خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «من سیاوش نیستم»:

عواید حاصل از فروش دو روز اجرا به سعدی افشار اختصاص می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۹۱

فرخی: تا زمانی كه هیچ‌یك از هنرمندان تئاتر نسبت به آینده شغلی و حرفه‌ای خود تضمینی نداشته باشند نمی‌توان مسائل این هنر را برطرف كرد.

ایلنا: حسین فرخی نویسنده و کارگردان نمایش «من سیاوش نیستم» که اجرای خود را از روز 8آذر در تالار سنگلج آغاز کرده است عواید حاصل از فروش روزهای یکشنبه و دوشنبه اثر را برای کمک به سعدی افشار اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگردان ضمن اعلام این خبر درخصوص نمایشی که روی صحنه رفته است، گفت: حدود شش ماه قبل طی گفتگویی که با مسئولان تالار داشتیم، قرار شد نمایشی را برای اجرا در ماه محرم آماده کینم. متنی از آقای سید مهدی شربتی داشتم که نیاز به بازنویسی داشت، به علم به این قضیه متن را به مرکز دادیم که شورای نظارت هم همان مسائل را مطرح کرد و پس از اعمال تغییرات امکان اجرا فراهم شد.

وی افزود: یک ماه و نیم قبل تمرینات کار آغاز شد و نمایش از 8آذر روی صحنه رفته است که تا 8دی ادامه خواهد داشت.

این هنرمند در مورد قصه اثر نیز، عنوان کرد: نمایش داستان دو دوستی را تعریف می‌کند که از دوران کودکی در اجرای تعذیه با یکدیگر همکار هستند ولی یکی از این دو در موشک باران کشته می‌شود. ما در این اثر به قبل و زندگی یکی از این دو دوست بازمی‌گردیم و ضمن طرح مسائل او وضعیت اجتماعی دوران معاصر را در هنر تئاتر و بخصوص سیاه‌بازی مورد تحلیل قرار می‌دهیم.

فرخی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تئاتر سنتی ما امروز با چه مسائلی دست به گریبان است،‌ گفت: مشکلات تئاتر ما بیشتر حول مسائل روزمره و جامعه و مشکلات معیشتی هنرمندان می‌گذرد که در نمایش هم مطرح می‌شود. بخشی از نمایش هم مشخصا به سیاه‌بازی می‌پردازد که به صورت نمادین کمرنگ شدن حضور این گونه را در تئاتر کشور مطرح می‌کند.

وی درهمین رابطه، تصریح کرد: واقیعت این است که تئاتر ما امروز وضعیت آشفته‌ای در عرصه‌های مختلف دارد، چون به نظر من در سیستم مدیریتی تعریف دقیقی برای اینکه از کدام گونه حمایت شود وجود ندارد و مسئولان تنها شعارهایی درخصوص حمایت از آثار دینی بیان می‌کنند.

این کارگردان ضمن بیان اینکه تئاتر ما امروز به چند دسته مشخص محدود می‌شود، عنوان کرد: آثار مناسبتی و مذهبی، دسته دوم نمایش‌هایی که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند، تاکید این آثار بیشتر بر حضور ستاره‌ها و چهره‌های معروف است و با توجه به قیمت بلیت20هزارتومانی آثار در آنجا می‌توان گفت محلی برای تئاتر دیدن افراد ثروتمند است.

وی ادامه داد: بخش دیگر تئاتر دانشگاهی است که در سالن‌های تالار مولوی اجرا می‌شود و گروه آخر سالن‌های خصوصی هستند. در این میان آنچه مقفول و گمشده باقی‌مانده هویت تئاتر کشور است که باید راهی برای حل آن پیدا کرد.

فرخی با اشاره به اینكه آسیب‌های تئاتر امروز گریبان فضای دانشجویی را نیز گرفته است، اظهار كرد: جوان‌ها هم وقتی می‌بینند با استفاده از چهر‌های مشهور در آثار مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند دیگر فرصتی برای پرداختن به تئاترملی و پژوهش و اجرای گونه‌های ایرانی تئاتر به خود نمی‌دهند.

وی ضمن تاكید بر اینكه نظرات كارشناسان تئاتر بارها به مسئولان تئاتر كشور ارائه شده و تكرار آن‌ها خسته كننده شده است،‌ افزود: نكته مهم عمل به این نظرات كارشناسی است وگرنه ظرف 20دقیقه می‌توان فهرست معظلات و مشكلات تئاتر را روی كاغذ نوشت.

كارگردان نمایش «من سیاوش نیستم» با تاكید بر اینكه مدیریت تئاتر كشور می‌تواند به راحتی مشكل را برطرف كند، گفت: مركزهنرهای نمایشی نخست باید تئاتر را به عنوان شغل به رسمیت بشناسد تا ابزارهای برطرف شدن مشكلات هنرمندان و شاغلان برطرف شود. تا زمانی كه هیچ‌یك از هنرمندان تئاتر نسبت به آینده شغلی و حرفه‌ای خود تضمینی نداشته باشند نمی‌توان مسائل را برطرف كرد.

وی در پایان تصریح كرد: ما باید گونه‌های تئاتری و گروه‌های حرفه‌ای تئاتر داشته باشیم كه از راه این حرفه امرارمعاش كنند، خانه تئاتر به تنهایی نمی‌تواند حامی باشد و مركزهنرهای نمایشی نیز باید در این مسیر كمك‌ كند تا تئاتر به عنوان یك حرفه در كشور شناخته شود.

این هنرمند همچنین از تمامی هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان به تئاتر دعوت كرد تا روز یكشنبه و دوشنبه به تماشای نمایش من سیاوش نیستم در تالار سنگلج بنشینند.

فروش بلیت نمایش طی این دو روز به صورت همت عالی به سعدی افشار تنها بازمانده و پیشكسوت سیاه‌بازی تعلق خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز