خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد/

از دلایل تجمع تا سرانجام نامعلوم اعتراض كارگران انتخاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۸

از آنجا که قرار است در روز جمعه در کره دادگاه جدیدی به خواسته گره صنعتی انتخاب رسیدگی کند، تجمع کنندگان تا هفته بعد منتظر نتیجه دادگاه و پیگیری مسئولان سفارت خواهند ماند و درصورت عدم تغییر وضعیت، واکنش نشان خواهند داد.

سرانجام ساعتی پیش تجمع اعتراضی ۱۲۰۰ نفر از کارگران گروه انتخاب با وعده سفیر کره جنوبی مبنی بر رسیدگی به خواسته كارگران این گروه صنعتی مبنی بر استرداد طلب ۷۰ میلیون دلاری کارخانه پایان یافت.

به گزارش ایلنا، این کارگران که شب گذشته با اتوبوس از اصفهان به تهران آمده بودند صبح امروز از ساعت ۱۰ به مدت دو ساعت در مقابل سفارت کره جنوبی واقع در خیابان ملاصدرا، کوچه دانور غربی تجمع کردند و سرانجام با اعلام پایان تجمع از سوی نمایندگان خود و مدیریت، سوار بر اتوبوسهای شرکت واحد عازم ترمینال جنوب شدند تا از آنجا به اصفهان بازگردند.

حمیدرضا غزنوی، یکی از افرادی که در جریان تجمع امروز به نمایندگی از مدیریت و کارگران برای مذاکره و گفت گو با طرف‌های کره‌ای وارد سفارت شده بود پس از اتمام مذاکره در جمع تجمع کنندگان حاضر شد و از وعده مسئولان سفارت کره‌ جنوبی در خصوص انعکاس و پیگیری خواسته تجمع کنندگان خبر داد.

وی در جمع حاضران یادآور شد: از آنجا که قرار است در روز جمعه در کره دادگاه جدیدی به خواسته گره صنعتی انتخاب رسیدگی کند، تجمع کنندگان تا هفته بعد منتظر نتیجه دادگاه و پیگیری مسئولان سفارت خواهند ماند و درصورت عدم تغییر وضعیت، واکنش نشان خواهند داد.

همچنین محمدی مسئول شورای اسلامی کار گروه انتخاب نیر به خبرنگار ایلنا گفت: دلیل این تجمع توقیف غیر قانونی و غیر رسمی بخشی از سرمایه درگردش این گروه صنعتی در کره جنوبی است.

به گفته وی از آنجا که طرف‌های کره‌ای تاکنون هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای عدم استرداد دارایی گروه انتخاب ارئه نکرده‌اند کارگران با برگزاری این تجمع اعتراض خود را نسبت به ادامه وضعیت کنونی اعلام کردند.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه از یک سو بازار لوازم خانگی ایران از مدتی قبل در انحصار تولید کنندگان کره‌ای قرار داشته و از سوی دیگر گروه انتخاب تنها تولید کننده معتبر و مقتدر لوازم خانگی در ایران محسوب می‌شود؛ اظهار داشت که هدف نهایی از این تعلل سخت‌تر کردن شرایط فعالیت برای تولیدکنندگان ایرانی است.

در سالهای اخیر واردات لوازم خانگی خارجی باعث بروز مشکلات جدی در کارخانه‌های داخلی سازنده لوازم خانگی شد و این مسئله در ‌‌نهایت بحرانهای جدی کارگری را به دنبال داشت.

همچنین غزنوی مدیر روابط عمومی گروه انتخاب در تشریح این ماجرا به ایلنا گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی گروه انتخاب از طریق مزایده موفق شد تا کارخانه کره‌ای لوازم خانگی کم کو را به بهای ۵۰۰ میلیون دلار از کارخانه دوو الکترونیک بخرد.

وی بایادآوری اینکه در این مزایده شرکت‌های ذی نفوذ و قدرتمند آمریکایی و اروپایی نیز حضور داشتند گفت: پس از مزایده گروه انتخاب با پرداخت یک پیش پرداخت ۷۰ میلیون دلاری قرارداد خرید کارخانه را منعقد کرد و قرار شد تا باقیمانده مبلغ از طریق همکاری مشترک بانک‌های ایرانی و کره‌ای پرداخت شود که متاسفنه درعمل هیچگاه این همکاری بین بانکی محقق نشد.

مدیر روابط عمومی گروه انتخاب تصریح کرد: اما از آنجایی که شرکت دوو الکترونیک در مالکیت و نفوذ سرمایه داران امریکایی بود پس از گذشت یک سال و تحت فشارهای غیر مستقیم ناچار شدیم تا در ازای دریافت پیش پرداخت ۷۰ میلیون دلاری قرارداد خرید را فسخ کنیم.

وی افزود با وجود گذشت بیش از یک سال از زمان فسخ قرارداد هنوز پیش پرداخت ۷۰ میلیون دلاری به گروه انتخاب مسترد نشده و طرف‌های کره‌ای بدون هیچ دلیل موجهی از انجام تعهدات خود سرباز می‌زنند.

غزنوی با یادآوری اینکه در این مدت گروه انتخاب از طریق طرح دعوی در دستگاه قضایی کره جنوبی پیگیر موضوع بوده‌اند افزود: حتی دادگاه کره‌ای در رسیدگی‌های خود رای محکومیت طرف کره‌ای را تشخیص و رای به سازش داده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز