خبرگزاری کار ایران

هنرمندان تئاتر نسبت به پی‌گیری مركزهنرهای نمایشی خوش‌بین نیستند‎؛

آیا طرح بازنگری در قرارداد تیپ به دولت بعد موكول می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۲۵

مریم كاظمی: مسئله‌ای كه درحال حاضر وجود دارد این است كه همان قرارداد قبلی به بهانه بازنگری رعایت نمی‌شود و ما شكایت‌های زیادی در این زمینه دریافت كرده‌ایم.

ایلنا: پیشرفت طرح بازنگری در قرارداد تیپ هنرمندان تئاتر همچنان در حاله‌ای از ابهام قرار دارد، این درحالی است كه تنها شش‌ماه تا پایان دولت دهم باقی‌مانده و بعضی از اهالی این هنر معتقدند مركزهنرهای نمایشی طرح را به دولت آینده ارجاع خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از مدتی بحث و گفتگو و اعتراض‌های پی در پی اصناف مختلف خانه تئاتر درباره عدم رعایت قرارداد تیپ از سوی مركزهنرهای نمایشی، این روزها جلسات مشترك مركز و خانه تئاتر نیز برگزار نمی‌شود. رویا تیموریان سخنگوی خانه تئاتر در همین راتباط، گفت: طرح بازنگری در قرارداد قدیمی تیپ هنرمندان تئاتر همچنان مسكوت مانده و مدتی است هیچ خبری درباره قول بازنگری از سوی مسئولان مركزهنرهای نمایشی اعلام نشده است.

وی ضمن اشاره به شكایت‌های گوناگون هنرمندان تئاتر، ادامه داد: پس از قرار نشست‌های مشترك مركز و خانه تئاتر كه تابستان برگزار شد دیگر هیچ ارتباطی با مركزهنرهای نمایشی به وجود نیامده و همه صحبت‌ها همان است كه در گذشته اعلام شد.

اصغر همت یكی دیگر از هنرمندانی كه به روز شدن قرارداد تیپ را حق طبیعی و مسلم فعالان حوزه تئاتر می‌داند، در ارتباط با پیشرفت كند این طرح، اظهار كرد: متاسفانه رسیدگی بسیار كند پیش می‌رود، درحالیكه طبق صحبت‌های گذشته قرار بود مردادماه به نسخه نهایی رسیده باشیم اما این قضیه تا امروز به تعویق افتاده است و فكر نمی‌كنم مركز دغدغه‌ای در این خصوص داشته باشد.

این هنرمند تصریح كرد: در ارائه نظرات و پیشنهادهای مركز هم این احساس به وجود می‌آید شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود كه مسائل به سال 92 كشیده شود. درحالیكه ما امید داشتیم نیمه دوم امسال نتیجه مشخص و اعمال شود.

وی همچنین به كاهش بودجه كلیه وزارت‌خانه‌ها اشاره كرد و افزود: با توجه به این تغییرات بودجه‌ای كه رخ داده است احتمالا مشكلات مركز بیشتر از قبل هم شده و بحث‌هایی مثل پرداخت بدهی‌ها معوق سال گذشته در تئاتر كشور همچنان مطرح است.

بازیگر نمایش «ملودی شهر بارانی» اما تنها مركز هنرهای نمایشی را در این ماجرا مقصر ندانست و تصریح كرد: متاسفانه بعضی از انجمن‌ها نسبت به اعلام بررسی‌های خود با تاخیر عمل می‌كنند.

وی ادامه داد: حتی زمانی تصمیم گرفتم این مسائل را طی نامه‌ای برای هیئت مدیره خانه تئاتر بنویسم و عذرخواهی كنم و از پی‌گیری این ماجرا انصراف بدهم. با توجه به این شرایط احساس می‌كنم از ماست كه بر ماست، وقتی خودمان دلمان برای خودمان نمی‌سوزد دیگر چه انتظاری می‌توان از دیگر مراكز داشت. طی این مدت فقط انجمن كارگردانان همكاری خوبی داشته و انجمن بازیگران نیز با توجه به شرایط خاصی كه دارد قرار شد آخرین كانونی باشد كه نتایج رسیدگی به مسائل خود برای اعمال در قرارداد تیپ جدید را به ما اعمال می‌كند، اما از كانون نمایش‌نامه‌نویسان و طراحان صحنه خبری نیست.

مریم كاظمی مسئول هیئت پی‌گیری طرح بازنگری در قرارداد تیپ در ارتباط با نظرهای مختلف در زمینه طولانی شدن بازنگری در قرارداد از زاویه دیگری به موضوع نگاه كرد، گفت: طرح این بحث می‌تواند انحرافی باشد،‌ این درست است كه الان مراحل رسیدگی به تطبیق سطح دستمزدها با تورم را پیگیری می‌كنیم و ممكن است زمانی مسئله‌ای پیش‌ بیاید كه وقفه‌ای در كار ایجاد شود، اما قانون قبلی كه لازم‌الاجرا است.

وی ضمن بیان اینكه سوال امروز باید این باشد كه آیا همان قرارداد تیپ قبلی كه وجود داشت هم رعایت می‌شود یا خیر، تصریح كرد: به عنوان نمونه اگر قرار باشد در قانون اساسی كشور بازنگری صورت بگیرد باید قانون اساسی قبلی را اجرا كرد یا نه؟، مسئله‌ای كه درحال حاضر وجود دارد این است كه همان قرارداد قبلی به بهانه بازنگری رعایت نمی‌شود و ما شكایت‌های زیادی در این زمینه دریافت كرده‌ایم.

كاظمی با تاكید بر اینكه قرارداد تیپ رعایت نمی‌شود، بیان كرد‍: احتمال دارد پنج سال دیگر نیاز باشد در قرارداد تیپ جدید بر مبنای شرایط اقتصادی روز بازنگری صورت بگیرد، اینكه به معنی چشم‌پوشی از اجرای قانون بازنگری شده در سال 92 نیست.

وی همچنین در ارتباط با دلایل طولانی شدن اعلام نظر بعضی انجمن‌ها‏ درباره مواردی كه باید در قرارداد جدید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار كرد: طولانی شدن اعلام نظر این انجمن‌ها شاید به حق باشد، چون شاهد بودم انجمن نمایش‌نامه‌نویسان طی یك ماه گذشته بارها جلسه داشته و درخصوص قرارداد تیپ بحث و گفتگو كرده است تا شبه‌ای برای اعمال آن وجود نداشته باشد.

مسئول هیئت پی‌گیری در پایان، تصریح كرد: انجمن طراحان صحنه نیز همینطور، چون بعضی انجمن‌ها به دقت و وقت بیشتری برای رسیدگی به قرارداد نیاز دارند. چراكه باید موارد مختلف را به شكل تخصصی درنظر بگیرند تا زمانی كه قرارداد مثلا به شورای حمایت رسید جزئیات كاملا مشخص باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز