خبرگزاری کار ایران

در جریان نشست خبری شورای تئاتر محیطی مجموعه تئاتر شهر مطرح شد؛

اعضای شورای تئاتر محیطی در تصمیمات خود مستقل عمل كردند

کد خبر : ۳۵۵۳۲

حمید پورآذری: ایرادی که ما به خود می‌گیریم و به آن واقفیم این است که ما تنها متون را می‌خواندیم و در جریان روند تمرینات نبودیم و گاه آثاری که از دل این متون خلق می‌شد.

ایلنا: نشست خبری اعضای شورای تئاتر محیطی مجموعه تئاترشهر روز گذشته، (18 دی‌ماه) با حضور حمید پورآذری، عباس غفاری و افروز فروزند، در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، عباس غفاری در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه یک سال و نیم از عمر پروژه تئاتر محیطی می‌گذارد، گفت: از ابتدا تا به امروز 160 متن به دست ما رسیده که از این میان، 25 متن را تصویب کرده‌ایم. شورای ارزشیابی و نظارت هم با افرادی که متنشان رد شده بود، مذاکره کرد تا متن جدیدی را ارائه دهند و حدود پنج متن جدید نیز بدین طریق به تصویب رسید.

هدف اولیه شورای تئاتر محیطی دادن فرصت به هنرمندان جوان است

وی با بیان اینکه استقبال تماشاگران از آثار تئاتر محیطی خوب بوده است، اظهار کرد: حتی دو کار پر فروش مجموعه تئاترشهر جزء کارهای محیطی است، علاوه بر این استقبال از اجراهای امسال نیز خوب بوده است.

غفاری هدف اولیه پروژه تئاتر محیطی را دادن فرصت به هنرمندان جوان دانست و خاطرنشان کرد: باید به کارگردانان جوان فرصت داده شود تا آثار خود را به نمایش بگذارند، هدف ما نیز در وهله اول همین بود که خوشبختانه تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: نقدهای مطرح شده بیانگر این بود که این پروژه تعاریف تئاتر محیطی را در نظر نداشته است. بحث‌های متفاوتی در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شد که خوشبختانه موجب نگاهی دوباره به پروژه تئاتر محیطی شد.

این عضو شواری تئاتر محیطی با بیان اینکه از روز اول به کارگردانان اعلام کرده بودند که به چشم یک کافه تریا به این محیطه‌های اجرا نگاه نکنند، گفت: قرار بر این نیست تمامی متونی که ارائه می‌شود فقط به محیط کافه اشاره کنند، بلکه می‌توان سالن انتظار را شبیه یک گالری کرد و یا کافه تریای تالار اصلی می‌تواند یک زیر زمین باشد. هنرمندان باید این تحلیل را داشته باشند و بدانند که خلاقیت محدودیت ندارد و حتی گاهی همین محدودیت‌ها می‌تواند باعث خلاقیت شود، البته در برخی از متن‌هایی که به دستمان می رسد، طرح های خلاقانه خوبی را مشاهده می‌کنیم و جوانان فکرهای اجرایی بسیار خوبی دارند.

غفاری یادآور شد: برای اجرای بهتر و موفق‌تر آثار، از این پس در تمرینات حاضر خواهیم شد و تجربه‌های خود را به این کارگردانان جوان انتقال خواهیم داد تا تمریناتشان به بی‌راهه نرود.

اعضای شورای تئاتر محیطی در تصمیمات خود مستقل بوده‌اند

وی اظهار کرد: خوشبختانه مدیریت مجموعه تئاترشهر و شورای انتخاب آثار تئاترشهر همیشه این استقلال را برایمان قائل بودند. علاوه بر این متن مورد قبولی نبوده که در بازبینی‌ها رد شود و تاکنون تمامی متونی که تصویب شده‌اند و مشروط به بازبینی بوده‌اند، به اجرا رسیده‌اند.

غفاری با اشاره به پیشنهاد طرحی که از سوی پورآذری مطرح شده، گفت: در این طرح قرار است تا هنرمندان جوان متون کلاسیک را براساس مکان‌های موجود به اجرا درآورند و طرح‌های خود را ارائه دهند. همچنین بعد از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فراخوانی را در این باره منتشر خواهیم کرد.

وی سپس با اشاره به اینکه مدیریت هم نمی‌خواهد این پروژه تعطیل شود، بیان کرد: به نظرم کسانی که در این موقعیت زمانی و با این شرایط اقتصادی اثری را خلق می‌کنند، همگی قابل احترام‌اند.

ضعف‌های پروژه تئاتر محیطی را می‌دانیم و درصدد رفع آن هستیم

در ادامه، حمید پورآذری، دیگر عضو شورای تئاتر محیطی، طی سخنانی خاطرنشان کرد: ما خود می‌دانیم که پر از ضعف و نقصان هستیم. با یک آرمانی کارمان را شروع کرده‌ایم و با یک واقعیتی مواجه شده‌ایم و حتی تصمیم گرفته‌ایم نام این پروژه را اجرای تئاتر در مکان‌های غیر متعارف تئاتری بگذاریم. در واقع این طرح بستری برای بروز هنر جوان‌ترها است و قصد هیچ توجیهی در این باره نداریم.

پورآذری در ادامه خاطرنشان کرد: ایرادی که ما به خود می‌گیریم و به آن واقفیم این است که ما تنها متون را می‌خواندیم و در جریان روند تمرینات نبودیم و گاه آثاری که از دل این متون خلق می‌شد، بسیار متفاوت و گاه ضعیف بود که برای ما جای تعجب داشت.

پورآذری وارد کردن طراحی صحنه را در تئاتر محیطی جایز ندانست و افزود: این کار در واقع باعث خواهد شد که ساخت و ساز صورت بگیرد و تئاتر محیطی تبدیل به یک نمایش صحنه‌ای شود. به نظرم باید کارگردان فضای اجرای تئاتر محیطی را بشناسد و درک کند و گاه ماهیت کافه را از آن بگیرد و با استفاده از تخیل تماشاگر آن را به محیط دیگری تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه یک تئاتر محیطی باید گام به گام در همان محیط کشف شود، اذعان کرد: متاسفانه ما محدودیتی داریم و آن هم این است که باید متون در وهله اول به تصویب برسد. بنابراین نمی‌توان از طرح‌ها استفاده کرد و آن را به اجرا رساند. باید مرکز هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت به تئاتر محیطی اعتماد کنند، زیرا در صورت نبود این اعتماد، مسیر ما سخت‌تر خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در دوره جدید، اصلی را گذاشته‌ایم که براساس آن اگر مکان ما یک کافی شاپ است، بتوانیم هویت مکانی را از آن بگیریم، بدون اینکه تعریف یک سالن نمایش را به آن بدهیم.

از طرح‌های نو و غیرمتعارف استقبال می‌کنیم

در ادامه این نشست، افروز فروزند هم طی سخنانی بیان کرد: از میان 160 متن رسیده، نمی‌توانیم تنها پنج متن را که مورد قبولمان است، انتخاب کنیم و این بی‌انصافی است. بنابراین از میان آن‌ها، آثار بهتر را هم انتخاب می‌کنیم و اگر شاهد ضعف در برخی از آثار تئاتر محیطی هستیم، به دلیل نداشتن متون قوی است. در واقع ما با یکسری جوان تازه کار مواجه‌ایم که اگر جلوی آن‌ها گرفته شود، نمی‌توانند گام‌های بلندتری بردارند و پیشرفت کنند.

فروزند یادآور شد: سعی داریم تا ایده‌های جدیدی ارائه دهیم تا جوانان سر ذوق بیایند و کارهای جدیدی را خلق کنند. بنابراین ما هم از طرح‌ها، ایده‌های نو و غیر متعارف استقبال کرده و خارج از نوبت به آن‌ها فرصت اجرا می‌دهیم.

این عضو شورای تئاتر محیطی در پایان سخنان خود با اشاره به انتقادهایی که به این پروژه می‌شود، اظهار کرد: نباید به ماهیت پروژه انتقاد شود، زیرا اگر جلوی پروژه گرفته شود به ضرر جوانان این عرصه است. بنابراین انتقادها باید سازنده باشد، نه اینکه تیشه به ریشه پروژه تئاتر محیطی زده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز