خبرگزاری کار ایران

رضا امامی بازیگر نمایش در گفتگو با ایلنا:

مخاطب تئاتر به اسامی بیشتر از کیفیت توجه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۳۵

شرایط اقتصادی حاکم بر مردم و هنرمندان طی چندسال اخیر بسیار سخت شده و همین مسئله شرایط را به اندازه‌ای پیچیده کرده که نمی‌توانیم به سادگی از خصوصی سازی در تئا‌تر صحبت کنیم.

ایلنا: رضا امامی(بازیگر تئا‌تر) ضمن تاکید بر مغشوش شدن فضای تئا‌تر کشور طی سال‌های اخیر عملیاتی شدن طرح خصوصی‌سازی تئا‌تر را باتوجه به شرایط اقتصادی موجود بر کشور بسیار دشوار دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این بازیگر در ارتباط با شرایط عمومی تئا‌تر کشور در سال‌های اخیر گفت: به نظر فضا در این سال‌ها حتی نسبت به ۴ – ۵ سال قبل هم تغییرات چشم‌گیری داشته و سمتی رفته است که نه من و نه بسیاری دیگر از هم‌دوره‌های من اصلا این فضا را نمی‌فهمیم. فکر می‌کنم یک گروهی درست شده که گمان می‌کند هرکار خودش انجام می‌دهد درست است و دیگران اشتباه می‌کنند و تماشاگر نیز همه جا همراه این گروه حرکت می‌کند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم فضای عمومی تئا‌تر ما از نظر کارگردانی و بازیگری به سمت مغشوشی می‌کند که اتفاقا مخاطب را نیز در همین شرایط پرورش داده و همه را اکثرا با اسامی افراد درگیر کرده به گونه‌ای که توانایی هنری افراد را درنظر نمی‌گیرد. تئا‌تر ما امروز درشرایطی قرار دارد که به مخاطب امکان انتخاب متفاوت را نمی‌دهد و این فقط به تئا‌تر شهر ارتباط ندارد بلکه در فرهنگسرا‌ها نیز همین رویه جریان دارد و نام‌ها در بحث آموزش از سوی مردم با توجه بیشتری مواجه هستند تا مدرسان واقعا کار بلد و با تجربه‌ که نام و آوزه یک فرد مشهور را ندارند.
این بازیگر با بیان یک مثال در این زمینه تصریح کرد: چند روز قبل برنامه‌ای برای نمایش‌نامه‌ خوانی «ملی» به کارگردانی خانم افسانه زمانی را در فرهنگسرای ارسباران برگزار کردیم که به رغم کیفیت بالای اثر مخاطب زیادی به سالن نیامد اما شما درنظر بگیرید اگر مشابه همین برنامه را برای یک چهره شناخته شده برگزار می‌کردیم که اطمینان دارم حتی اگر کیفیت اثر پایین هم باشد با استقبال مردم مواجه می‌شود که ناشی از همین تربیت است.
امامی در ادامه به صحبتی از آیدین آغداشلو اشاره کرد و اظهار داشت: این هنرمند شناخته شده جایی گفته بود، من از زوال سلیقه عمومی گزارش می‌دهم، این به نظر من دقیقا اتفاقی است که به‌خصوص طی چندسال اخیر روند سریعتری پیدا کرده و مخاطب جای اینکه بیشتر در پی کیفیت باشد بیشتر دنبال اسامی افراد می‌گردد.
وی در پاسخ به این سوال که دلایل چنین اتفاقی را چه می‌داند، عنوان کرد: فکر می‌کنم سیاستی که موجب شده تئا‌تر بیشتر به سمت فروشگاهی شدن و فروختن حرکت کند چنین فضایی را ایجاد کرده است. چون بعضی از گروه‌های نمایشی ناچار می‌شوند برای فروش بیشتر تمهیداتی درنظر بگیرند که اضافه کردن افراد چهره و مشهور از همین دست برنامه‌ها تلقی می‌شود. البته در این میان هستند عده زیادی که هم چهره هستند و هم کیفیت بالایی در اجرای اثر هنری دارند اما برخی متاسفانه توجه ندارند فضا فرهنگی است و باید از آن حمایت کنند.
امامی همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد هنرمندان در این میان چه نقشی ایفا می‌کند، گفت: هنرمندان نقش زیادی در این امر دارند و به نظرم اگر با یکدیگر هماهنگ عمل کنند به نتایج خوبی خواهیم رسید. به عنوان مثال وقتی بودجه به یکی از گروه‌های نمایش اختصاص پیدا نمی‌کند هنرمندان دیگر با او همراهی کنند نه اینکه بعضی برای دریافت حمایت مالی با مرکزهنرهای نمایشی لابی کنند و بگویند مشکلات دیگر گروه‌ها اصلا اهمیت ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید فضایی فراهم شود تا تمام سلیقه‌ها امکان فعالیت داشته باشند، افزود: زمان ریاست آقای پاکدل در مجموعه تئاترشهر تمام سلیقه‌های تئاتری امکان اجرا داشتند و قرارداد تیپ هم رعایت می‌شد و فضای بسیار خوب و حرفه‌ای بر تئا‌تر حاکم بود.
این هنرمند همچنین در ارتباط با خصوصی‌سازی و کاهش اعمال سلیقه‌های مسئولان دولتی درصورت اعمال حمایت از آثار نمایشی، گفت: به نظر من اینکه نهادهای دولتی از آثار حمایت کنند اما سلیقه شخصی وارد نشود امکان‌پذیر نیست. در ارتباط با خصوصی سازی هم فکر می‌کنم هنرمندان تئا‌تر همه با هم متحد باید یک دوره سخت را سپری کنند تا چنین امکانی فراهم شود، اما با جو حاکم بر فضای این روزهای تئا‌تر کشور بسیار بعید می‌دانم چنین اتحاد و همدلی وجود داشته باشد.
وی در پایان اظهار کرد: حال که شرایط اقتصادی حاکم بر مردم و هنرمندان طی چندسال اخیر بسیار سخت شده و همین مسئله شرایط را به اندازه‌ای پیچیده کرده که نمی‌توانیم به سادگی از خصوصی سازی در تئا‌تر صحبت کنیم، به هرحال خراب کردن کار راحتی است و ساختن تمام این خرابی‌ها زمان زیادی می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز