خبرگزاری کار ایران

در نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی عنوان شد:

عبور از کلیشه مادران شهید؛ کار بزرگ فیلم بوسیدن روی ماه

کد خبر : ۲۷۶۲۲

«ما در این کشور پهناور شخصیت‌های متفاوتی از مادران شهدا داریم اما اینکه این دو مادر شبیه چهره‌های معمول سینمایی ما از مادران شهدا نیستند به دلیل اینکه کار بزرگ این فیلم عبور از کلیشه است؛ کلیشه مادر شهید».

ایلنا: همایون اسعدیان، ‌ کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» در نخستین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی که به نقد و بررسی این فیلم اختصاص داشت، به پرسش‌های مخاطبان پاسخ داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای انقلاب اسلامی، در این نشست که شامگاه سه شنبه بیست و یکم آذرماه برگزار شد، منوچهر محمدی، تهیه کننده، شیرین یزدان بخش بازیگر و سعید قطبی‌زاده، منتقد سینما نیز حضور داشتند.

دغدغه‌های مشترک کارگردان و تهیه کننده در این نشست اسعدیان با تاکید بر همکاری‌های او و محمدی در شکل گیری فیلم، ‌ گفت: این فیلم حاصل دغدغه‌های من و تهیه‌کننده است. فیلمی که سعی شد در آن گوشه‌ای از ایثار مادران شهید به تصویر کشیده شود، البته مطمئنا عظمت کاری که آن‌ها کردند قابل قیاس با یک فیلم سینمایی نیست، اما ما تلاش کردیم هرچند کوچک، ادای دینی به آن‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهتراز او به عنوان کارگردان از ساخت یک ملودرام سوزناک، ‌ یاد آور شد: تمام تلاش من این بود که بوسیدن روی ماه یک ملودرام سوزناک نشود، چون نمی‌خواستم پیام فیلم، مخاطب را احساساتی کند وگرنه می‌شد با حربه‌های سینمایی به راحتی اشک تماشاگران را در آورد، اما آن زمان آن نتیجه‌ای که من انتظارش را داشتم حاصل نمی‌شد.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در این فیلم من نگاهی خشک و کلیشه‌ای به شهدا نداشتم و سعی کردم آن‌ها را همانگونه ببینم که در دنیای واقعیت وجود داشتند. آدم‌های که شاید هم اکنون نیز در کنار ما زندگی کنند، ولی چون هنوز در قید حیات هستند آن‌ها را نمی‌بینیم. در ضمن در این فیلم تا حد ممکن سعی کردم کارم را از شاخصه‌های کلیشه شده دور نگه دارم.

در ادامه این جلسه منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه نوشته شد، بحث‌های مختلفی بین من و کارگردان شکل گرفت، اما تمام سعی ما این بود که بازیگر جوان فیلم بداند که با جوانان سال ۵۷ تفاوت‌های غیر قابل دستیابی ندارد، حتی برخی مشترکات نیز بین آن‌ها وجود دارد. اصلی که می‌تواند نزدیکی نسل جوان را به سوی ارزش‌ها در پی داشته باشد. نکته دیگر همزیستی نوه این خانواده با این دو مادر شهید تکامل فکری وی را در پی دارد. نمود این ادعا را در جمله‌ای که وی می‌گوید «روی ماهش رو ببوس» می‌توان مشاهده کرد.

محمدی با یادآوری موضوع اکران نوروزی بوسیدن روی ماه، ‌ گفت: این فیلم قرار بود در اکران نوروزی روی پرده رود، اما بنا به دلیلی این خواسته محقق نشد که به عقیده من به فیلم ضربه زد، البته این بدان معنا نیست که این فیلم نوروز اکران می‌شد، فروش خیلی بیشتر می‌کرد، اما معتقدم چیدمانی که برای اکران در نظر گرفته شده مناسب نیست.

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران اصلی فیلم گفت: در ابتدا می‌خواستیم سراغ بازیگران حرفه‌ای برای نقش احترام السادات و فروغ برویم، حتی به بازیگری هم نقش پیشنهاد شد، اما‌‌ همان موقع فهمیدم این کار اشتباه است، چون آن چیزی که ما انتظار داشتیم با جنس بازیگر حرفه‌ای جور در نمی‌آید، پس با بازیگران فعلی که کارشان را به خوبی انجام دادند کار را جلوی دوربین بردیم.

شیرین یزدان بخش، بازیگر نقش احترام السادات در پاسخ به این سؤال که چگونه به نقش یک مادر شهید نزدیک شد، گفت: ابتدا باید بگویم که من مادر نشده‌ام و ۲۰ سالی است که همسر خود را از دست داده‌ام، پس با مفهوم انتظار ۲۰ ساله یک مادر غریبه نیستم. در این راستا من در برخی سکانس‌ها به اندازه‌ای منقلب می‌شدم که فیلمبرداری برای لحظاتی قطع می‌شد.

وی افزود: از ابتدا نقش احترام‌السادات برای من در نظر گرفته شد، اما چون تا به آن روز من تجربه حضور در چنین کار طولانی را نداشتم به کارگردان و تهیه‌کننده گفتم که شاید از عهده انجام این نقش بر نیایم، ولی فیلمساز و تهیه‌کننده خواستند تا من در کار حضور داشته باشم.

در ادامه این گزارش سعید قطبی‌زاده، منتقد، گفت: هرگز ندیدم فیلمی در سینمای ایران دوستی دو زن تعریف کند؛ اینکه احترام السادات حوصله بچه‌هایش را ندارد اما به دیدن خاله فروغ می‌رود و به گفت‌و‌گو می‌نشیند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دو فیلم اخیر همایون اسعدیان مسیر کاری این فیلمساز را اعتلا داده، به نحوی که دیگر از این فیلمساز نمی‌توان انتظار کار ضعیف را داشت.

در دیگر بخش‌های این نشست که الهام عادلی، مستندساز اجرای آن را بر عهده داشت، به سوالات حاضران در سالن پاسخ داده شد.

در پایان این نشست به دعوت مهدی فروتن، رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی عوامل فیلم و منتقد نشست تابلو یادبود نقد و بررسی فیلم بوسیدن روی ماه را امضا کردند.

در حاشیه این نشست علاقمندان برای عضویت در باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی ثبت نام کردند.

این مراسم که افتتاحیه‌ای بر سلسله جلسات باشگاه فیلم فرهنگ سرای انقلاب اسلامی بود، شامگاه سه شنبه بیست و یکم آذر با تقدیر از عوامل فیلم و ادای احترام به خانواده شهدا به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز