خبرگزاری کار ایران

واكنش اصغر همت نسبت به طولانی شدن بازنگری در قرارداد تیپ؛

مدیر مركز می‌تواند افزایش 100درصدی دستمزدها را اعلام كند

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۲۸

همت: همین الان سازمان تاكسی‌رانی 30% به كرایه تاكسی‌ها اضافه كرده است اما من به عنوان هنرمند باید این افزایش را تحمل كنم و انتظار بكشم تا زمانی كه هنوز مشخص نیست دستمزدم با این تورم متناسب شود.

ایلنا: اصغر همت(بازیگر پیشكسوت تئاتر و یكی از نمایندگان خانه‌ی تئاتر) برای به روز كردن قرارداد تیپ هنرمندان تئاتر كشور معتقد است؛ مدیر مركزهنرهای نمایشی می‌تواند تا نهایی شدن كلیت سند؛ افزایش دستمزدها را اعلام كند، چنانچه سازمان‌های دیگر كشور مانند تاكسی‌رانی به سادگی كرایه‌‌های خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند كه سال گذشته در اعتراض به عدم تطابق دستمزدها با تورم موجود در كشور دو روز روی صحنه نرفت در همین رابطه، اظهار كرد: سال پیش در اردیبهشت تئاتر ایران با آقای قادر آشنا همسفر بودم كه همانجا مسئله كافی نبودن میزان دریافتی هنرمندان تئاتر به نسبت تورم روز كشور و لزوم افزایش دستمزدها را با ایشان درمیان گذاشتم و آقای آشنا نیز شدیدا نسبت به این موضوع تمایل نشان داد و حتی تاكید كرد افزایش دستمزد حق طبیعی هنرمندان هنر تئاتر است.

وی ادامه داد: باتوجه به عظمی كه آن زمان در مدیر مركز مشاهده شد احساس كردم كار پیش از اتمام نیمه نخست سال 91 حل خواهد شد اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. حداقل انتظارما این بود كه پس از گذشت 9سال و تحمل این همه فشار اقتصادی حقوق و دستمزدهای ما 100% افزایش پیدا كند چراكه اعلام همین مطلب نیازی به طی كردن مراحل اداری خاصی نداشت و مدیریت مركز می‌توانست این مسئله را طرح كند و سپس پی‌گیر مراحم قانونی كار شویم.

این هنرمند پیشكسوت با بیان اینكه هرچه زمان گذشت اتفاقی نیفتاد اظهار كرد: اما بعد از 6ماه همه را صدا كردند و صحبت نمایندگان محترم مركزهنرهای نمایشی این بود كه قرار است مواردی را در قرارداد تیپ به طور كل تغییر بدهیم. پیش از عید نوروز هم در جلسه‌ی مشتركی كه با دوستان مركز داشتیم عنوان كردم شما حداقل افزایش دستمزد را اعلام كنید.

بازیگر نمایش «خرس» همچنین بخشی از صحبت‌های خود را به همكاران تئاتری اختصاص داد و گفت: البته بخشی از مسئله به خود ما نیز برمی‌گردد و در بررسی سند برای رسیدن به نتیجه نهایی احمال‌هایی صورت گرفته است. شاید بهتر بود اگر خانه تئاتر چند نفر را به نمایندگی از انجمن‌ها تعیین كرده است به همین افراد برای وارد بحث شدن و اعلام نظر نهایی اصناف اعتماد می‌كرد و نیازی نمی‌دید حتما هیئت مدیره تشكیل شود و كار را به دست نمایندگان خود می‌سپرد.

وی افزود: من كه بعد از این همه سال فعالیت به‌خصوص وقتی خودم در اعتراض به كم بودن دستمزدها دو روز روی صحنه نرفتم حرفی مغایر با نظر و منافع صنف یا خانه تئاتر نخواهم زد كه نگرانی وجود داشته باشد. پس ای كاش هیئت مدیره خانه تئاتر به جای آنكه بخواهد در تمام موارد شخصا وارد شود به نمایندگانی كه تعیین كرده اعتماد می‌كرد. سال گذشته با توجه به مشكلی كه برای بودجه كل كشوربه وجود آمد شرایط به گونه‌ای شد كه بعد از صحبت‌ها لابد باید می‌گفتیم همان دستمزد كم سال‌های گذشته را هم نمی‌خواهیم، به نظرم هرگونه احمال در این روند به نفع مركزهنرهای نمایشی خواهد بود.

همت با اشاره به اینكه چرا سازمان‌های دیگر به راحتی افزایش دستمزدها را اعلام می‌كنند اما هنرمندان باید چندین مرحله را برای رسیدن به خواست خود پشت‌سر بگذارند، اظهار داشت: همین الان شاهد هستیم سازمان تاكسی‌رانی 30% به كرایه تاكسی‌ها اضافه كرده است اما من به عنوان هنرمند باید این میزان افزایش را تحمل كنم انتظار بكشم تا زمانی كه هنوز مشخص نیست دستمزد من نیز با این تورم متناسب شود.

بازیگر نمایش «ملودی شهر بارانی» با تاكید بر اینكه مشكل اصلی تئاتر ایران میزان كم بودجه‌ای است كه برای آن درنظر گرفته می‌شود، عنوان كرد: این مبالغ بودجه اصلا پاسخگو نیست، حتی درصورتی كه دستمزدها به دوبرابر افزایش پیدا كند مثلا یك كارگردان برای روی صحنه بردن نمایش خود 12میلیون تومان دستمزد بگیرد این مبلغ تقسیم بر 12 ماه سال كفاف اداره امور زندگی را نخواهد داد، چراكه هیچ‌كس امكان بیش یك اجرا در سال را نخواهد داشت.

وی افزود: بازیگران و دیگر هنرمندان شاغل در تئاتر نیز به همین صورت هستند. به عقیده من آقای آشنا همان سال گذشته با استفاده از اختیارات خود باید افزایش 100درصدی دستمزدها را اعلام می‌كرد و سپس مراحل اجرایی و قانونی را پی‌می‌گرفت. هیئت مدیره خانه تئاتر هم باید از نمایندگان خود حمایت قاطع كند.

این هنرمند در پایان اظهار كرد: تمام مشكل دستمزد به سادگی قابل حل است. مركزهنرهای نمایشی می‌تواند میزان مبلغ درنظر گرفته شده برای سال 82 را همراه با تورم امسال محاسبه و سپس ابلاغ كند این اصلا نیازی به مذاكرات طولانی ندارد مگر تاكسی‌رانی با همه مذاكره كرد؟ مدیر مركز حتی اگر توان اجرا هم وجود نداشته باشد اعلام كند به‌رغم كم‌كاری خانه تئاتر دستمزدها را 100درصد افزایش می‌دهیم اما امروز متاسفانه قرارداد تیپ سال 82 هم رعایت نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز