خبرگزاری کار ایران

یک فعال محیط زیست در گفت وگو با ایلنا:

سرما در راه است با حیات وحش مهربان باشیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۱

تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر حمله گرگ به انسان دریافت و تایید نشده است/ ضعف فرهنگی و بالا بودن خرافات موجب شده است که در بسیاری از مناطق کشور شکار حیواناتی همچون گرگ، کفتار، پلنگ، خرس و جغد یک ارزش تلقی شود.

ایلنا: یک فعال محیط زیست با بیان اینکه حیوانات در فصل سرما جهت رفع نیازهای حیاتی به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند و هیچ خطری برای انسان ندارند تاکید کرد: جانوران در فصل سرما به علت نزدیکی به جوامع شهری آسیب پذیر هستند و ما نباید از این فرصت سو استفاده کنیم چراکه آنان به ما پناه آورده‌اند.

فرشاد اسکندری در گفت‌و‌گو با خبرگار ایلنا در رابطه با نزدیک شدن حیوانات در فصل سرما به جوامع شهری تصریح کرد: بارش برف در فصل سرما موجب می‌شود که دسترسی به علوفه به ویژه در ارتفاعات سخت شود و در ‌‌‌‌نهایت علف خواران به سمت پایین کوهپایه‌ها که در نزدیکیی جوامع شهری و روستایی قرار دارد کوچ می‌کنند.

این فعال محیط زیست نزدیکی حیوانات به جوامع شهری و روستایی در فصل سرما را یک امر طبیعی دانست و گفت: متاسفانه با احداث بی‌رویه جاده‌ها و مجتمع‌های مسکونی زیستگاه حیوانات را محدود کرده‌ایم و به بیان صریح‌تر می‌توانیم بگوییم که این ما هستیم که به زیستگاه حیوانات تجاوز کرده‌ایم و در واقع حیوانات در فصل سرما به ییلاق و قشلاق می‌روند و ما هیچ تجاوزی از جانب آنان صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهاجرت حیوانات در فصل سرما و نزدیکی آنان به جوامع شهری آنان را آسیب پذیر می‌کند، تاکید کرد: ما نباید از این اتفاق سو استفاده کنیم و به شکار یا آزار حیوانات بپردازیم چرا که آنان به نوعی به ما پناه آورده‌اند و اگر مهمان نوازان خوبی نیستیم لااقل دشمن آنان نباشیم.

اسکندری در رابطه با نزدیکی حیوانات گوشت خوار به مناطق مسکونی خاطر نشان کرد: حیوانات گوشت خوار همچون سگ سانان و گربه سانان به تبعیت از حیوانات علف خوار جهت رفع نیازهای حیاتی به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند.

این فعال محیط زیست ادامه داد، در مناطقی که پوشش گیاهی نامناسبی دارد و یا پوشش گیاهی در حال نابودی است حیوانات گوشت خوار از حیوانات گیاه خوار بیشتر هستند و به علت نبود منابع غذایی برای گوشتخواران این حیوانات متاسفانه به مصرف زباله‌های شهری گرایش پیدا می‌کنند و در ‌‌‌‌نهایت خوی طبیعی خود را از دست می‌دهند و یا دچار بیماری می‌شوند.

اسکندری ضمن اشاره به ماندگاری حیوانات پیر و مجروح در جوامع شهری و روستایی، بیان کرد: بسیاری از حیوانات پیر و یا مجروح که توان شکار را ندارد به مصرف زباله‌های شهری و روستایی روی می‌آورند ولی حیوانات جوان‌تر و سالم به صورت مقطعی به مناطق مسکونی نزدیک می‌شنود و پس از پایان دوره سرما به زیستگاه خود باز می‌گردند.

وی پرندگان را بارز‌ترین نمونه مهاجرت حیوانات در فصل سرما دانست خاطر نشان کرد: مسیر مهاجرتی پرندگان در فصل سرما از شمال سیبری به سمت جنوب است که متاسفنه استقبال ما در مقابل این مهاجرین در مقایسه با سایر کشور‌ها نامناسب است و در بعضی از شهر‌ها شاهد شکار تعداد زیادی از این پرندگان هستیم که میزان این تجاوز بنا بر فرهنگ‌های بومی و شهری در مناطق مختلف کشور متفاوت است.

اسکندری با بیان اینکه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر حمله گرگ به انسان دریافت و تایید نشده است، خاطرنشان کرد: گرگ، شغال، روباه و کفتار به دنبال تامین نیازهای حیاتی به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند و هیچ صدمه‌ای به انسان نمی‌زنند.

وی ادامه داد: متاسفانه شهروندان و روستاییان سگ‌های ولگرد را به اشتباه گرگ می‌نامند و در حالی که نسل گرگ ایرانی در حال انقراض است از روی بغض و خرافات به کشتار این حیوان نادر می‌پردازند.

این فعال محیط زیست در رابطه با ازدیاد سگ‌های ولگرد در نزدیکی مناطق مسکونی و جوامع روستایی تصریح کرد: با نزول شغل‌های روستایی همچون دامداری و کشاورزی، بسیاری از گله داران دست به فروش گله‌های خود می‌زنند و در ‌‌‌‌نهایت سگ گله را به علت نبود شرایط نگهداری‌‌‌‌ رها می‌کنند.

اسکندری ادامه داد: یکی از معضلات ما در محیط زیست ازدیاد سگهای ولگرد است که به شکار قوچ و میش‌ها در فصل زاد و ولد می‌پردازند و این حاصل دست اندازی ما در طبیعت است متاسفانه ما در قبال جمع آوری سگ‌های ولگرد عملکرد خوبی نداشته‌ایم و متاسفانه راه حل را تنها در کشتار سگ‌ها می‌دانیم بدون آنکه به فکر پیشگیری از ازدیاد سگهای ولگرد باشیم.

وی در رابطه با علت اصلی درندگی سگهای ولگرد گفت: گله داران اعتقاد دارند که دم و گوش سگ از نقاط ضعف حیوان در درگیری محسوب می‌شود و این دو عضو حیاتی حیوان را قطع می‌کنند و این در حالی است که وقتی دم سگ قطع می‌شود حیوان دیگر توانایی دور کردن حشرات موذی را از بدن خود ندارد که این موجب بیماری و فشار عصبی و عدم تعادل در حیوان می‌شود.

اسکندری ادامه داد: قطع گوش سگ نیز موجب اختلال شنوایی سگ می‌شود و این اختلال تاثیر مستقیم در سیستم عصبی سگ وارد می‌کند لذا قطع دم و گوش سگ را نامتعادل و به شدت عصبی می‌کند و در‌‌‌‌نهایت سگ در فصل سرما و در زمان گرسنگی به یک حیوان خطرناک تبدیل می‌شود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه ما باید به دنبال حفظ و حمایت از گونه‌های جانوری به ویژه گونه‌های نادری جانوری همچون پلتگ و گرگ ایرانی باشیم، اظهار کرد: اگر با همین رویه به مقابله با حیوانات ادامه دهیم در آینده‌ای نه چندان دور هیچ گونه‌ای از حیوانات با ارزش خود را نداریم.

وی ضمن اشاره به فعالیت انجمن‌های مردم نهاد در مناطق روستایی و جوامع شهری، افزود: خوشبختانه در برخی از نقاط کشور رفتار برخورد با حیوانات بهتر شده است ولی همچنان در بسیاری از مناطق شاهد حیوان آزاری و شکار بی‌رویه جانوران در فصل سرما هستیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ضعف فرهنگی و بالا بودن خرافات موجب شده است که در بسیاری از مناطق کشور شکار حیواناتی همچون گرگ، کفتار، پلنگ، خرس و جغد یک ارزش تلقی بشود در حالی که این گونه‌های با ارزش حیات وحش کشور در بحران انقراض قرار گرفته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز