خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری هشدار داد:

تبعات کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید کارگران دامنگیر جامعه می‌شود

کد خبر : ۲۷۷۲۵

شاید در كوتاه مدت اینطور به نظر برسد كه این مشكل درون خانواده‌های كارگری است اما در بلند مدت هزینه تامین نشدن مواد ضروری مورد نیاز بدن و همچنین كاهش هزینه‌های بهداشت و تحصیل فرزندان خانوار كارگری تبعات اجتماعی و اقتصادی غیر قابل انكاری به همراه داشت.

یك فعال كارگری در قزوین كاهش 50 درصدی قدرت خرید كارگران در چند ماه اخیر را موجب كاهش اثر دستمزد 389 هزار تومانی آنان دانست و از حذف بسیاری از اقلام ضروری از سبد هزینه خانوار كارگری با شدت یافتن بحران اقتصادی خبر داد.

عیدعلی كریمی در تشریح دلیل كاهش 50 درصدی قدرت خرید كارگران، به نرخ ارز مرجع در زمان تصویب دستمزد در اسفند ماه سال گذشته اشاره كرد و به ایلنا گفت: تاثیر افزایش ناگهانی قیمت دلار پس از تصویب دستمرد باعث شد تا كارگران بسیاری از اقلام ضروری را 50 درصد گران‌تر از زمان تصویب دستمزد خریداری كنند.

دبیر خانه كارگر قزوین اقلامی كه با كاهش اثر دستمزد از سبد هزینه خانوار كارگری حذف شده یا كاهش یافته‌اند را شامل برنج، مرغ، گوشت، انواع میوه، انواع شوینده، لوازم التحریر، پوشاک و... ذكر كرد و افزود: شاید در كوتاه مدت اینطور به نظر برسد كه این مشكل درون خانواده‌های كارگری است اما در بلند مدت هزینه تامین نشدن مواد ضروری مورد نیاز بدن و همچنین كاهش هزینه‌های بهداشت و تحصیل فرزندان خانوار كارگری تبعات اجتماعی و اقتصادی غیر قابل انكاری به همراه داشت و این هزینه‌ها نهایتا در ابعادی بسیار وسیع‌تر باید توسط جامعه پرداخت شود.

دبیر خانه کارگر قزوین در خاتمه تاكید كرد: دولت بجای ارائه لایحه اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی باید به فکر تامین حداقل‌های سفره کارگران باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز