خبرگزاری کار ایران

جلال تهرانی در نشست رسانه‌ای همایش مکتب تهران:

امیدوارم نسل نخست آموزش یافته به زودی وارد عرصه شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۰۰

به دنبال این نیستیم یک نسل را با مدل اجرایی خاص در تئا‌تر آموزش دهیم، بلکه تنها به فکر فراهم آوردن محیطی هستیم تا گروه‌ها با نهله‌های مختلف اجرای تئا‌تر آشنا شوند اما در ‌‌نهایت خودشان باشند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای پنجمین دوره همایش مکتب تهران ظهر امروز سه‌نشنبه (۱۸ تیر ماه) با حضور جلال تهرانی، حمید پورآذری، محمدامیر یاراحمدی و مازیار تهرانی در دفتر این مجموعه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال تهرانی با بیان اینکه دوره جدید همایش مکتب تهران تابستان امسال با محوریت «موقعیت» برگزار می‌شود، گفت: دوره‌ها مانند گذشته جنبه کارگاهی دارد و جریان از ایده تا اجرا را دنبال می‌کند. این همایش همچون گذشته قصد دارد با هدف ایجاد محیطی برای جوانان تئاتری و با نیت ایجاد تعامل و گفتگو میان نسل‌های مختلف تئا‌تر برگزار شود.
این کارگردان ضمن توضیح هدف از برگزاری این همایش اظهار کرد: یکی از اهداف مهم دیگر ما این بود که نسل‌های قبل‌تر تجربیاتی را که امکان انتقال آن‌ها از طریق آثار مکتوب به نسل جدید وجود نداشت را به جوانان انتقال دهد، به همین دلیل مکتب تهران مانیفست خاصی ندارد و اساتیدی با نگاه و نظرات مختلف در آن مشغول تدریس هستند.
وی تصریح کرد: در واقع آنچه به آن پایبند هستیم یک منش است و به دنبال این نیستیم یک نسل را با مدل اجرایی خاص در تئا‌تر آموزش دهیم، بلکه تنها به فکر فراهم آوردن محیطی هستیم تا گروه‌ها با نهله‌های مختلف اجرای تئا‌تر آشنا شوند اما در ‌‌نهایت خودشان باشند.
تهرانی با اعلام خبر اضافه شدن دو بخش جدید به همایش در دوره جدید، عنوان کرد: بخش‌های نقد و موسیقی به دوره جدید اضافه شده که تدریس بخش نقد بر عهده رضا آشفته و موسیقی را بابک میرزاخانی برعهده خواهد داشت که در کنار حمید پورآذری و حبیب دانش (کارگردانی)، محمدامیر یاراحمدی (ادبیات نمایشی)، گلاب آدینه (بازیگری) و مازیار تهرانی و آقای کاشانی (آموزش گرافیک) همکاری خواهند داشت.
وی اضافه کرد: در همایش دوره جدید مثل سال گذشته نمایش‌هایی که در مسابقه اینترنتی send your play شرکت می‌کنند نیز می‌توانند زیر نظر مربیان یک اثر را کارگردانی کرده و در همایش حضور داشته باشند. هنرجویان آقای یاراحمدی هم آثاری خلق می‌کنند که زیر نظر ایشان نمایش‌نامه خوانی خواهد شد.
این هنرمند افزود: کلیه گروه‌های حاضر در همایش پس از گذراندن دوره‌ها به خلق اثر دست می‌زنند و نمایش‌نامه نویسان ما برای اجرای آثار خود با کارگردانان مرتبط شده و سپس موسیقی و پوس‌تر مورد نظر طراحی می‌شود تا برای اجرای آماده شود که آثار خلق شده توسط گروه‌ها سرانجام توسط بچه‌های نقد بررسی خواهد شد.
سپهرنیا مدیر هماهنگی و روابط عمومی همایش در ارتباط با تاریخ برگزاری دوره جدید همایش مکتب تهران گفت: همایش از ۲۹ تیر ماه آغاز می‌شود و تا ۱۲ مهرماه که بخش دوم اجرا‌ها و اختتامیه را برگزار می‌کنیم، ادامه خواهیم داشت. باید تاکید کنم قرار بود فعالیت خود ر ا از ۷تیرماه آغاز کنیم که به ۲۹ تغییر کرد به همین دلیل ثبت نام دوره‌ تمدید نخواهد شد.
وی ادامه داد: این دوره نیز مانند سال گذشته با مشارکت خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و بخش‌های مختلف همایش در سالن‌های انتظامی، امیرخانی و جلیل شهناز برگزار خواهد شد.
حمید پورآذری استاد ثابت کلاس‌های کارگردانی در رابطه با آنچه برای این دوره در نظر دارد، عنوان کرد: با توجه به شیوه‌ای که کار می‌کنیم ابتدا باید ببینم نیروی مقابل که ثبت نام کرده و وارد همایش شده چه شناخت و تعریفی از تئا‌تر دارد و اصولا چه چیز می‌خواهد. سپس می‌توان درباره آنچه اتفاق خواهد افتاد صحبت کرد. اینکه آیا افراد حاضر در کلاس کارگردانی توانایی مدیریت کردن یک گروه را دارا هستند یا خیر نکته‌ای است که باید از نزدیک با آن مواجه شوم و جریان کلی کلاس از این طریق به دست می‌آید.
محمدامیر یاراحمدی مدرس کلاس‌های نمایشنامه نویسی در ارتباط با آنچه برای‌ای دوره در نظر دارد، اظهار کرد: با توجه به سابقه فعالیت در رادیو یکی از نکات بسیار ضروری که این روز‌ها ضعف اساسی اکثر نمایشنامه‌های نوشته شده به نظر می‌رسد مبحث موقعیت است که خوشبختانه در این دوره همایش نیز مورد توجه برگزارکنندگان قرار دارد.
وی تصریح کرد: وقتی موقعیت به درستی در متن شکل نمی‌گیرد به تبع آن کنش‌ها نیز درست اتفاق نمی‌افتد. ضعف اساسی آثار ما تشخیص ندادن موقعیت نمایشی است زیرا تار و پودی دارد که دانشجو باید بیاموزد چگونه جهان اثر را براساس آن شکل دهد. این ضعفی است که نمی‌دانم چرا در دانشگاههای ما به وجود آمده و برطرف نمی‌شود.
یاراحمدی ادامه داد: اینکه چگونه موقعیت را کشف نمی‌کنیم و چه چیز باید برای ادامه متن طراحی شود نکته‌ای است که نیاز به آموزش دارد. اساسا هر دیالوگ در نمایشنامه دارای موقعیت است و بیان این دیالوگ از زبان شخصیت راهی است برای خروج او از این موقعیت که ما باید با کنار هم نشاندن این موقعیت‌ها اثر را شکل دهیم.

مازیار تهرانی استاد ثابت کلاس‌های گرافیک در رابطه بااین دوره آموزش گرافیک اضافه کرد: آموزش‌ها در دوره جدید به ۵ بخش تقسیم شده که آرش تنهایی و آقای رضوانی اداره دوره‌ها را برعهده خواهند داشت. در همین رابطه آموزش تصویرسازی در پوس‌تر و تایپ آموزش داده می‌شود که هر دو بر محوریت موقعیت طراحی شده‌اند.
وی ادامه داد: چهار جلسه ایده‌پردازی و چهار جلسه اجرای آثار را اجرا می‌کنیم که هنرمندان به موازات گذراندن کلاس‌های ایده‌پردازی به گروه‌های تئا‌تر می‌پردازند تا ضمن گپ و گفت با کارگردانان و آشنایی با محتوای اثر پوستر اثر را طراحی کنند.
این هنرمند تصریح کرد: در این رابطه پوستر‌ها برای آثار صحنه‌های و اجرای نمایش‌نامه خوانی زیر نظر مجید تنهایی طراحی می‌شود و سپس به نمایش در می‌آید.
تهرانی با اشاره به اینکه حضور حمید پورآذری در همایش مکتب تهران پتانسیل و ظرفیتی به وجود آورده که قصد نداریم به سادگی این نعمت را از دست بدهیم، گفت: در نظر داریم رپرتوآری برای آخر سال برگزار کنیم که از شیوه اجرایی حمید پورآذری برای آموزش درخصوص مبحث از ایده تا اجرا استفاده خواهیم کرد.
وی در پایان با ابراز امیدواری از گسترش بخش‌های همایش و اینکه خروجی نسل نخست آموزش دیدگان مکتب تهران تا مدتی دیگر وارد عرصه شوند، بیان کرد: قصد داریم بخش‌های طراحی لباس، طراحی نور و صحنه را به همایش اضافه کنیم اما در شرایط فعلی امکان تغییر نور و دکور در اجراهای پایان ترم را نداریم که هر زمان بتوانیم همایش مکتب تهران را در ابعاد گسترده‌تر برگزار کنیم حتما این بخش‌ها اضافه خواهد شد. امیدوارم ظرف ۴، ۵ سال آینده بتوانیم نسل اولی داشته باشیم که خودشان کلاس‌های ما را تشکیل دهند و آموزش را در همایش برعهده بگیرند که حضور ۱۰ درصدی ثبت نام کنندگان از دوره قبل در دوره جدید فرصت خوبی است تا نسبت به این قضیه امیدوار باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز