خبرگزاری کار ایران

عضو جمعیت دفاع از كودكان كار و خیابان:

بر شمار كودكان كار اضافه شده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۹۸

چكیده:«به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی بر شمار كودكان كار افزوده شده است/ درآمد كودكان كار از یك سوم تا یك دوم مزد كارگران معلمولی متغییر است/ كودكان كار همپای كارگران عادی كار می كنند اما از هیچ حمابتی برخوردار نیستند».

یك فعال اجتماعی كودكان كار و خیابان می‌گوید: در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی تعداد بیشتری از كودكان روانه بازارهای غیر رسمی كار شده اند.

حسین میربهاری با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به دلیل افزایش غیر متعارف هزینه‌های زندگی و نا كافی بودن دستمزدهای تعیین شده، از ابتدای سال جاری عرضه و تقاضا برای اشتغال كودكان افزایش یافته است.

عضو جمعیت دفاع از كودكان كار و خیابان افزود: برهمین اساس ابتدای امسال شمار بیشتری از كودكان خانواده‌های مستمند و نیازمند برای تامین معاش خانواده از مدارس راهی محیط‌های كاری شده‌اند بطوری كه در برخی موارد شمار كودكان كار در خانواده‌های كم درآمد افزایش یافته است.

این فعال اجتماعی بابیان اینكه این كودكان به دلیل كم توانی یا ناتوانی سرپرست خانواده به عنوان كمك خرج  وارد مناسبات اقتصادی می‌شوند، گفت: بصورت عرفی درآمد كودكان كار از یك سوم تا یك دوم درآمد یك كارگر بالغ و معمولی متغییر است.

وی گفت: براین اساس و با توجه به حداقل دستمزد 487 هزار تومانی مصوب شورایعالی كار، درآمد هر كودك كار بسته به نوع كار بطور متوسط از 160 تا 250 هزار تومان متغییر است كه این پول در بیشتر مواقع به سرپرت كودك پرداخت می‌شود.

به گفته این عضو جمعیت دفاع از كودكان كار و خیابان هرچه كار كودكان سخت‌تر باشد درآمد آنهانیز بیشتر خواهد بود اما هیچگاه درآمد انها با كارگران بالغ برابری نمی‌كند و این درحالی است كه این كودكان در محیط‌های كار پا به پای كارگران بالغ فعالیت می‌كنند.

وی افزود: برخلاف تصور عامه مردم حرفه بیشتر كودكان كار نه دست فروشی در كنار خیابان كه انجام كارهای طاقت فرسا و سخت در كارگاه‌های غیر رسمی و دورافتاده است.

این فعال اجتماعی با بیان اینكه چون طبق قوانین جاری اشتغال كودكان زیر 15 سال عملی مجرمانه تلقی می‌شود گفت: به همین دلیل كودكان كار در زمان كار از هیچ حق بیمه‌ای و حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

وی یادآور شد: از آنجا كه كودكان كار در حكم نیروهای ارزان قیمت تلقی می‌شوند، در بیشتر مواقع كارفرمایان به تخصص و مهارت تجربی آنها توجهی ندارند و پس از رسیدن به سن قانونی آنها را از محیط كار طرد می‌كنند.

به گفته میربهاری تنها در مواقعی كه سودجویان قصد دارند از كودكان كار به عنوان سرپوشی برای پنهان كردن اعمال مجرمانه خود استفاده كنند درآمد این كارگران كوچك بصورت غیرعادی افزایش چشمگیری پیدا می‌كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز