خبرگزاری کار ایران

مهمانپرست در نشست خبری/کامل/:

۳ هزار ایرانی در کشورهای خارجی زندانی هستند

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۲۰

اکثر آنها به جرم مواد مخدر در زندان هستند/نیروگاه بوشهر برای ارتقای امنیت متوقف شده است/مبنای تعهدات ما ان‌پی‌تی است/آذربایجان توافق تردد اتباع دو کشور را لغو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان برگزاری نشست خبری در خصوص اقدامات گروه تروریستی تکفیری درعراق و مواضع ایران نسبت به فعالیت چنین گروه هایی اظهار داشت: موضع وزارت امور خارجه، پرهیز و حفظ وحدت جهان اسلام است و هر اقدامی خارج از این چارچوب توهین به جهان اسلام است ما هشدار می دهیم که این فتنه در منطقه عملی نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رامین مهمانپرست خاطرنشان کرد: گروه های تروریستی علیه همه جریان های اسلامی فعالیت می‌کنند و برای آنها هیچ فرقی ندارد که به چه گروهی حمله می کنند. آنها با هدف ضربه به جهان اسلام دست به چنین اقداماتی می زنند. ایجاد و تشکیل چنین گروه هایی در کشورهای منطقه بخصوص در سوریه و عراق فتنه ای است که بدخواهان آن را دنبال می کنند اما باید با هوشیاری ثبات را در منطقه برقرار کرد.

اطلاعات شما درباره برخورد با مسرافران در قطر اشتباه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا شرط بازدید از پارچین برداشتن تهدیدات فرامنطقه ای هست یا نه گفت: بحث همکاری ایران و آژانس برای رسیدن به چارچوب یکسان بین طرفین است و امیدواریم در نشست آینده توافق کامل صورت بگیرد. دراین نشست نگرانی هایی که آژانس نسبت به آنها ادعا داشت برطرف می شود ودراین بین حقوق هسته ای ایران حتما حفظ خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص خبرهایی که به تازگی در مورد نحوه برخورد مقامات فرودگاه دوحه قطر با مسافران ایرانی صورت می گیرد عنوان کرد: شما اطلاعات درستی در این خصوص ندارید و باید با جزئیات کامل فهمید که این برخورد در چه زمانی به چه نحوی و از سوی چه نهادی اتفاق افتاده است.

اتفاقات تروریستی باید رصد شود

مهمانپرست با تاکید براینکه اتفاقات تروریستی  باید دائما رصد شود تصریح کرد: هر خواستی را باید از راه مردم سالارانه دنبال کرد. اتفاقاتی که رخ می دهد باید رصد شود. درگیری قومیتی و مذهبی راه ایجاد فتنه برای برهم زدن ثبات در منطقه را ایجاد می کند. در سال 2012 اتفاقات خوب و بدی در کشورهای مختلف افتاده است. برخی کشورها دست به اقدامات مداخله جویانه زدند و برخی کشورها در راستای استقلال گام برداشتند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم در خاورمیانه با موجب بیداری اسلامی شاهد گسترش حضور و بیداری مردم باشیم به عنوان مثال دفاعی که مردم غزه و فلسطین در جنگ اخیر نشان داده اند از نمونه های اتفاقات خوب سال 2012 میلادی به حساب می‌آید.

مبنای تعهدات ما ان‌پی‌تی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چرا دستگاه دیپلماسی کشور نمی تواند خاوری را به ایران بازگرداند اظهار داشت: این که گمانه زنی هایی در خصوص برنگشتن آقای خاوری به ایران مطرح می شود نمی تواند مبنای دیپلماتیک داشته باشد. براساس گمانه زنی نمی توان راجع به دستگاه وزارت خارجه صحبت کرد. این مساله، مساله روشنی است و راه حل پیگیری خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه مبنای مذاکرات ایران و آژانس معاهده ان پی تی است عنوان کرد: معاهده ان پی تی مبنای تعهدات ما است و از حقوقی که مطابق این معاهده برای ما تعریف شده می خواهیم بهره مند شویم و نمی پذیریم که چیزی از حقوق کشور کاسته شود.

وی گفت: نکته ای که باعث شد این مباحث به صورت مجموعه ای دنبال شود اعلام نگرانی کشورهای غربی از اقدامات هسته ای ایران است. حالا باید دید اگر ما برای رفع این نگرانی اقدام کردیم نتیجه چه خواهد شد. اگر نتیجه نداشته باشد در این صورت ما همیشه درحال رفع نگرانی طرف مقابل هستیم و طرف مقابل دائما دلیلی برای نگرانی خواهد داشت.

از حقوق کنسولی اتباع خود دفاع می‌کنیم

مهمانپرست در خصوص رد اتهام دو زندانی ایرانی در تایلند گفت: فعالیت کنسولی گسترده ای در خصوص اتباع ایرانی که در خارج از کشور زندانی هستند انجام می شود ما از حقوق این افراد دفاع می کنیم. برایشان وکیل می گیریم و تلاش می کنیم اتهاماتشان با روش حقوقی برطرف شود. برای این دو زندانی وکیل گرفته شده و از راه قضایی نیز پرونده شان پیگیری می‌شود و به آنها دسترسی کنسولی هم وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مجموعه این اقدامات منجر به آزادی بسیاری از اتباع ایرانی در خارج از کشور شده و اگر ما در مرزهای خروجی دقت بیشتری از سوی مقامات نیروی انتظامی داشته باشیم گرفتاری برای آزادی اتباع ایرانی در خارج از کشور نیز کاهش می یابد. ما سه هزار نفر تبعه ایرانی زندانی در خارج از کشور داریم که اکثر آنها به جرم مواد مخدر در زندان هستند.

به گفته مهمانپرست رفع چند ماه اخیر 500 نفر از اتباع ایرانی زندانی در خارج از کشور آزاد شده و به کشور بازگشته اند.

نیروگاه بوشهر برای ارتقای امنیت متوقف شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه توقف فعالیت نیروگاه بوشهر را به دلیل بالا بردن و ارتقا سطح ایمنی این نیروگاه دانسته و تشریح کرد: نیروگاه بوشهر مراحل ساخت خود را طی کرده است. چارچوبی برای فعالیت این نیروگاه دنبال شده و آزمایش های لازم صورت گرفته است. همه مراحل برای بالابردن ایمنی در حال انجام است و ما امیدواریم که شاهد تسلط کامل برای اداره و ساخت چنین نیروگاه هایی باشیم.

مهمانپرست ضمن اشاره به اینکه مذاکره ایران و 1+5 به چه نتیجه ای خواهد رسید، اظهار داشت: ما درخواست مشخص از آژانس انرژی اتمی داریم. وقتی مذاکرات با 5+1صورت میگیرد افراد فنی برای مذاکره روبروی همه قرار می گیرند اما باید در نظر داشت که کشورهای غربی نباید بهانه درباره فعالیت های هسته ای که منجر به محروم شدن مردم از بهره مندی دانش هسته ای می شود را مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان اینکه ما به غرب پیشنهاد دادیم که همه نگرانی های خود را مطرح کنند و ما نیز به همه آن پاسخ خواهیم داد اما در این حالت نیز به نتیجه ای نرسیده ایم.

مهمانپرست در ادامه گفت: در این پیشنهاد توافق شد که در صورتی که نگرانی های کشورهای غربی برطرف شد ایران به فعالیت خود ادامه دهد و از دانش هسته ای بهره مند شود اما به پیشنهاد آمریکا این توافق اجرا نشد و این تجربه باعث شد که ایران تاکید بیشتری بر حفاظت از حقوق کامل خود داشته باشد.

آذربایجان توافق تردد اتباع دو کشور را لغو کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص لغو یکی از قرادادهای ایران و آذربایجان که به تازگی از سوی طرف آذربایجانی صورت گرفته عنوان کرد: قرار بود که در شعاع 45 کیلومتری ایران و آذربایجان ساکنین شهرهای مرزی رفت و آمد آسان داشته باشند اما این قرارداد از سوی آذربایجان لغو شد.

وی ادامه داد: سیاست کلی ایران بر این است که بتوانیم با کشورهای دوست قرارداد لغو روادید داشته باشیم در این حوزه نیز اقداماتی انجام داده ایم و برخی کشورها اعلام آمادگی کردند اما برخی دیگر از کشورها هنوز در این مورد اعلام آمادگی نکردند.

مکان و زمان مذاکرات ایران و آژانس مشخص نشده است

سخنگوی وزارت امورخارجه درپاسخ به این سوال که گفتگوی ایران و آژانس چه زمانی برگزار خواهد شد گفت: توافقی برای زمان و مکان گفتگوهای نمایندگان ایران و آژانس صورت نگرفته است از طرح و بسته‌های جدید نیز صحبت‌هایی صورت می‌گیرد که باید دید در این مذاکرات چقدر رویکرد منطقی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در واکنش به پیشنهاد جدید وزیر خارجه بحرین مبنی براینکه افراد معاند نظام برای گفتگو رودرروی هم قرار بگیرند، گفت: این پیشنهاد نیاز به پاسخگویی ندارد زیرا از چارچوب دیپلماتیک خارج است. آن‌ها به جای توجه به خواست مردم مشکلات کشور خود را پیچیده‌تر می‌کنند. آن‌ها اگر قصد تشکیل اجلاس دوستان ایران را دارند بدانند دوستان ایران مردم بحرین هستند

وی در ادامه گفت: آن‌ها اگر قرار است اجلاس دوستان تشکیل دهند بهتر است که به صحبت مردم خود گوش فرا دهند. حکومت بحرین باید از سرنوشت صدام درس بگیرد این ملت، ملت بزرگی است که دوستانش در همه منطقه حضور دارند.

تشریح طرح شش ماده‌ای ایران برای مقامات ترک

سخنگوی امور وزارت خارجه در مورد جزئیات نشست‌های اخیر که به تازگی در ترکیه مقامات این کشور انجام شده گفت: این نشست‌ها مبتنی بر تحولات منطقه و روابط دوجانبه ایران و ترکیه و بحران سوریه بود که به صورت تفصیلی دنبال شد طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه نیز در این نشست تشریح شد.

وی ادامه داد: محورهای مشترک برای همکاری بحث توقف درگیری و جلوگیری از کشتار مردم بی‌گناه، جلوگیری از مداخلات خارجی و تشکیل دولت انتقالی برای تصمیم گیری در مورد زمان بندی تاریخ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نیز مطرح شد که این موارد به گونه‌ای اجرای فرایند دموکراتیک در سوریه محسوب می‌شود.

مهمانپرست با تاکید براینکه باید جلوی مداخلات کشورهای بیگانه و خارجی گرفته شود تصریح کرد: اگر اجازه داده شود که گروه‌های مختلف تروریستی شناسایی و مورد حمایت کشورهای بیگانه قرار گیرند رویه خطرناکی در منطقه ایجاد خواهد کرد که می‌توانند دامن کشورهای منطقه را بگیرد وهمه کشورهای منطقه می‌تواند هدف بعدی این توطئه باشند.

وزارت خارجه پیگیر مسائل میانمار است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزارت امور خارجه همچنان پیگیر مساله و مشکل مسلمانان میانمار است خاطرنشان کرد: تلاش برای رسیدگی به وضع مسلمانان میانمار همچنان ادامه دارد. تلاش ما بر این است که هیات ایرانی برای بازدید از وضعیت این مسلمانان به میانمار اعزام شون.د امیدواریم هیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه هیاتی از امور خارجه از وضعیت این مسلمانان دیداری داشته باشند.

مهمانپرست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا خبر خوشی از آزادی ۴۸ زائر ایرانی در سوریه منتشر خواهد شد یا نه اظهار داشت: تلاش بسیار گسترده‌ای برای آزادی ۴۸ زائر ایرانی در حال انجام است. با رایزنی‌هایی که در سوریه و کشورهای منطقه صورت گرفته است امیدواریم به زودی اخبار خوشی در مورد آزادی این افراد برسد.

مصوبه کنگره آمریکا دخالت در امور ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه قانون جدید کنگره آمریکا را دخالت‌های آشکار دیگری دانست و افزود: روابط ایران با همه کشور‌ها به ویژه کشورهای آمریکای لاتین روابطی دوستانه براساس احترام با کشورهای مستقل است که زمینه همکاری را فراهم می‌کند. این‌که مقامات آمریکایی چنین مداخلاتی انجام می‌دهند نشان می‌دهد که آن‌ها متوجه روابط جدید بین الملل نیستند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همچنان فکر می‌کنند در دوران جنگ سرد به سر می‌برند و کشورهای آمریکای لاتین همچنان حیاط خلوت آن‌ها هستند. اما همچنان ما توصیه می‌کنیم به حقوق کشور‌ها احترام بگذارند. افکار عمومی نیز اقدامات مداخله جویانه آمریکایی‌ها را نمی‌پذیرند.

مشکلات منطقه‌ راه‌حل منطقه‌ای دارد

مهمانپرست در خصوص حل مشکلات منطقه‌ای و بحران‌هایی که در منطقه ایجاد شده تصریح کرد: مشکلات منطقه‌ای راه حل منطقه‌ای دارد و تاکید جمهوری اسلامی بر هم گرایی و همکاری است. ایران برای جلوگیری از اختلافات کشور‌ها تلاش می‌کنند و باید در نظر داشت که جدایی کشورهای منطقه از یکدیگر به نوعی تامین کننده منافع اسرائیل و کشورهای خارجی و بیگانه است.

خواستار محاکمه توهین کنندگان به اسلام هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر که فردا قرار است طرحی با عنوان توهین به مقدسات اسلام در یک نشریه خارجی به چاپ برسد عنوان کرد: موضع وزارت امور خارجه در این خصوص پرهیز از اختلافات مذهبی و وحدت جهان اسلام است و هر حرکتی خارج از این چارچوب را توهین به جهان اسلام تلقی خواهیم کرد. ما علاوه بر محکومیت چنین اقداماتی خواستار محاکمه این افراد هستیم. ما از سازمان‌های اسلامی و بین المللی خواستار تدابیر عادلانه برای تدوین کنوانسیون نیز جهت جلوگیری از این اقدامات هستیم که اجازه ندهد این نشریات به اختلافات بپردازند و باید با شدید‌ترین نوع برخورد مجازات شوند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز