خبرگزاری کار ایران

واكنش به اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی معدن:

كارگران معدن یال شمالی تقصیری در وقوع حادثه نداشتند

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۹۷

چکیده: «از بین بردن حقوق خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را به دلیل نبود تجهیزات ایمنی در معدن از دست داده‌اند و قدرت دفاع ندارند، تنها سوءاستفاده از ضعف این خانواده‌های كارگری است.»

یك فعال كارگری در طبس نسبت به اظهارات اخیر رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور مبنی بر تقصیر ۲۰ درصدی كارگران كشته شده در معدن یال شمالی در وقوع حادثه، واكنش نشان داد.

«غلامرضا محمدی» با بیان اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی معدن میزان قصور کارفرما و مسئول ایمنی کارگاه را به ترتیب ۶۰ و ۲۰ درصد عنوان کرده است، به ایلنا گفت: بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از وقوع حادثه‌ای كه به مرگ هشت كارگر منجر شد، اینكه گفته شود كارگران مقتول به دلیل بی‌توجه‌ای به وضعیت هوای داخل تونل ۲۰ درصد در ایجاد حادثه مقصرند، نامنصفانه و تاسف‌بار است.

دبیر خانه كارگر طبس افزود: از بین بردن حقوق خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را به دلیل نبود تجهیزات ایمنی در معدن از دست داده‌اند و قدرت دفاع ندارند، تنها سوءاستفاده از ضعف این خانواده‌های كارگری است.

محمدی اظهار داشت: مسئولیت کنترل ایمنی تونل و بررسی میزان گاز به عهده بخش ایمنی کارگاه است و امکانات این بخش (ایمنی) باهزینه کارفرما تامین می‌شود. از طرفی مسئولیت بازرسی مستمر از كارگاه برای جلوگیری از قصور كارفرما نیز به عهده بخش بازرسی كار است كه زیر نظر دولت كار می‌كند. بنابراین مسئولیت ایمنی كارگاه با كارفرما و دولت است و نه کارگر.

به گفته این فعال کارگری طبق قانون، هر ۲۵ معدنکار باید یک مسئول ایمنی متخصص داشته باشند و معدن یال شمالی نیز در روز حادثه یک مسئول ایمنی داشت که فاقد تخصص و تحصیلات در این زمینه بوده است.

این فعال كارگری اضافه کرد: کارگرانی که به ناچار با دستور کارفرما بدون تجهیزات هم در سمت کارگر و هم مسئول فنی در اعماق زمین کار می‌کنند، مقصر نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز