خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری/ پنج كارگر در شبانه روز گذشته كشته شدند

مرگ در حین كار؛ یك اتفاق روزمره

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۲۶

از عصر دیروز تا امروز عصر با استناد به معدود اخبار راه یافته به رسانه‌ها در جریان سه رویداد مختلف در نقاط مختلف كشور، پنج كارگر در محل کار خود کشته شده‌اند.

از عصر دیروز (یکشنبه ۱۰ دی) تا امروز عصر با استناد به معدود اخبار راه یافته به رسانه‌ها در جریان سه رویداد مختلف در نقاط مختلف كشور، پنج كارگر در محل کار خود کشته شده‌اند.

شامگاه دیروز حوالی ساعت ۱۸، انفجار کپسول صنعتی در کارخانه سیمان شاهرود ۲ کارگر و یک پیمانکار را كشت، وقوع این حادثه بطور تقریبی مصادف بود با کشته شدن یک كارگر شهرداری در حادثه تصادف با خودرویی در آزاداراه آزادگان تهران كه طی این حادثه چهار كارگر دیگر شهرداری كه در حاشیه آزادراه مشغول به كار بودند نیز به شدت مصدوم شدند. در ‌‌نهایت صبح دیروز نیز کارگر جوانی به دلیل سقوط در چاهک آسانسور در کرج کشته شد.

و فاجعه‌ای كه رخ نداد

وقوع همه این حوادث در حالی رخ داد که شب گذشته با تلاش ماموران آتش نشانی از تکرار حادثه دلخراش دیگری که می‌رفت تا بر شمار کارگران کشته شده این شبانه‌روز پرحادثه بیافزاید جلوگیری شد.

حوالی ساعت ۱۸ شامگاه روز گذشته، کارگران یک کارخانه در منطقه جاده مخصوص تهران- کرج با مشاهده آتش گرفتن یک دستگاه تریلی حامل مواد آتشزا و انفجاری، آتش نشانی را به موقع خبر می‌کنند و در‌‌ نهایت با حضور ماموران آتش نشانی، آتش خاموش و از بروز حادثه انفجاری که می‌توانست به شمار کارگران کشته شده اضافه کند جلوگیری شد.

همه این‌ها درحالی است که با گذشت سیزده روز از کشته شدن هشت کارگر معدنچی در جریان حادثه انفجار معدن زغال سنگ یال شمالی امروز مقصران این انفجار از سوی مسئولان مربوطه به مردم معرفی شدند.

مرگ در حین كار؛ یك اتفاق روزمره

کشته شدن کارگران در جریان حوادث حین کار مسئله امروز و دیروز نیست، سالهاست که در ایران کارگران در جریان حوداث حین کار کشته می‌شوند.

معادن زغال سنگ باب نیزو و راور و هجدک در کرمان، کارخانه کیمیاگران امرو در شازند اراک، کارخانه فولاد غدیر در یزد، کارخانه ایران خودرو و ساختمان نبمه کاره سعادت آباد در تهران از جمله کارگاه‌هایی بودند که در چند سال اخیر به دلیل وقوع حوادث حین کار، محل مرگ کارگران بوده‌اند.

كشته‌شدن روزانه  پنج كارگر 

سازمان پزشکی قانونی و در آمارهای رسمی هفت ماهه نخست امسال، میانگین مرگ روزانه پنج کارگر را در طی هر روز تایید كرده است.

سازمان پزشکی قانونی در روز ۲۷ آذرماه جاری، از کشته شدن یک هزار و ۱۰۱ نفر در جریان حوادث کار در هفت ماه نخست سال ۹۱ خبر داده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته ‌است.

براساس رتبه بندی سازمان پزشکی قانونی، سقوط از بلندی با ۴۵۶ قربانی، اصابت اجسام سخت با ۲۳۶ قربانی، برق‌گرفتگی با ۱۷۳ قربانی و سوختگی و کمبود اکسیژن به ترتیب با ۶۴ و ۳۲ قربانی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آور‌ترین حوادث حین کار را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی و یک محاسبهٔ سر انگشتی به ما نشان می‌دهد که بطور متوسط روزانه ۵ کارگر، جان خود را در حوادث حین کار از دست می‌دهند. از این میان، روزانه ۲ کارگر تنها به دلیل سقوط از بلندی، یک کارگر روزانه بر اثر اصابت جسم سخت و ۲ کارگر دیگر به دلایل مختلف از جمله برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن و... جان می‌بازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز