خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری هشدار داد:

قانونی شدن كار كودكان/ وزیر کار اجرای قانون استاد شاگردی را متوقف کند

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۱۴

چکیده: «به موجب این قانون کارفرمایان می‌توانند افراد مختلف را از سنین کودکی تا کهنسالی بدون رعایت حقوق قانونی نیروی كار به عنوان کار آموز استخدام‌ کنند./ به موجب این قانون اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال نیز با ارائه رضایت نامه والدین جنبه قانونی پیدا می‌کند.»

یک فعال صنفی کارگری گفت: متوقف کردن روند اجرای قانون استاد و شاگردی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید انجام دهد.

«عبدالـله وطن خواه» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: حدود یک سال از اجرای فراگیر قانون استاد و شاگردی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گذرد. به موجب این قانون کارفرمایان می‌توانند افراد مختلف را از سنین کودکی تا کهنسالی بدون رعایت حقوق قانونی نیروی كار به عنوان کار آموز استخدام‌ کنند.
نماینده کارگران کارخانه صنایع واکیوم پارس بابیان اینکه حتی در قانون استاد شاگردی امکان نقض قوانین کار کودک نیز وجود دارد، افزود: به موجب این قانون اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال نیز با ارائه رضایت نامه والدین جنبه قانونی پیدا می‌کند.
وی گفت: در صورت عدم توقف اجرای قانون نظام استاد شاگردی باید شاهد باشیم که کافرمایان برای فرار از تعهدات مختلفی چون دستمزد قانونی، بیمه، مرخصی، طبقه بندی مشاغل و... جای کارگران خود را با شاگردان کارآموز عوض می‌کنند.
عضو مجمع نمایندگان کارگران استان تهران یادآور شد: مجمع عالی نمایندگان کارگری در اعتراض به این رویه غیر قانونی شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرده است.
وطن خواه افزود: وزیر جدید تعاون کار و رفاه اجتماعی اگر قصد نشاندن لبخند بر لبان کارگران و خانواه‌های آن‌ها را دارد باید در اولین اقدام سازمان فنی حرفه‌ای کشور را از ادامه اجرای این قانون غیر انسانی باز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز