خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست: /۲/

برای دستیابی ملت‌ها به حقوقشان کمک خواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۴۴۷۷۴

باید حرف مردم را شنید/گفتگوی ایران و ۱+۵ نزدیک است و آمریکا اصرار دارد با ایران مذاکره مستقیم داشته باشد/حجم معاملات تجاری را دو برابر کرده‌ایم.

ایلنا: سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: تحریم‌هایی که امروز در دستور کار قرار گرفته از ۶ فوریه تعیین شده است و قرار بر این است که در مقابل صادرات نفت کشور‌ها به ایران کالا وارد کنند. این هم حلقه‌ای از اقدامات خصمانه علیه ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهمانپرست در نشستی که با هدف بررسی امنیت ملی در سیاست خارجی؛ امروز صبح (18 بهمن) در مصلای تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم اخیر صادرات نفتی چیست، اظهار داشت: این تحریم‌ها به بهانه قطعنامه‌هایی است که به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر شده است. مساله اینجاست که حتی یک سند هم وجود ندارد که نشان دهد ما انحراف داشته‌ایم و تنها دلیل آن‌ها برای صدور چنین قطعنامه‌هایی این است که می‌گویند ممکن است شما در آینده در مسیر حرکت به سمت فعالیت‌های هسته‌ای انحراف داشته باشید. اما این دلیل غیرمنطقی است و در این صورت؛ تحریم‌ها می‌تواند برای همه کشور‌ها اعمال شود.

وی در ادامه گفت: ما قطعنامه‌ها را غیرعادلانه می‌دانیم به خصوص مصوباتی که آمریکا و اتحادیه اروپا تصویب می‌کند. جرم ملت ما به دست آوردن استقلال در روی پای خود ایستادن است.

مهمانپرست با تاکید براین نکته که غرب باید بداند با این حرکات نمی‌تواند جلوی استقلال کشور‌ها را بگیرد، خاطرنشان ساخت: اگر غرب بدنبال رابطه محترمانه است باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد و ملت ما ثابت کرده برای حفظ استقلال کشور دست از اهداف آرمانی خود بر نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تنها مساله تحریک کننده برای غرب در اعمال چنین تحریم‌هایی؛ این است که اقتصاد ما به درآمدهای نفتی وابسته است و خوشبختانه از این تهدیدات به عنوان فرصت استفاده شده است اما با این اقدام مقابله خواهیم کرد.

مهمانپرست در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی نیز ما توانستیم حجم معاملات تجاری را دو برابر کنیم، متذکر شد: این رفتار غیرمنطقی است و همه کسانی که ادعا دارند می‌خواهند از راه گفتگو با ایران وارد شوند؛ باید بدانند که رفتارهای غلط متناقض دارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اعتراضات مردم بحرین و سرکوبی آن‌ها توسط حاکمیت چیست، گفت: ما معتقدیم ملت‌ها خواسته‌هایی دارند که اگر مشروع باشد باید آن را اجابت کرد. به جای سرکوب باید حرف مردم را شنید. اگر اکثریت مردم خواسته‌ای را مطرح کردند که دیگر راهی ندارد و اگر هم اکثریت نبوده است در هر حال باید حرفشان شنیده شود.

وی در ادامه افزود: کشورهای منطقه باید بدانند راه قوی شدن؛ برخورداری از حمایت حداکثری ملت خودشان است نه خرید سلاح و حمایت کشورهای غربی. سرکوب بحرین نمونه رفتار دوگانه کشورهای غربی است و ما به ملت‌ها کمک خواهیم کرد تا به حقوقشان دست یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براین نکته که گفتگو باید درچارچوب منطقی صورت گیرد، تصریح کرد: گفتگوی ایران و ۱+۵ نزدیک است و آمریکا اصرار دارد با ایران مذاکره مستقیم داشته باشد. ما فکر می‌کنیم گفتگو با طرف مقابل باید در چارچوب منطقی صورت گیرد اما گفتگو‌ها فنی وحقوقی نیست اگر چارچوب بحث حقوقی باشد، می‌توان به نتیجه رسید.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث ما وجود دارد؛ بحث هسته‌ای است. به رسمیت شناختن حقوق ما می‌تواند نشان دهنده گام عملی آنها درخصوص تغییر رویکردشان در مسیر گفتگو و مذاکره باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز