خبرگزاری کار ایران

مهدی تقوی نسبت به تک نرخی کردن ارز هشدار داد؛

ایجاد انحصار و رانت با برنامه اولویت بندی نرخ ارز

سیاست اولویت بندی نرخ ارز برای کالاهای ضروری، انحصار گرایی و رانت به وجود می‌آورد و در حال حاضر این نقشه راه، راهکار نهایی برای برون رفت از این معضل نیست.

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه عامل تداوم سیر صعودی قیمت دلار و سکه، سیاست‌های نادرست دولت به ویژه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی در گذشته بوده، نسبت به اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز هشدار داد.

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اکنون هم نرخ سود بانکی را افزایش داده‌اند، اما چه سود سرمایه‌هایی که باید صرف سرمایه گذاری در بخش‌های مولد می‌شد حالا از بازار دلالی ارز و سکه سر درآورده‌اند.

به گفته وی، در شرایطی که ریسک سرمایه گذاری بالا رفته است نمی‌توان به طور یقین راهکارهایی پیشنهاد کرد تا به سود سرمایه گذاری منجر شود

تقوی با بیان اینکه عملیاتی کردن تک نرخی کردن ارز بسیار برای اقتصاد بیمار ایران خطرناک است، تأکید کرد: اجرای سیاست ارز تک نرخی خطرناک است. چون اگر مثلا دلار سه هزار تومان شود و کارخانه داروسازی یا کارخانه‌هایی که کالاهای خیلی ضروری برای اقتصاد تولید می‌کنند بخواهند نهاده‌های خود را با دلار سه هزار تومانی وارد کنند، نرخ تورم سر به فلک می‌کشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاست اولویت بندی نرخ ارز برای کالاهای ضروری انحصار گرایی و رانت به وجود می‌آورد و در حال حاضر این نقشه راه راهکار نهایی برای برون رفت از این معضل نیست.

وی در پایان افزود: تمامی سیاست‌های اقتصادی دولت در ۶ سال گذشته اشتباه بوده است و رکود تورمی موجود ناشی از اجرای قانون هدفمندی است؛ هرچند ممکن است مسائل دیگر همچون تحریم‌ها هم موثر باشند اما همین مسائل هم باز به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز