خبرگزاری کار ایران

حق العملکاران گمرک از اتاق بازرگانی جدایی ناپذیرند

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۲۲

از دیدگاه ما کلیه کسانی که فعالیت تجاری ایشان در تعریف قانون تجارت قرار می گیرد، به غیر از اصناف که قانون خاص خود را دارند می بایست عضو اتاق بازرگانی باشند و لذا در تغییر قانون اتاق و تطبیق آن با الگوهای روز و رایج دنیا این نکته را حتماٌ باید مد نظر داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق ایران در جمع اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق ایران درخصوص مشکلات شرکت های کانتینری و توقف بیش از حد کانتینرها در گمرکات و نزد صاحبان کالا و ضرر و زیان های مالی ناشی از این توقف ها که به عنوان یکی از مشکلات جدی بخش حمل و نقل  از سوی اعضای کمیسیون مطرح كرد.

به گزارش ایلنا پدرام سلطانی اظهار داشت: مستندسازی اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل افتاده، بررسی آثار و تبعات آنها و پیش بینی اتفاقات در شرف وقوع در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و گمرکات کشور وظیفه اتاق و کمیسیون حمل و نقل است. او رصد و پایش مسائل و مشکلات فعالیت های اقتصادی و کسب و کار، تجزیه و تحلیل و مستندسازی این مشکلات و تهیه گزارش کارشناسی را از جمله وظایف اتاق بازرگانی برشمرد و این گزارش های کارشناسی را یکی از مهمترین محصولات اتاق قلمداد کرد که باید به دست مراجع و مسوولان در سطوح مختلف کشور برسد تا در تصمیم گیری های اقتصادی کشور از این گزارشها استفاده کنند.

به گفته سلطانی گشایش هایی که در سال های گذشته در برخی از مشکلات بخش کسب و کار و اقتصاد کشور به وجود آمده است، به واسطه همین گزارش های کارشناسی اتاق و ارسال آنها به مسئولین بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع « تحریم ها » تصریح کرد: در مقایسه تجربه کشور ما با دیگر کشورها در مواجهه با تحریم در می یابیم که سایر کشورها در یک روند سریع آسیب هایی از تحریم ها دیدند و در یک فرایند سریع نیز حرکتی برای خروج آنها از تحریم ها آغاز شد، ولی ایران در فرایند مزمنی در مواجهه با تحریم ها قرار گرفته است و مشخص نیست این فرایند کی آغاز شده و کی قرار است به اتمام برسد!

وی افزود: چنانچه بر روی تحریم های خارجی یک میکروسگوپ بگذاریم، مشاهده می کنیم آشوبی که در اقتصاد ایران ایجاد شده منجر به دستپاچگی در نظام تصمیم گیری کشور شده و سامانه کارشناسی را به هم زده است و طبیعتا تصمیمات خلق الساعه بهتر از این نخواهد شد؛ در چنین شرایطی مدیران نیز نمی توانند تصمیمات درست اتخاذ کنند، زیرا این فشارها را تجربه نکرده بوده اند.

وی در همین زمینه توصیه کرد؛ بخش خصوصی نه برای 6 ماه آینده بلکه برای 4 سال بعدی برنامه ریزی کند تا با پیش بینی و برنامه ریزی آثار و تبعات تحریمها را کاهش دهد.

در ادامه این جلسه مسایلی تحت عنوان مشکلات گمرکی با توجه به آیین نامه جدید گمرک و مواد تدوین شده در این آیین نامه درخصوص حق العملکاران و... از سوی اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران مطرح شد و خواستار رسیدگی هیات رئیسه اتاق شدند.

سلطانی با اشاره به پیگیری های مداوم اتاق درخصوص قوانین و مقررات گمرکی یادآور شد: درخصوص این آیین نامه اساسا تفکر و نظر گمرک بر این نبود که حق العملکاران باید کارت عضویت داشته باشند. اتاق نیز بر این خواسته تاکید کرد اما نهایتا خواسته اتاق مورد توجه گمرک قرار نگرفت. او افزود: تنها راهکار اتاق به جریان مجدد انداختن این خواسته در 6 ماهه بعدی است و شاید در دولت بعدی آئین نامه قانون امور گمرکی جای اصلاح داشته باشد.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: در قانون تجارت کشور فعالیتهای حق العملکاری جزو فعالیتهایی که این قانون بر آنها اطلاق د ارد قرار گرفته است و لذا این نظر که حق العملکاران تاجر محسوب نمی شوند از نظر قانون جاری کشور صحیح نیست. وی اظهار داشت: از دیدگاه ما کلیه کسانی که فعالیت تجاری ایشان در تعریف قانون تجارت قرار می گیرد، به غیر از اصناف که قانون خاص خود را دارند می بایست عضو اتاق بازرگانی باشند و لذا در تغییر قانون اتاق و تطبیق آن با الگوهای روز و رایج دنیا این نکته را حتماٌ باید مد نظر داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز