خبرگزاری کار ایران

سیروس ابراهیم زاده:

نسل گذشته تئاتر به میزان زیادی از عرصه حذف شده‌‌است

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۰۱

شاید به نظر نسل اندوخته افراد با تجربه، كهنه و بی‌مصرف می‌رسد كه به عقیده من دیدگاه اشتباهی است. چون فرهنگ و هنر در هیچ دوره‌ای نمی‌تواند با قطع كردن ریشه خود اعتلا پیدا كند.

ایلنا: سیروس ابراهیم‌زاده بازیگر و نویسنده پیشكسوت تئاتر و سینما كه شب گذشته(17 آذر) در مراسم كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان در فرهنگسرای اندیشه حضور پیدا كرده بود درباره اجرای نمایشنامه «اقتباس از ادبیات خارجی» گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند ضمن اعلام خبر انتشار كتاب تازه خود و همسرش توسط انتشارات قطره، گفت: این آثار«بی‌سرزمین» تازه‌ترین مجموعه شعر ناهید كبیری و «پشت چراغ‌ قرمز» تازه‌ترین مجموعه شبه مقالات سیروس ابراهیم‌زاده نام دارد كه به تازگی منتشر شده و به بازار نشر آمده است.

ابراهیم‌زاده همچنین به مراسم رونمایی كتاب اشاره كرد و اظهار داشت: به همین مناسبت چندی پیش مراسم رونمایی در موسسه فرهنگی كارنامه برگزار شد كه طی آن فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر در آن شركت داشتند.

وی ادامه داد: افرادی همچون جواد مجابی، ایرج پارسی نژاد و محمود معتقدی اشعار را مورد بررسی قرار دادند و به همراه آقای رضا چایچی درخصوص آثار به بحث و گفتگو نشستند.

این هنرمند درباره كتابی كه به تازگی منتشر كرده است، توضیحات بیشتری داد و گفت: طی این سال‌ها مقالاتی را در مطبوعات منتشر كردم كه كتاب مجموعه این آثار است. نام شبه مقالات روی كتاب هم به این دلیل است كه محتوای آن شامل مقاله، داستان‌ كوتاه و ترجمه‌هایی می‌شود كه در مطبوعات چاپ كردم.

این هنرمند همچنین درباره نمایشنامه‌ای كه قرار است برای كمك به هموطنان زلزله‌زده اجرا كند، گفت: نام نمایشنامه «اقتباس از ادبیات خارجی» اثری است كه در حقیقت باید بگویم به عنوان نخستین برخورد پنجاه سال پیش من با تئاتر محسوب می‌شود.

وی افزود: در روزگار ما بیشتر نمایشنامه‌هایی اجرا می‌كردند كه ترجمه یا اقتباس از آثار ادبیات نمایشی كشورهای خارجی بود. این طور به نظر می‌آمد تئاترهایی بیشتر اعتبار داشت كه كاركترهای آن نام ژاك و هلن داشته باشند. این اثر در قالب مجموعه نمایشنامه‌ای به اسم «رهانیدن» تازگی به چاپ رسیده است.

بازیگر با سابقه تئاتر كشور در پاسخ به این سوال كه چرا طی این سال‌ها اثر نمایشی برای اجرا به صحنه نیاورده است، گفت: نمی‌توانم به این سوال شتابزده پاسخ دهم، باید در این زمینه تحلیل و موشكافی كرد.

وی تصریح كرد: به عقیده من یكی از عوامل عمده را می‌توانیم در چرخش نسل‌ها دانست كه تنها مختص اینجا نیست و در بسیاری از نقاط جهان شاهد آن هستیم. با كمال تاسف اعتقاد دارم نسل گذشته تئاتر به میزان زیادی از عرصه حذف شده‌اند، گویی دست‌اندركاران جوان نیاز زیادی برای بهره‌گیری از تجربه و تخصص گذشتگان احساس ‌نمی‌كنند.

ابراهیم‌زاده در انتها، بیان كرد: شاید به نظر این نسل اندوخته افراد باتجربه، كهنه و بی‌مصرف می‌رسد كه به عقیده من دیدگاه اشتباهی است. چون فرهنگ و هنر در هیچ دوره‌ای نمی‌تواند با قطع كردن ریشه خود اعتلا پیدا كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز