خبرگزاری کار ایران

سکه در سرزمین ضرب شد

asdasd
کد خبر : ۴۰۶۳۱

پرونده ویژه این شماره از ماهنامه «سرزمین‌من»، «سکه، ضرب ایران» نام دارد که در آن سرگذشت شگفت‌انگیز سکه طلا، سرمایه تاریخی ایرانیان در دو بخش «تاریخ» و «باستان‌شناسی» بررسی شده‌است.

ایلنا: چهل و یکمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» در بهمن ماه ۹۱ منتشر شد. در این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی درباره تاریخچه ضرب سکه طلا در ایران، رازهای زندگی حیات وحش ایران در زمستان، زندان قصر و ماجرا‌هایش، آداب سفرنامه‌نویسی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در بهمن‌ماه روی پیشخوان آمده ‌است.

سکه ضب ایران
پرونده ویژه این شماره از ماهنامه «سرزمین‌من»، «سکه، ضرب ایران» نام دارد که عکس جلد مجله را هم به خود اختصاص داده ‌است، پرونده‌ای که در آن سرگذشت شگفت‌انگیز سکه طلا، سرمایه تاریخی ایرانیان در دو بخش «تاریخ» و «باستان‌شناسی» بررسی شده‌است. در بخش نخست این پرونده با عنوان «سکه در دنیای باستان» به تاریخ جهانی ضرب سکه طلا نگاهی انداخته شده و در بخش دوم هم با عنوان «طلایه‌داران طلا» ۲۵ قرن ضرب و کاربرد سکه‌های طلا در ایران از دوره هخامنشی تا قاجار مرور می‌کند.

بقا در فصل سرد
پرونده این شماره «سرزمین‌من» در بخش «حیات‌وحش» گزارشی است درباره رازهای زندگی حیات وحش ایران در زمستان. در مطلب «بقا در فصل سرد» خواهید خواند که چطور حیات وحش ایران در زمستان به زندگیشان ادامه می‌دهند، همان‌طور که قرن‌هاست خود را با این اقلیم سازگار کرده‌اند.

آزادی یک زندان
به مناسبت افتتاح باغ – موزه قصر «سرزمین‌من» در این شماره، تاریخچه شگفت‌انگیز و خواندنی این مجموعه را بررسی کرده‌است. «آزادی یک زندان» داستان قصر را از حدود ۲۱۵ سال قبل، از زمانی که تبدیل به قصر تابستان فتحعلیشان شد تا امروز دنبال کرده‌است.

در مسیر آزادی
در این شماره، «سرزمین‌من» سراغ میدان‌ها و خیابان‌های معروف پایتخت رفته‌است و تاریخ انقلاب ۵۷ را در آن‌ها مرور کرده‌است. «در مسیر آزادی» بخش کوچکی از تاریخ شفاهی مردم تهران را که حول این مراکز شکل گرفته، بازگو می‌کند.

یادداشت‌های یک سفر
سومین قسمت از مجموعه سفرنامه‌های «اصغر عبداللهی» نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس مطرح ایران با عنوان «آداب سفرنامه‌نویسی» در این شماره از «سرزمین‌من» منتشر شده است؛ در سومین بخش این مجموعه سفرنامه که «یادداشت‌های یک سفر» نام دارد، نویسنده سفرنامه‌ برفی‌اش را به ماکو و آذربایجان غربی مرور کرده‌است.

کارگاه عکاسی
در این شماره از ماهنامه، بخش نهم «کارگاه عکاسی» نوشته سردبیر مجله «سفر نشنال‌جئوگرافیک» نیز منتشر شده ‌‌است. در این قسمت با عنوان «ثبت زندگی شهری» به عکاسان علاقه‌مند گفته خواهد شد، یک عکاس برای ثبت موفقیت‌آمیز زندگی شهری باید چه قواعدی را رعایت کند.
سفرهای برفی
در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در ماه بهمن ارائه شده‌است. در بخش «آخر هفته» این شماره «حمله به هملون» ارائه شده‌است، این مطلب راهنمایی است برای گردش در اطراف آبشار یخی هملون در استان تهران. البته این تنها راهنمای برفی این شماره نیست، «اسکی با بوی بهار» که در بخش «تفریح» منتشر شده، راهنمایی است برای اسکی در پیست اسکی سپیدان در استان فارس. در بخش «روستاگردی» هم «مهمان‌خانه جنوبی» راهنمایی است برای سفر به روستای بردیه در استان خوزستان و اقامت در مضیف زیبای این روستا.
در بخش «خرید» این شماره از «سرزمین‌من»، مطلب «چشم‌پوش جنوب» راهنمای است برای دوخت و خرید برقع‌های رنگارنگ زنان جنوب ایران. علاوه بر این در بخش «میراث» این شماره، یک پیشنهاد در زیرمجموعه «تاریخ‌گردی» ارائه شده‌است، «شهر خورشید» علاقه‌مندان را برای گردش در شهر تاریخی میبد در استان یزد راهنمایی می‌کند. در بخش «شکم‌گردی» و در زیرمجموعه «سفره ایرانی» مطلب راهنمایی برای تهیه غذای سنتی ترید کشک شهر استهبان آورده شده، عنوان این مطلب «ترید برفی است»
از مجموع ۴۱ شماره منتشر شده «سرزمین‌من»، ۲۱ شماره آخر در دوره جدید آن منتشر شده‌اند. شماره ۴۱ ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در ۱۰۰ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت ۲۵۰۰ تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز