپلم افتخار به این فیلم اهدا می‌شود که مشخص نیست دلیل این کار چیست و زمانی که سه فیلم هم عرض هم اعلام شده‌اند چگونه می‌شود بهترین فیلم را تشخیص داد.

معلم تاکید کرد: یک جشنواره زمانی بزرگ می‌شود که جوایز آن کم شود و تعداد آن زیاد نباشد و جوایز آن ارزشمند شود.

سید ضیاءهاشمی(رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما) اما معتقد است که تعداد جوایز می‌تواند در یک جشنواره زیاد باشد اما نباید این جوایز در بخش اصلی داده شود.

هاشمی با اشاره به لزوم استانداردسازی در بخش جوایز جشنواره فیلم فجر گفت: باید نحوه اهدا جوایز و میزان آن علاوه بر ثابت بودن به شکلی باشد که رقابت را در جشنواره گرم‌تر کند به همین دلیل باید میزان جوایز محدود باشد.

وی ادامه داد: به جای آنکه تعداد جوایز بخش اصلی افزایش پیدا کند؛  باید میزان جوایز بخش‌های جنبی افزایش پیدا کند و در بخش‌های جنبی جوایز بیشتری داده شود تا هم به نوعی سینماگران تشویق شوند و هم ارزش و اعتبار جوایز بخش اصلی حفظ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز