خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد:

مزد نانوایان به شرط افزایش قیمت نان زیاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۷۷

چكیده:‌«نان زود‌تر از سه ماهه اول سال گران نمی‌شود و افزایش قیمت معمولا به شهریور ماه موکول می‌شود. مابه التفاوت این تاخیر ۶ ماهه نیز به کارگران پرداخت نمی‌شود / زمانی که نان گران می‌شود پخت نانوایی‌ها هم کاهش می‌یابد.»

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد، شرط افزایش قیمت نان برای افزایش مزد کارگران خباز را ناعادلانه خواند.

«عبدالله بلواسی» در این باره به ایلنا گفت: با توجه به بخشنامه شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران باید هر ساله در ابتدای فروردین ماه افزایش پیدا کند ولی افزایش مزد کارگران خباز (نانوا) به افزایش قیمت نان منوط می‌شود که ناعادلانه است. در حالی كه حق بیمه کارگران خباز از ابتدای فروردین ماه نزدیک به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده، یک ریال هم به حقوقشان اضافه نشده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت نان در شهریور ماه هر سال تصریح کرد: نان زود‌تر از سه ماهه اول سال گران نمی‌شود و افزایش قیمت معمولا به شهریور ماه موکول می‌شود. با این حال مابه التفاوت این تاخیر  ۶ ماهه به کارگران پرداخت نمی‌شود.

این فعال صنفی افزود: زمانی که نان گران می‌شود پخت نانوایی‌ها هم کاهش می‌یابد. کارگران خباز روز مزد نیستند بلکه کیسه‌ای کار می‌کنند بدین معنا که اگر روزانه ۱۰ کیسه ۴۰ کیلویی پخت کنند یک دستمزد می‌گیرند و اگر ۸ کیسه پخت کنند دستمزد پایین تری دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد در پایان اظهار داشت: در حالی که کارگران خباز ساعت کاری مشخصی را در اختیار کارفرما هستند، بسته به میزان پخت نانوایی دستمزدشان متفاوت است و بسیاری از آن‌ها حقوقی کمتر از مزد پایه دریافت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز