خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا به بهانه فوت ۱۲ هموطن در شهرستان ایذه؛

روستائیان ایذه قربانی فراموشی مسئولان شدند

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۹۲

بیش از ۳۰ پارچه روستا و آبادی در آن سوی سد كارون 3 وجود دارد که آمد و شدهای آن فقط با لنج و یدك‌كش انجام می‌شود/ ساخت جاده برای این روستاها در دولت دهم باوجود پیشرفت ۳۰ درصدی، متوقف شد و بهانه‌ی توقف آن نیز نبود بودجه و اعتبار اعلام شد.

ایلنا: ‌پروژه ملی افتخاری‌ست برای هر ایرانی، ساخت سد تولید برق و غیره هرچه باشد برای آبادانی ایران است اما کاش مسئولان؛ انسان‌های فداکاری که به دلیل اجرای این پروژه‌های ملی بی‌خانمان می‌شوند یا کسانی که مشکلاتی برای آن ایجاد می‌شود را فراموش نکنند. اگرچه دولت‌ نهم و دهم فراموش کرد و به راحتی از کنار تمام انسان‌هایی که در ۳۰ پارچه آبادی و پشت سد کارون ۳ زندگی می‌کنند؛ گذشت و آنها را به خدا سپرد. این بی‌توجهی بار‌ها اموال این افراد را گرفته بود و این بار جان آن‌ها را. جان‌هایی که قربانی فراموشی مسئولیت‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارشنبه هفته گذشته(۹ مرداد ماه) یک مینی‌بوس به همراه ۱۲ سرنشین روستائیان بختیاری بخش دهدز شهرستان ایذه در سد کارون ۳ زیر آب رفتند و جان خود را از دست دادند. جان‌هایی که در قبال بی‌توجهی به تعهدات قانونی دولت احمدی‌نژاد بی‌رمق شدند.

می‌گویند که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ترمیم راه‌های روستایی دریاچه سد کارون بی‌توجهی کرده است در حالی که مسئولیت اصلی ایجاد این راه‌ها وزارت نیرو بود که بعد‌ها به این شرکت واگذار شد. راهی که به گفته رئیس شورای شهر ایذه ۳۰ درصد آن ایجاد شده بود اما در دولت دهم به یکباره به دلیل نبود اعتبارات کاملا متوقف شد تا امروز شاهد سرد شدن جان‌هایی باشیم که از این دنیا؛ تنها روستایی بودن و سخت کار کردن را تجربه داشتند. این راه در مسیر سدسازی زیر آب رفته بود.

جالب است در روزگار امروز؛ ساکنان روستایی برای رفت و آمدشان از یک یدک کش آن هم با کمترین ایمنی استفاده کنند و تنها در یک ساعت خاص از روز بتوانند با دنیای خود ارتباط داشته باشند. حادثه اخیر البته بدون تلفات جانی بار‌ها در ایذه رخ داد اما این بار سد؛ قربانی گرفت تا شاید مسئولان به فکر ساکنان این روستا‌ها نیز باشند اگرچه متاسفانه در پی این حادثه هنوز هیچ مسئول و متولی رسما عذرخواهی نکرده است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها در این باره به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: ‌ ایجاد سد در راستای ممانعت از هرز رفتن آب سطحی اقدام موثری بود و کار براساس نقشه سدسازی کارون از زمان قبل از انقلاب طراحی شده بود و در دولت‌های گذشته کلنگ، ساخته و در ‌‌نهایت افتتاح و به بهره‌برداری رسید. طرحی که مطالعات خوبی روی آن صورت گرفت اما متاسفانه آنچه در این طرح مغفول ماند؛ زندگی ساکنان محدوده سد کارون سه بود.

زمین کشاورزان اطراف سد به قیمت ارزانی خریداری شد

وی با بیان اینکه زمین‌های بسیاری از کشاورزان اطراف سد به قیمت ارزانی خریداری شد، می‌افزاید:‌ قرار شد برای ساکنان این روستا از نظر معیشتی و اقتصادی اقداماتی صورت گیرد که متاسفانه شاهد اجرای آن نبودیم.

عیدی محمد اصلانی؛ تردد ساکنان روستاهای پشت سد کارون سه را با لنج امری عقلانی نمی‌داند و با ابراز تاسف از حادثه اخیر در سد کارون 3 و جان باختن ۱۲ نفر از ساکنان روستای پشت سد، می‌گوید: باید برای تردد ساکنان این روستا‌ها اقدام زیربنایی انجام شود. متاسفانه در کشور در موقعیت برنامه‌ریزی کلان اقدامات مفیدی انجام می‌شود اما ساکنان موجود در اطراف پروژه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

در این ارتباط رئیس شورای شهر ایذه نیز به ایلنا می‌گوید:‌ ایذه یک کلان شهر است که دارای ۵۰۰ روستا در یک موقعیت کاملا استثنایی نسبت به استان خوزستان است. از دهه ۷۰ که ساخت سد كارون 3 در دولت سازندگی در آن آغاز شد در همان سال‌ها دولت وزارت نیرو را ملزوم كرد تا یک درصد سود پروژه به مدیریت شهری ایذه به منظور توسعه آن اختصاص یابد. این شهر یک کمربندی نداشت و با وجود نبود مسیر تردد در زمان سدسازی محل ترانزیت و حمل مصالح مورد نیاز قرار گرفت متاسفانه یک صدم درصد از سود پروژه عاید مردم ایذه نشد و مشکلات زیادی نیز برای ساکنان آن ایجاد شد.

بیكاری ۳۰ درصد نیروی اشتغال در روستاهای ایذه

علی احمدی با بیان اینکه وزارت نیرو زمین‌های کشاورزی این شهرستان را به قیمت زمین بایر خریداری کرد، می‌افزاید: قرار بود به ازای نابودی زمین‌های کشاورزی برای جوانان و نیروی کار این روستا‌ها اشتغال ایجاد شود و در ساخت سد از آن‌ها استفاده شود که متاسفانه هیچ‌گاه این موضوع عملیاتی نشد و درنهایت منجر به بیکار شدن ۳۰ درصد نیروی اشتغال این روستا‌ها شد.

وی با بیان اینکه ساکنان روستای پشت سد نیز که اراضی کشاورزی آن‌ها کمتر نابود شد اما با مشکل عمده تردد مواجه هستند، می‌افزاید: طول این سد ۶۵ کیلومتر است و بیش از ۳۰ پارچه روستا و آبادی در آن سوی سد وجود دارد که ناچارند برای تردد از لنج استفاده کنند.

رئیس شورای شهر ایذه با اشاره به اینکه همواره از طریق لنج‌هایی که هیچ گونه امکانات ایمنی ندارند خودرو‌ها و مردم در عرض سد رفت و آمد می‌کنند، می‌افزاید: ‌جالب است که این یدک کش‌ها نجات غریق ندارند و حتی جلیقه نجات نیز در آن وجود ندارد که برای زمان احتمالی ازآن استفاده شود. حادثه‌ای که در روز چهارشنبه رخ داد و ۱۲ نفر در داخل یک مینی بوس غرق شدند نیز به دلیل عدم نکات ایمنی صورت گرفت. ما مشابه این اتفاق زیاد داشتیم در تمام این 10 سال از زمان افتتاح آمد وشد از این طریق صورت می‌گرفت اما این بار حادثه تلفات جانی نیز داشت.

به گفته احمدی؛ بار‌ها نامه‌هایی به وزارت نیرو، وزارت بهداشت، پلیس راه در راستای مشکلات ایجاد شده پس از ساخت سد کارون 3 نوشته شده اما متاسفانه به هیچ نامه‌ای ترتیب اثر داده نشده است.

توقف ساخت تنها راه ارتباطی با وجود پیشرفت ۳۰ درصدی

وی در ادامه می‌گوید‌: لنج‌ها و یدک کش‌ها در ساعت خاصی تردد می‌کنند و بعداز ساعت ۱۲ شب هر اتفاقی که در روستای پشت سد بیفتد امکان ارتباط وجود دارد و از آنجا که امکانات بهداشتی نیز وجود ندارد، مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند البته قرار بود وزارت نیرو یک جاده از اول رودخانه در مسیر مخالف به منظور دسترسی ساکنان پشت سد ایجاد كند كه متاسفانه در دولت احمدی‌نژاد با وجود پیشرفت ۳۰ درصدی کار طرح متوقف شد و موجب شد تا جاده ارتباطی نداشته باشیم بهانه توقف این طرح نیز نبود بودجه و اعتبار اعلام شد با این شرایط دولت حتی حاضر نشد ساخت این راه را به بخش خصوصی واگذار كند.

رئیس شورای ایذه با بیان اینکه براساس قانون دولت نهم و دهم تعهداتی را در قبال ساکنان روستاهای سد کارون سه داشتند، می‌افزاید: متاسفانه هیچ کدام از این تعهدات عملیاتی نشد و حتی وزارت نیرو وظایف خود را به سازمان آب و برق واگذار کرد این اتفاق در آینده نزدیك تكرار می‌شود اگر فكری برای آن اندیشیده نشود.

با پایان دولت و پس از هشت سال شاهد آن هستیم كه چگونه تعهدات مسئولان دربرابر روستائیانی كه در ازای از دست دادن زمین‌های کشاورزی‌شان، امروز حتی كانال‌های ارتباطی خود را از دست داده‌اند، به فراموشی سپرده شد. ساخت یک جاده روستایی چه میزان هزینه دربرداشت كه محقق نشد؟!

مرگ 12 نفر زن و بچه‌ بی‌دفاع موضوع ساده‌ای نیست كه بتوان از آن چشم پوشاند. 

گزارش از: الهه ابراهیمی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز