خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس مسائل کارگری:

مزد ۹۲ نقض حقوق بنیادین كار است/ گروه کارگری به ILO گزارش دهد

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۳۳

چكیده: «یکی از حقوق بنیادین کار، تضمین پرداخت حداقل مزد به گونه‌ای است که هزینهٔ معیشت کارگران را پوشش دهد. گروه کارگری باید با تهیهٔ گزارشی نشان دهد که آیا حداقل مزد تعیین شده برای کارگران ایرانی، جوابگوی هزینه‌های معیشتی آنان است؟»

یک کار‌شناس مسائل کارگری، رسالت گروه کارگری كه به اجلاس سازمان جهانی کار اعزام شده‌اند را تهیه و قرائت گزارشی از موارد نقض «حقوق بنیادین کار» در ایران خواند.

«علیرضا حیدری» در این باره به ایلنا گفت: یکی از حقوق بنیادین کار، تضمین پرداخت حداقل مزد به گونه‌ای است که هزینهٔ معیشت کارگران را پوشش دهد. گروه کارگری باید با تهیهٔ گزارشی نشان دهد که آیا حداقل مزد تعیین شده برای کارگران ایرانی، جوابگوی هزینه‌های معیشتی آنان است؟

وی در ادامه از گروه کارگری عازم به ژنو خواست تا با تهیه و قرائت گزارشی از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مزد سال جاری، بر عدم تناسب این مزد با معیشت کارگران تاکید کنند.

این فعال کارگری در ادامه بر حقوق بنیادین کار تاکید کرد و گفت: «این حقوق در منشور حقوق بشر نیز مورد تاكید قرار گرفته است».

به گفتهٔ آقای حیدری، حقوق بنیادین کار به ۸ مقاوله نامهٔ اساسی سازمان جهانی کار اطلاق می‌شود که بر صیانت از حقوق نیروی کار تاکید دارند.

گفتنی است، از جمله مهم‌ترین موارد حقوق بنیادین کار اصل برابری و رفع تبعیض قومیتی، جنسیتی، زبان، مذهب، رنگ و‌نژاد، منع بد‌ترین اشکال کار کودک که برای سلامت جسمی و روحی آنان مضر است، منع به کارگری زنان در کارهای پر زیان، منع تبعیض ارزشی میان نیروی کار و تاکید روی برابری حقوقی افراد در مقابل کار یکسان، حمایت‌های اجتماعی از کارگران در زمان کار، آزادی و استقلال تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی و حق مذاکره و پیگیری حقوق صنفی نیروی کار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز