خبرگزاری کار ایران

خلیلیان:

مشکلات در حوزه کشاورزی فرابخشی است

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۸۰

فشارهای مختلفی برای آزادسازی واردات شیرخشک وجود داشت/دو سال گذشته چرخه گندم، آرد و نان آزاد شد و نرخ گندم دچار نوسانات مختلفی شد.

 مشکلات کشاورزی نه تنها مربوط به حوزه کشاورزی است بلکه از سایر بخش‌ها به این حوزه تحمیل می‌شود و باید از طریق تسهیل و اجرای قوانین آن‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق خلیلیان وزیر سابق كشاورزی در جلسه تودیع خود گفت: در گذشته براساس اعتماد بین مسئولین و کارمندان کارها در حوزه كشاورزی به سادگی انجام می­‌شد، به‌گونه‌ای که کشاورز برای در اختیار نداشتن پول بذر خریداری‌شده، به تکه‌ای کاغذ به‌عنوان ضمانت بسنده می‌کرد و مسئولین بذر مورد نیاز آنان را تامین می­‌کردند.

خلیلیان با اشاه به اینکه با چنین شرایطی کار در وزارت جهاد کشاورزی را آغاز کرده است، ادامه داد: در ابتدا در دفتر مرکزی در معاونت برنامه ریزی بودم و تا سال 74 در آنجا به خدمت پرداخته و در زمان مهندس حجتی در طرح خود کفایی گندم و صندوق توسعه سرمایه گذاری مشغول به کار شدم و بعد از آن به عنوان معاون وزارتخانه در زمان آقای اسکندری به مدت سه سال به فعالیت پرداختم تا اینکه در دولت دهم به عنوان وزیر معرفی شدم.

خلیلیان با اشاره به اینکه برنامه های مهندس حجتی نشان می‌دهد که ایشان به خوبی از مشکلات بخش کشاورزی آگاه است، افزود: برخی از مشکلات کشاورزی نه تنها مربوط به حوزه کشاورزی است بلکه از سایر بخش ها به این حوزه تحمیل می شود و باید از طریق تسهیل و اجرای قوانین آنها را برطرف کنیم. برای حل برخی از مشکلات بخش کشاورزی، لازم است چانه‌زنی‌های مختلفی با مراجع بالاتر برای رفع نیازها و اعتبارات داشته باشیم.

وی با اشاره به قیمت گندم و مشکلات موجود، تصریح کرد: دو سال گذشته چرخه گندم، آرد و نان آزاد شد و نرخ گندم دچار نوسانات مختلفی شد و در سال گذشته این نوسانات به اوج خود رسید و در تعیین قیمت گندم که مسئولان گندم را 400 تومان بالاتر خریداری نمی‌کردند، رایزنی‌های مختلفی در این باره انجام شد.

وزیر سابق جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات شیرخشک مطابق ماده 32 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را از دیگر مشکلات برشمرد و یادآور شد: فشارهای مختلفی برای آزادسازی واردات شیرخشک وجود داشت، اما با رایزنی‌های مختلف سرانجام برای ممنوعیت واردات قوانین محکمی وضع شد.

خلیلیان تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های آب و خاک با توجه به خشک و نیمه‌خشک بودن کشورمان معضلی است که بخش کشاورزی را در مسئله آب دچار بحران کرده است و سعی شد که با اعتبارات موجود در بخش کشاورزی و مازادی که گاهی از موارد اختصاص پیدا می‌کند، در بخش آب و خاک هزینه شود.

خلیلیان همچنین گفت: به‌دنبال اعتبارات ویژه‌ای بودیم که بر این اساس توانستیم از شورای عالی آب در اواخر سال 1389، یک‌هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم که 70 میلیارد تومان آن برای توسعه شبکه‌ها از این شورا و یک‌هزار و 280 میلیارد تومان آن را نیز از اعتبارات خودمان هزینه کردیم و طی سال‌های 91-90 جهش خوبی را در طرح‌های زیربنایی آب و خاک شاهد بودیم.

وی افزود: هر دولتی یک‌سری از اقداماتی را انجام می‌دهد و دولت بعدی باید آن را کامل‌تر کند بعنوان مثال در بخش آبیاری تحت فشار، روند مثبتی را شاهد بودیم، به‌گونه‌ای که در سال‌های 1376 تا 1380 میزان آبیاری تحت فشار در کشور 149 هزار هکتار بود و این سیستم در دولت هشتم به 185 هزار هکتار ارتقاء یافت.

خلیلیان ادامه داد: در دولت نهم نیز توسعه آبیاری تحت فشار در کشور را شاهد بودیم و سطح تحت پوشش این روش آبیاری نوین به 290 هزار هکتار رسیدو در دولت دهم، روند رو به رشدی در آبیاری تحت فشار را شاهد بودیم، به‌گونه‌ای که تا پایان تیرماه سال جاری، سطح آبیاری تحت فشار در کشور به 520 هزار هکتار رسید.

خلیلیان یادآور شد: سدهای زیادی در کشور ساخته شده است و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و 2.5 تا سه میلیون هکتار از اراضی پایاب سدها می‌تواند در خدمت بخش کشاورزی باشد، اما هنوز بخش قابل توجهی از آن تکمیل نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی در دولت دهم همچنین در بحث سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی افزود: در بخش کشاورزی چون ابزارش در اختیار این بخش نیست و باید منابع از خارج گرفته شود مشکلات بسیاری وجود دارد اما خوشبختانه به دلیل اینکه صندوق توسعه ملی در دوره دولت دهم شکل گرفت و 10 درصد از منابع آن به کشاورزی تعلق میگیرد توانستیم 9 هزار میلیارد تومان در سال 91 تشکیلات در اختیار این بخش قرار دهیم.

وی افزود: منابع تامین شده نه تنها از طریق صندوق توسعه ملی بلکه با استفاده از حمایت بانک کشاورزی و بانک های دیگری چون سپه و توسعه تعاون تامین شده اند.

خلیلیان گفت: 6 هزار میلیارد از این منابع با نرخ کارمزد 7 درصد برای طرح ها کوچک و 3 هزار میلیارد تومان از این منابع با نرخ کارمزد 13 درصد برای طرح بزرگ و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به کار برده شد.

وزیر سابق جهاد کشاورزی شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی را دچار عقب‌ماندگی خواند و اظهار داشت: در دولت نهم 85 هزار هکتار از این شبکه‌ها احداث شد.

خلیلیان مرمت و لایروبی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی و تغییر ساختارهای بخش کشاورزی را از دیگر اقدامات اساسی برشمرد و گفت: در مجموع در دولت نهم 571 هزار هکتار پروژه در این زمینه به انجام رسید و یک میلیون و 14 هزار هکتار از اقدامات فوق انجام شد.

وزیر دهم جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون و کشاورزی حفاظتی در کشور را در سطحی بیش از 800 هزار هکتار عملیات برشمرد و تصریح کرد: در گذشته محصول برنج به‌صورت سنتی کشت و برداشت می‌شد، اما با ورود ادوات مکانیزه، اقدامات مناسبی انجام شده است.

خلیلیان گفت: ورود نژادهای مختلف دام‌های به کشور در 30 سال گذشته انجام شده است به گونه ای که برخی از آنان دیگر بومی شده اند باید نژادهای جدیدی به بخش کشاورزی وارد شود، که در اواخر سال 1389 اولین سری گوساله‌های جدید که نژادهای اصیلی داشتند، به کشور وارد شد.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: ورود فناوری‌های جدید و نوسازی واحدهای مرغداری و دامداری در سطحی معادل هفت‌هزار و 450 واحد انجام شد که از همان اعتباری 9 هزار میلیارد تومان برای آن صرف شد.

خلیلیان درباره طرح انتزاع که سه سال است در مجلس مطرح شده و اواخر سال گذشته به تصویب رسیده است، اظهار داشت: بر اساس ماده (5) قانون، ظرف سه ماه باید آیین‌نامه اجرایی آن تهیه و به تصویب دولت می‌رسید که به‌دلیل اختلافات موجود بین دو وزارتخانه و تقارن با زمان انتخابات هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و امید است به‌زودی این مشکلات بر طرف شود.

وزیر پیشین جهاد کشاورزی افزود: واردات محصولات کشاورزی از 18.5 میلیون تن به 13 میلیون تن در طی چند سال اخیر کاهش یافت، اما در سال 1391 شاهد افزایش دوباره واردات بودیم.

خلیلیان با اشاره به رکود خوبی که در صاردات در دوره 4 ساله دوره وزارت خوددر بخش کشاورزی بدست آمده است،افزود: 6.2 میلیارد دلار در بخش کشاورزی در سال گذشته داشته ایم در حالی که کل صادرات غیر نفتی در دهه هفتاد 6-7 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سلامت غذا ادامه داد: در دوره چهار ساله گذشته اقدامات زیادی جهت کاهش استفاده از سموم و کنترل مصرف کود شیمیایی از طریق افزایش قیمت وهمچنین سوق قیمت ها به سمت آزاد سازی 25 درصدی قیمت ها که در دولت نهم تصویب شده بود صورت گرفت.

وزیر سابق جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش میزان نظارت بر واحدهای تولیدی اظهار داشت: در حال حاضر تولید شیر، گوشت، صید و پرورش آبزیان و گلخانه­ هاهمگی تحت پوشش هستند و واحدهای تولید صیفی و سبزی نیز به زودی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی در پایان با اظهار خوشحالی از انتخاب مهندس حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی و آرزوی توفیق برای ایشان، گفت: خوشحالم که از بین گزینه­ های موجود مهندس محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شدند چراکه ایشان تمام شاخص­های لازم و تجربه کافی برای وزارت جهاد کشاورزی را دارا هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز