خبرگزاری کار ایران

با تصویب هیئت وزیران؛

برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده تعیین شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۹۵

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده(230) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران-مصوب 1389- برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده موضوع ماده(230) قانون یاد شده را تصویب کرد.

ایلنا: با موافقت دولت، برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده تعیین شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده(230) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران-مصوب 1389- برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده موضوع ماده(230) قانون یاد شده را تصویب کرد.

این برنامه شامل تحکیم خانواده، تعمیق باورهای دینی، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، توسعه تعاملات بین المللی، سازمان های مردم نهاد، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توسعه سلامت، اوقات فراغت، ساماندهی و ارتقاء پژوهش در امور زن و خانواده، اصلاح قوانین و مقررات، امور معیشتی و اقتصادی، تامین اجتماعی، توسعه زنان مدیر، نخبه و فرهیخته و اصلاح ساختار است.

تحکیم خانواده

اصلاح قوانین و مقررات در حوزه زنان و خانواده و مرتفع کردن خلاهای موجود ناشی از نقص یا ابهام در مفاد قوانین و مقررات و یا فقدان ضمانت اجرایی به منظور ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت و احیای حقوق مادی و معنوی زنان در خانواده و جامعه.

توسعه فرهنگ عفاف و حجاب

تبیین الگوها و ضوابط عفاف و حجاب در سطوح فردی و اجتماعی و نیز ترویج، فرهنگ سازی و نهادینه سازی آن در جامعه اسلامی با حفظ کرامت انسانی.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی

شناسایی الزامات، زمینه سازی و تدوین سیاست های مناسب برای ارتقاء سلامت معنوی و اجتماعی از طریق پیشگیری، کاهش عوامل شکل دهنده و رفع آسیب از زنان و خانواده های در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در حوزه زنان و خانواده.

توسعه سلامت

ایجاد زیرساخت های فرهنگی، انسانی، تخصصی و فناورانه در کلیه عرصه های جامعه و نظام سلامت کشور در سطوح سه گانه پیشگیری به منظور ارتقاء سلامت زنان در ابعاد معنوی، روانی و جسمی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی.

اوقات فراغت

هدایت تولید محتوا و ساماندهی و آمایش منابع انسانی و زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای غنی سازی و بهره گیری از اوقات فراغت زنان و دختران جامعه در جهت تکامل معنوی و فردی، تعالی اجتماعی و سلامت، نشاط و تحکیم خانواده ها در سراسر ایران اسلامی.

ساماندهی و ارتقاء پژوهش در امور زن و خانواده

ارتقاء و گسترش پژوهش های نظری، راهبردی و کاربردی در راستای جنبش نرم افزاری با تعامل هم افزای حوزه و دانشگاه، ارتقای توانایی های انسانی و دانشی و توسعه زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و مالی در زمینه پژوهش زنان و خانواده.

توسعه و ساماندهی امور معیشتی و اقتصادی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی

محور بودن خانواده و نقش همسری و مادری زنان در فعالیت های اقتصادی، اشتغال و معیشت آنها واهمیت تدبیر منزل توسط بانوان در جامعه اسلامی، عدم آسیب جسمانی و روانی اطفال در اثر اشتغال مادران، نگاه جامع به ازدواج، اشتغال و ارتقاء سطح تحصیلات متناسب با پسران و دختران در جامعه، توجه به کسب و کار خانگی و کارآفرینی و تعاونی های خانوادگی، ضرورت حفظ نقش مردان در تامین معاش خانواده.

تامین اجتماعی

ارتقاء هدفمند بیمه های تامین اجتماعی با تاکید بر زنان سرپرست خانوار و خانواده های آسیب پذیر دیده و نیازمند، زنان روستایی و زنان خانه دار و زنان شاغل با رویکرد ارتقاء توانایی های آنها، ارتقاء زمینه های حقوقی و قانونی لازم برای توسعه نظام تامین اجتماعی گروه های مختلف زنان و خانواده.

ماده(230) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه

دولت با همکاری سازمانها و دستگاه های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعة توانایی های سازمانهای مردم نهاد، ارتقاء توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمـیق باورهای دینی و اصـلاح ساخـتار اداری تشکـیلاتی زنان و خانـواده اقدام قانونی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز