خبرگزاری کار ایران

محمد یعقوبی در نشست رسانه‌ای نمایش «مرد بالشی»:

حتی یك ریال هم از "شورای عدم حمایت"! دریافت نكردم

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۷۷

یعقوبی: آمادگی دارم تا نمایش «خشكسالی و دروغ» را دوباره روی صحنه ببرم اما متاسفانه هیچ نشانه‌ مثبتی از فراهم شدن امكان اجرای آن وجود ندارد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش «مرد بالشی» به كارگردانی مشترك محمد یعقوبی و آیدا كیخایی ظهر امروز سه شنبه(31 اردیبهشت ماه) با حضور پیام دهكردی، احمد مهرانفر، نوید محمدزاده و حسن معجونی در سالن استاد امیرخانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوبی ابتدا با بیان این مطلب كه نمایش‌نامه نخست 8-9 شخصیت داشت كه سرانجام به حضور چهار بازیگر مرد در كار رسیدیم، گفت: این نمایش سال 2004 در كشورهای اروپایی اجرا شده و با استقبال بالای مخاطبان مواجه شده است. به نظرم این اثر در فضای كشور ما نمایش خاصی محسوب می‌شود و تماشاگر تجربه جدیدی را پشت سر خواهد گذاشت.

وی همچنین در ارتباط با روی صحنه رفتن نمایش «مرد بالشی» هم‌زمان با ایام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: ما این تجربه را در گذشته نیز داشتیم و نمایش خشكسالی و دروغ هم در ایام تیر ماه پس از برگزاری انتخابات سال 88 روی صحنه رفت كه به نظرم فضای پرچالش‌تری نسبت به ماه خرداد بود. اما تماشاگر در همان ایام هم به سالن آمد و كل روزها صندلی‌های سالن پر بود.

این هنرمند تصریح كرد: به هرحال امیدوار هستم در انتخابات جدید همه چیز خوب پیش برود اما باید این نكته را نیز به یاد داشته باشیم كه تئاتر مخاطب خود را دارد و اگر سالن نمایش ما خالی ماند بیشتر به حساب ضعیف بودن كار می‌گذارم.

یعقوبی همچنین در مورد متن توضیحاتی ارائه كرد و اظهار داشت: اگر قرار بود نام انگلیسی نمایش‌نامه را به فارسی ترجمه كنم بهتر بود بر آن عنوان «ضد آرمانشهر» یا به فارسی روان‌تر «آزارستان» بگذاریم. نویسنده اثر ایرلندی است و برای جامعه بسته‌ای می‌نویسد كه از نظر مذهبی بسیار سخت به نظر می‌رسد اما نویسنده هیچگاه به سرزمین اشاره نمی‌كند و گه‌گاه شیطنت‌هایی دارد و از ایرلند نام می‌برد.

كارگردان نمایش مرد بالشی درباره به صحنه آوردن متن خارجی برخلاف سلیقه و انتخاب نخست خود بیان كرد: با خودم گفتم چرا باید نمایش‌نامه‌ای ارائه كنم و دوباره رد شود، من همین حالا هم به بازتولید آثار خودم علاقه دارم و آمادگی دارم تا نمایش «خشكسالی و دروغ» را دوباره به روی صحنه ببرم اما متاسفانه هیچ نشانه‌ مثبتی از فراهم شدن امكان اجرای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سراغ اجرای آثار نویسندگان خارجی رفتم، نه اینكه در گذشته علاقه‌ به چنین كاری نداشتم اما این برنامه كوتاه مدت نبود و چنین چیزی را برای 15سال آینده تصور می‌كردم.

یعقوبی با تاكید بر اینكه تغییر زیادی در متن بوجود نیاورده است اظهار داشت: تنها برای اجرا متن را كمی هرس كردم و چیزهایی به آن اضافه شد. اجرای این اثر در خارج از كشور بیش از 2ساعت طول می‌كشد اما زمان اجرای ما 2ساعت خواهد بود.                                                                                                                                                                                                                حتی یك ریال هم از "شورای عدم حمایت"! دریافت نكردم

پیام دهكردی یكی از بازیگران این اثر نمایشی در رابطه با نخستین تجربه همكاری خود با یعقوبی اظهار كرد: سال‌ها بود جانانه مشتاق بودم این پیوند اتفاق بیفتد اما هربار بنا به دلایلی چنین نمی‌شد تا زمانی كه ماجرای همكاری در نمایش مرد بالشی پیش آمد این فرصت برای من مهیا شد تا با محمد یعقوبی و آیدا كیخایی همكاری داشته باشم.

وی افزود: گذشته از اشتیاق به همكاری با محمد یعقوبی، كار كردن با هم‌نسالان برای من اتفاق بسیار جذابی محسوب می‌شود. این همكاری برای من تجربه شیرینی خواهد بود اما از طرفی دریغ و افسوس من را به همراه دارد چون مسافرت كوتاهی در پیش داریم كه هزار افسوس و دریغ كه زود به پایان می‌رسد.

دهكردی همچنین در رابطه با نقشی كه در نمایش مرد بالشی برعهده دارد، گفت: شخصیت فردی به اسم توپولسكی را بازی می‌كنم كه لااقل از نظر فیزیكی هم كه شده با من هماهنگی دارد. این نقش را به حال نه در حوزه تئاتر و نه در حوزه سینما و تلویزیون تجربه نكرده بودم، ممكن است مزه‌هایی از این نقش در آثار قبلی تجربه شده باشد اما شخصیتی به این شكل را تجربه نكرده‌ام ولی به طور كل ترجیح می‌دهم فارغ از هر صحبتی منتظر باز شدن درب‌های سالن و بازخورد نظر تماشاگران باشم.

آیدا كیخایی دیگر كارگردان نمایش مرد بالشی در رابطه با تجربه همكاری خود با یعقوبی و به صحنه آوردن این نمایش اظهار كرد: ابتدا قصد داشتیم نمایش را برای جشنواره تئاتر فجر آماده كنیم اما پس از صحبت‌هایی كه با همكاران و بازیگران داشتیم از این كار منصرف شدیم چون هیچ تضمینی برای اجرای نمایش بعد از فجر وجود ندارد.

یعقوبی در ادامه همچنین به حمایت مركزهنرهای نمایشی از كار نیز اشاره كرد و اظهارداشت: این سومین نمایشی است كه به روی صحنه می‌آورم و یك ریال از كمك‌هایی كه مركزهنرهای نمایشی موظف است به آفرینش تئاتر داشته باشد بهره‌ای نمی‌برم و شورای عدم حمایت هیچ رقبتی نشان نمی‌دهد، بنابراین كار كاملا متكی به گیشه است.

احمد مهرانفر دیگر بازیگر نمایش مرد بالشی در رابطه با همكاری خود در این اثر نمایشی گفت: این چندمین تجربه‌ای است كه در خدمت محمد یعقوبی هستم اما در این بین وقفه‌ای هم پیش آمد تا اینكه چند اجرا به جای پیمان معادی در نمایش خشكسالی و دروغ به روی صحنه رفتم.

وی ادامه داد: این اجرا برای من فرصت بسیار مناسبی محسوب می‌شود نخست از این بابت كه پس از مدت‌ها با یك متن خوب و گروه حرفه‌ای و نقشی متفاوت به تئاتر برمی‌گردم و از طرف دیگر یكی از دشوارترین نقش‌هایی است كه تا به امروز بازی كرده‌ام و امیدوار هستم بتوانم از پس كار بربیایم، از خانم كیخایی و محمد یعقوبی هم تشكر می‌كنم كه امكان را برای من مهیا كردند.

محمد یعقوبی همچنین درباره نخستین تجربه مشترك همكاری با آیدا كیخایی اظهار داشت: پنج سال قبل بود که پیشنهاد کردم کارگردانی مشترک داشته باشیم و «مرد بالشی» در واقع توسط آیدا شروع شد اما به دلیل شرایطی كه توسط تالار حافظ به وجود آمد و باتوجه به درخواستی كه مجموعه ایرانشهر مبنی بر همكاری اعلام كرد تصمیم گرفتیم اثری متناسب با این مجموعه به روی صحنه بیاوریم و آیدا تصمیم گرفت «شام با دوستان» را اجرا کند.

وی افزود: در نمایش «مرد بالشی» به انتخاب‌های آیدا وفادار بودم و اگر پیام دهكردی به جای حسن معجونی ایفای نقش می‌كند به دلیل سفری است كه آقای معجونی درپیش دارد اما به‌طور كل نگاه آیدا در اثر حفظ شده و طبیعی است كه نظرات من هم تاثیرگذاشته باشد.

آیدا كیخایی در همین رابطه ادامه داد: ابتدا تصور می‌كردم همكاری ما با اشتراكات بسیاری همراه باشد اما هرچه از كار گذشت دیدم اصلااین طور نیست و در زمینه‌های زیادی متفاوت از یكدیگر فكر می‌كنیم. خصوصا درمورد نمایش مرد بالشی كه ویژگی‌های غیررئالیستی دارد كه می‌شد متناسب با آن كارهایی انجام داد اما آقای یعقوبی با من مخالف بود.

نوید احمدزاده دیگر بازیگر این اثر نمایشی در ارتباط با همکاری خود با محمد یعقوبی و آیدا کیخوایی اظهار داشت: به نظرم یکی از خوش‌ شانس‌ترین بازیگران در میان هم نسلانم هستم که تا به امروز موفق شدم در سه نمایش «یك دقیقه سكوت»، «زمستان 66» و «مرد بالشی» با این هنرمندان همکاری کنم. متن مارتین مک‌دونا هم اثر بسیار خوبی است که خوشحالم به من اعتماد شد و امیدوارم از پس کار به خوبی بر بیایم.

وی ادامه داد: من از سال 82 شاگرد محمد یعقوبی هستم و تا سال 86 با خودم می‌گفتم که چرا او در نمایش‌های خود از من استفاده نمی‌کند اما یکی از ویژگی‌های این دو هنرمند این است که کار هنرجویان خود را با دقت دنبال می‌کنند و ما نباید بدنبال کار بدویم بلکه تنها باید تمرین و کوشش کنیم.

یعقوبی همچنین اظهار کرد: ‌مرد بالشی فرصتی شده تا در دنیای دیگری که توسط نویسنده خارجی خلق شده دست به کشف تجربه‌های جدیدی بزنم و اعتقاد دارم مرد بالشی چیزهای جدیدی برای آموختن دارد. اصرار بر طناز بودن یکی از ویژگی‌های مشترک این اثر با کارهای قبلی است که توسط خود من نوشته شده بود.

این هنرمند ضمن اشاره به بازیگران نمایش خود افزود: در گذشته نمایش «دل سگ» را با احمد مهران‌فر کار کرده بودم و اگر قرار باشد روزی دوباره اثر را باز تولید کنم حتما از او بهره خواهم گرفت شما در این نمایش با احمد مهران‌فر متفاوت مواجه می‌شوید، همین طور پیام دهکردی در فضای تازه و متفاوتی دیده می‌شود که به نوعی می‌توان گفت تصمیم به دهکردی‌زدایی برای مخاطب گرفتیم.

وی تصریح کرد: انجام همین کار برای من به عنوان کارگردان تصمیم سخت و پرریسكی بود. در مورد نوید محمدزاده هم اطمینان دارم اگر به همین شیوه که در پیش گرفته ادامه دهد در بدنه تئاتر ما حضور ماندگار و تاثیرگذاری خواهد داشت.

نمایش «مرد بالشی» نوشته مارتین مک دونا، به کارگردانی محمد یعقوبی و بازی پیام دهکردی، احمد مهرانفر، نوید محمدزاده و علی سرابی از 3 خردادماه هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 20:30 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز