خبرگزاری کار ایران

نماینده خانه تئاتر در شواری حمایت از آثار نمایشی:/۳

كارمندان اداره مالیات سد راه هنرمندان تئاتر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۹۷

هنركار: هریك از افرادی كه بابت پرداخت نكردن مالیات‌ها توسط انجمن دچار مشكل شده‌اند، می‌توانند در دادگاه اعلام جرم كنند.

ایلنا: مسئول پی‌گیری مشكل مالیاتی هنرمندان تئاتر معتقد است؛ هنرمندان تئاتر حتما باید هر سال برای معافیت از مالیات اظهارنامه پر كنند. از طرف دیگر بزرگان خانه تئاتر باید با مسئولان رده بالا (مثل نشست اهالی خانه سینما با رئیس جمهور در همین خصوص) برای رعایت قانون توسط اداره مالیات وارد گفتگو شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشمند هنركار نماینده خانه تئاتر در شورای حمایت با تاكید براینكه هنرمندان تئاتر از معافیت مالیاتی برخوردار هستند‏،‌ گفت: ذیل بند «ل» ماده 139 قانون مشخصا بیان شده هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون از پرداخت مالیات به طور كل معاف هستند. اما افرادی كه در اداره مالیات حضور دارند رعایت این بند را بعضا مشروط به انجام تكالیفی از سوی بچه‌های تئاتر می‌كنند.

وی ادامه داد: آنچه هنرمندان تئاتر طبق قانون موظف به انجام آن هستند، تنها پركردن اظهارنامه مالیاتی برای هر سال است.

هنركار ضمن اشاره به اینكه هنرمندان تئاتر درحال حاضر با موانعی مواجه هستند، تصریح كرد: درحالی كه قانون در این زمینه كاملا صراحت دارد و مركزهنرهای نمایشی مالیات را از ما كم می‌كند و حتی مالیات تكلیفی كه 3% است پای بچه‌ها 5% محاسبه می‌شود كه قانونی نیست. مركزهنرهای نمایشی قانونا نباید مالیات كم كند، اما این كار را انجام می‌دهد و بعد به بچه‌ها می‌گوید نامه بگیر برو اداره مالیات بگو من طبق قانون معاف هستم و مشكلشان حل می‌شود، این كاری است كه جدیدا دوستان متوجه شدند و برای معاف شدن به همین روش عمل می‌كنند.

وی افزود: مسئله‌ای كه پیش آمده این است كه مركز یا انجمن هنرهای نمایشی كه كارها را انجام می‌دهد قبلا از بچه‌ها مالیات كم كرده، اما این مبالغ را به حساب اداره مالیات پرداخت نكرده و خلاف بزرگی صورت گرفته است. این عامل موجب شده الان برای عده‌ای برگه بیاید شما از سال 86 یا 87 بدهی مالیاتی دارید. متاسفانه اتفاق‌های این شكلی در تلویزیون هم زیاد برای بچه‌ها پیش می‌آید.

کارگردان نمایش «آیینه» با اشاره به اینكه باید به هنرمندان در خصوص پرداخت مالیات و قانون مشاوره داده شود، اظهار كرد: این درست كه آشنایی با قانون برای هر شهروندی خوب است اما قرار نیست هر هنرمندی یا هر فردی كتاب قانون را حفظ كند تا بتواند در شهر راه برود، مثل چراغ قرمز هم نیست كه مشخص باشد. پس عدم اطلاع جامع از قانون‌های مربوط به معافیت مالیاتی هنرمندان یكی از موانع است.

وی در ارتباط با مانع بعدی پیش‌ روی اهالی تئاتر را متوجه بعضی از كارمندان اداره مالیات دانست و توضیح داد: كاسه داغ‌تر از آش شدن عده‌ای از كارمندان در برخورد با قانونی كه با صراحت هنرمند را از پرداخت مالیات معاف كرده یكی دیگر از مشكلات است. این افراد تفسیرهایی برای خودشان ارائه می‌كنند و می‌گوید باید دفتر روزانه و كل یا درآمد و هزینه پر كنید.

هنركار با بیان اینكه قانون اهالی تئاتر و تلویزیون را به صراحت از پرداخت معاف كرده است، اضافه كرد: اما مثلا در جایی بیان شده بچه‌های سینما باید دفتر روزانه پر كنند كه به نظر من این هم غلط است. وقتی یك بازیگر دوبار در سال دستمزد دریافت می‌كند دیگر چه نیازی به پر كردن دفتر روزانه وجود دارد؟

بازیگر نمایش دشمن اصلی ضمن تاكید بر اینكه رعایت ماده 10 و پركردن دفتر روزانه تنها برای بچه‌های سینما است،‌ تصریح كرد: حالا امروز همان افرادی كه در اداره مالیات كاسه داغ‌تر از آش هستند بچه‌های تئاتر را مجبور به پر كردن دفتر روزانه می‌كنند. لابد چند وقت دیگر می‌گویند باید یك حسابدار هم استخدام كنید تا این دفتر را پر كند، مثلا هنرمند 5میلیون تومان كار كرده باید 2میلیون بابت این قضایا هزینه كند.

وی افزود: این كار اصلا درست نیست و تنها نكته‌ای كه بچه‌های تئاتر موظف به انجام آن هستند پر كردن هرساله اظهارنامه مالیاتی و عنوان میزان فعالیت و درآمد هستند كه آن هم بنا به بند «ل» ماده 139 قانون از پرداخت مالیات است، هر درخواستی جز این نادرست و مزاحم است.

هنركار با اشاره به مانع سوم مقابل هنرمندان در زمینه معافیت از مالیات، بیان كرد: مشكل بعدی از جانب خود اهالی تئاتر است كه مثلا امكان دارد آدرس غلط بدهند و بگویند نیازی به پركردن اظهارنامه مالیاتی نیست. معتقدم ما نیز مانند هر شهروند دیگر باید اظهارنامه مالیاتی پر كنیم اما بنا به قانون از پرداخت مالیات معاف هستیم، باز تاكید دارم اظهارنامه مالیاتی باید توسط هنرمند پر شود و بچه‌ها باید سال به سال در تیرماه این كار را انجام بدهند.

وی در پاسخ به این سوال كه در صورت صحت خودداری انجمن هنرهای نمایشی در پرداخت مالیات‌های كم شده هنرمندان به اداره مالیات، چه راهی پیش‌روی اهالی تئاتر قرار دارد، گفت: هریك از افرادی كه بابت این مسئله دچار مشكل شوند، می‌توانند اعلام جرم كنند. مانند كاری كه اگر اشتباه نكنم سعید شاپوری انجام داده است. نیاز است خانه تئاتر نیز مثل خانه سینما یك وكیل یا مشاور در این رابطه داشته باشد كه بتواند از حقوق بچه‌ها به صورت گروهی در دادگاه دفاع كند.

کارگردان نمایش «کارول» ضمن اشاره به اینكه بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم امروز اظهارنامه مالیاتی پر نمی‌كنند، بیان كرد: به هرحال مسئولان و بزرگان خانه تئاتر باید همت كنند و به جای بیان حرف‌های كلی با یكی دو مسئول رده بالای سازمان مالیاتی كشور مذاكرده داشته باشند و به این افراد بگویند قرار نیست هنرمندان حافظ كتاب قانون باشند، نمی‌دانستند كه باید اظهارنامه مالیاتی پركنند. از این به بعد قاعده را رعایت می‌كنند و باید سنوات گذشته آن‌ها نیز بخشیده شود.

کارگردان و بازیگر نمایش «عبور‌» با بیان اینكه قانون معافیت هنرمندان از مالیات حدود 12سال قبل ابلاغ شده است در پاسخ به این سوال كه آیا نیاز است خانه تئاتر هم مانند خانه سینما برای پی‌گیری مسئله وكیل استخدام كند،‌ اظهار داشت: گردش پولی در سینما با تئاتر بسیار متفاوت است و خانه تئاتر بضاعت پرداخت دستمزد بالا به وكیل برای پی‌گیری این ماجرا ندارد. خانه تئاتر می‌تواند وكیلی استخدام كند و پس از رفع مشكل هر هنرمند مبلغی برای پرداخت به وكیل دریافت كند. اگر جایی پای دعوای حقوقی در میان است مثلا انجمن مالیات را كم كرده و به اداره مالیات پرداخت نشده است بله نیاز به پی‌گیری حقوقی دارد و انجام آن با وكیل بهتر است.

وی ادامه داد: اما این قضایا با رایزنی هم قابل حل است و بزرگان خانه تئاتر می‌توانند طی نشست با مسئولان مرتبط بگویند دستورالعملی صادر كنید سنوات گذشته هنرمندانی كه بلد نبودند یا نمی‌دانستند باید اظهارنامه مالیاتی را حتما پركنند نیز از پرداخت معاف شوند. این دوستان هم مدارك جور كنند كه نشان بدهد مالیات‌های خود را در گذشته پرداخته‌اند.

هنركار ضمن اعلام این خبر كه الان درخصوص تلویزیون نیز شكایت‌هایی از این دست در مراجع قضایی وجود دارد، گفت: پس برای اولا برای بخشیدن سنوات گذشته رایزنی اتفاق بیفتد مثل خانه سینما كه در این ارتباط با رئیس جمهور جلسه گذاشتند و حل شد، خانه تئاتر هم می‌تواند همین كار را انجام بدهد. از طرف دیگر می‌تواند مشاور حقوقی استخدام كند كه در شورای حل اختلاف اداره دارایی دنبال حل مسائل بچه‌ها باشد.

نماینده خانه تئاتر در كارگروه تخصصی حمایت از آثار نمایشی در انتها ضمن پاسخ به این سوال كه با اثبات تخلف انجمن هنرهای نمایشی در این ارتباط چه باید كرد، اظهار داشت: قانون در برخورد با چنین رفتاری كاملا صراحت دارد و باید طبق قانون با آن برخورد شود. شكایت البته راهكار پیچیده‌ای است ولی می‌توان به اداره مالیات اعتراض كرد بعد به شورای حل اختلاف رفت و سپس در دادسرا شكایت كرد كه من مالیات را پرداخت كرده‌ام اما انجمن به شما نداده است كه نیاز به مستندات دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز