خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا نعیمی در نشست خبری نمایش «درخشش در ساعت مقرر»:

شاید دچار خود سانسوری هستم

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۳۴

نعیمی: بسیاری از افراد گروه تمام هزینه‌های تمرین را از جیب پرداخته‌اند. سوال من این است كه اگر حقوق مدیران یک ماه عقب بیفتد می‌توانند کار کنند؟هیچ کس نمی‌پرسد در حالی که تا به این لحظه یک ریال دریافت نکرده‌ام چطور می‌توانم نمایش با این هزینه را روی صحنه بیاورم.

ایلنا: نشست رسانه‌ای آغاز نمایش «درخشش در ساعت مقرر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی عصر امروز(13آذر) در سالن نشست‌های مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نعیمی با بیان اینکه از آخرین نمایش تولید شده توسط گروه «شایا» تولید مدت زیادی گذشته است، گفت: پس از پیشنهادهای مختلف و ارایه چندین متن که نتوانست مجوز اجرا دریافت کند سرانجام متن نمایشنامه درخشش در ساعت مقرر نظر شورای هنری تئاتر شهر و شورای نظارت و ارزشیابی را جلب كرد تا مجوز اجرای نمایش را صادر كنند.
وی ادامه داد: 19 ماه قبل اولین متن بعد از اجرای نمایش فاوست را پیشنهاد دادم که «ریچارد سوم» اثر شکسیپر بود اما با آن موافقت نشد. بعد نمایش «شرق دور،‌شرق نزدیک» را پیشنهاد دادم که به مسایل داخلی کشور ارتباط داشت اما با آن هم مورد موافقت اعضای شورا واقع نشد و این روند ادامه داشت تا این نمایش‌نامه اجازه اجرا دریافت كرد.
این هنرمند با ابراز تعجب از این که تغییری در متن صورت نگرفته است، اضافه کرد:‌ از زمان تصویب و شروع تمرینات تا به این لحظه حتی یک کلمه در متن سانسور نشده که برای خود من جای بسیار تعجب دارد چون معتقدم یکی از افرادی هستم که بیشترین ممیزی بر آثارش اعمال شده،‌ شاید من دچار خودسانسوری شده باشم.
نعیمی ضمن اشاره به اینکه نمایش طی دو ماه تمرین شکل گرفته است، ادامه داد: خدا افرادی را که شعار یک ماه تمرین، یک ماه اجرا را طرح کردند نبخشد. من بلد نیستم طی دو ماه نمایش روی صحنه بیاورم، تمرین نمایش قبلی من 7 ماه طول کشید و اگر می‌بینید این اثر پس از دو ماه تمرین به روی صحنه می‌آید به دلیل زحمت‌های شبانه روزی گروه است که به من کمک کردند تا روز جمعه نمایش روی صحنه بیاید.
این هنرمند با تاكید بر اینکه هزینه‌های بالایی برای طراحی صحنه موسیقی و لباس این نمایش لازم بود، عنوان کرد: تا به این لحظه هیچ یک از افراد مجموعه‌ها با من تماس نگرفته و سوال نكرده شما که جمعه می‌خواهید اجرا کنید وضعیت پیش پرداخت به چه صورت است.
وی ادامه داد: هیچ کس نمی‌پرسد در حالی که تا به این لحظه یک ریال دریافت نکرده‌ام چطور می‌توانم نمایش با این هزینه را روی صحنه بیاورم.
نعیمی ضمن اشاره به زحمت‌های رضا مهدی‌زاده و پریدخت عابدین‌نژاد طراح صحنه، بیان کرد: بسیاری از افراد گروهی که با من کار کردند تمام هزینه‌ها را از جیب خود پرداخته‌اند. سوال من این است اگر مدیران یک ماه حقوقشان عقب بیفتد آیا می‌توانند کار کنند؟ شاید بتوانند ولی بسیاری از اهالی تئاتر این امکان را نخواهد داشت.
نعیمی در انتها ابراز امیدواری کرد با تلاش شبانه روزی و سختی‌هایی که گروه برای اجرای این نمایش سخت کشیده است اثری روی صحنه بیاید که شرمنده مخاطبان، دانشجویان و مخاطبان عادی و حرفه‌ای تئاتر نشود.
وی در پایان ضمن اشاره به قرارداد و میزان حمایت مركز از اثر، گفت: تا به این لحظه تنها گفته‌اند از نمایش ما حمایت می‌كنند و مبنای پرداخت دستمزدها بر اساس قرارداد تیپ خواهد بود. اما با توجه به قرارداد هشتاد، بیست نمی‌دانم چطور می‌توانم با بلیت8000تومان و تعداد 88صندلی كه دارم 25 میلیون بفروشم؟ چون فروش هرشب می‌شود 704هزار تومان كه در 30 اجرا به رقم 21میلیون می‌رسیم. این معنی فروش بیش از 120درصد است. این مسئله را عنوان كردیم شنیده‌ها حاكی از بازنگری در میزان حمایت است. به هرحال امیدواریم بتوانیم یك سال بعد دستمزد خود را دریافت كنم.
در ادامه نشست پریدخت عابدین‌نژاد درباره طراحی لباس نمایش، عنوان كرد: نمایش درخشش در ساعت مقرر در دو بخش اجرا می‌شود و طراحی صحنه و لباس با توجه به همین کار انجام شده است.
وی اضافه كرد: بخش اول کار به صورت کاملا رئال و اثر دیگر که در دل نمایش اول اتفاق می‌افتد، نمایش «در انتظار گودو» است که طراحی براساس آن اتفاق افتاده و فضای جنگ در نظر گرفته شده است.
رامونا شاه یكی از بازیگران این نمایش ضمن تاكید بر صحبت‌های نعیمی، عنوان کرد: امیدوار هستم مسئولان این صحبت‌ها را بشنوند و بار را از روی دوش گروه و کارگردان بردارند تا بتوانیم با فراغ بال بیشتری تمرین‌ها را ادامه دهیم و به صحنه آمدن اثری را شاهد باشیم که همه از آن رضایت داشته باشند.
سیاوش چراغی‌پور بازیگر یكی دیگر از بازیگران این نمایش كه نخستین تجربه همكاری با نعیمی را پشت‌سر می‌گذارد، اظهار داشت: این متن یکی از بهترین نمایشنامه‌هایی بود که طی دو سال اخیر به دست من رسید. متنی در ستایش صلح و تئاتر که بسیار جذاب است.
وی افزود: جغرافیای محدودی برای این نمایش در نظر گرفته شده اما در واقع کل جهان را دربرگرفته است. ایمان دارم همکاری با نعیمی یکی از تجربه‌های درخشان زندگی کاری من خواهد بود.
در ادامه نشست سیاوش لطفی آهنگ‌ساز اثر با تاکید بر اینکه اجرای موسیقی کار زنده خواهد بود، گفت: سعی کردیم ترکیب ویژه و نه چندان مطابق با جریان موسیقی عرف را ارایه کنیم که شامل 4 خواننده بدون ساز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه گروه موسیقی هر شب جدا از گروه تئاتر تمرین کرده است، ادامه داد: موسیقی ما براساس موسیقی نواحی بالکان است که مردم آنجا روحیه ویژه خود را دارند. در حالی که لحن دردمند در موسیقی آنها وجود دارد همزمان علاقه به عشق و زندگی را می‌توان در آثار آنها شنید.
ما به دلیل اینکه سازهای منطقه را در اختیار نداشتیم تلاش کردیم به ملودی‌ موسیقی آن نواحی دست پیدا کنیم.
کارگردان نمایش درخشش در ساعت مقرر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عاملی موجب شد موضوع جنگ بوسنی را برای نمایش انتخاب کند، گفت: هرجا تعریف زیبایی هستی انسان با جنگ مخدوش می‌شود تفاوتی ندارد ایران، ویتنام، میانمار یا چین، این انسان است که لطمه می‌بیند و ارزش‌های انسانی به واسطه جنگ از میان رفته است.
وی با تاکید بر اینکه میان جنگ خودمان و جنگ‌های دیگر تفاوتی نمی‌بیند، اظهار داشت: اگر مشخصا به سراغ نسل‌کشی در بوسنی رفتم به همان اندازه می‌توانستم سراغ کشتار حلبچه بروم یا به همان میزان می‌توانستم به طرح انفال که طی آن صدام حسین 182 هزار کرد را درگورهای دست جمعی دفن می‌کرد بپردازم.
كارگردان نمایش داستان‌های کارور در خصوص این که ایده نوشتن این نمایشنامه از کجا به ذهنش رسیده است، توضیح داد: این جمله تکراری است که بگویم من دنبال سوژه نیستم و این سوژه است که دنبال من می‌آید اما واقعا اینگونه بود.
وی افزود: روزی در سفر بودم و در روزنامه خواندم ژنرال میلادیج یک جنایتکار جنگی به زودی محاکمه خواهد شد. بلافاصله یاد خاطره‌ای از سوزان سانتاک افتادم که آن نیز در جراید داخلی چاپ شده بود و قبلا مطالعه كرده بود كه طی آن سانتاك در اعتراض به رفتار دولت آمریکا به کشور بوسنی سفر کرده بود.
وی با تاکید بر اینکه سارایوو آن زمان سی و چند ماه زیر نظر تک تیراندازها قرار داشت و به شهرمردگان تبدیل شده بود، تصریح کرد:‌ سانتاک برای اعتراض به آمریکا و سکوت خبری مرگباری که درباره کشتار مردم این شهر در جهان حاکم شده بود به آنجا سفر می‌کند و با خود تصمیم می‌گیرد تا برای اطلاع رسانی اوضاع مردم و حفظ روحیه آن‌ها کاری انجام دهد.
این نویسنده و کارگردان تصمیم می‌گیرد پرده اول نمایش در انتظار گودو را در آن شهر برای مردم اجرا کند و اعتقاد دارد که اجرای این نمایش می‌تواند روح مردم را حفظ کند. جنایتی كه طی آن 24هزار مرد كشته شدند و به 50هزار زن مورد تجاوز قرار گرفتند. من از همان لحظه محکوم به نوشتن نمایشنامه در ساعت مقرر شدم.
نعیمی اضافه كرد: گمان نمی‌كنم پس از ماجرای هولوكاست تا امروز چنین كشتاری نظیر داشته باشد. من در نمایشنامه خود نخواستم كسی را ظالم و دیگری را مظلوم جلوه دهم و اگر خط قرمزهای كشورم به من اجازه می‌داد روی موضوع جنگ بیشتر كار می‌كردم.
وی تاكید كرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید ریختن خون هر بیگناهی، ریختن خون تمام بشریت است. چه در قرون وسطی محاكمه دگراندیشان توسط خود دگراندیشان در زمان كالون و كاستلیو باشد یا واقعیتی نزدیك مثل سارایوو، یا  جنگ عراق.

پیش فروش حضوری بلیت این نمایش از طریق گشیه تئاتر شهر شروع شده، علاقه‌مندان همچنین می‌توانند با مراجعه به سایت تئاترشهر نسبت به پیش‌خرید اینترنتی اقدام كنند.

نمایش درخشش در ساعت مقرر آخرین اثر گروه تئاتر «شایا» جمعه 17آذر در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز