خبرگزاری کار ایران

احمدی توكلی:

روند دو نرخی بودن ارز به ضرر كشور است

asdasd
کد خبر : ۳۷۹۵۰

در 18 جلسه از این سری جلسات که هر کدام حدود سه تا چهار ساعت به طول انجامید جمع‌بندی‌هایی حاصل شد که خدمت رهبری هم اعلام شد.

نماینده تهران در مجلس نهم شورای اسلامی با تاكید بر اینكه تنها 200 روز تا پایان دولت دهم باقی مانده است، گفت: دولت در این زمان باقی‌مانده به سراغ آغاز طرح‌های بزرگ نرود، چراکه تا در اجرای این پروژه‌ها به تفاهم برسیم زمان از دست رفته است.

احمد توكلی با بیان این مطلب با اشاره به صحبت های رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس در خصوص قانون اساسی اظهار داشت: آنچه که آقای احمدی‌نژاد در خصوص قانون اساسی اشاره کردند که محل اختلاف بوده است، طی نامه‌ای در سال 89 که توسط احمدی‌نژاد نوشته شده است خدمت رهبری اعلام شد. رهبری نامه را به شورای نگهبان ارجاع دادند و جلسه‌ چهارجانبه‌ای مکمل از اعضای مجلس، دولت، شورای نگهبان و اساتید دانشگاه تشکیل شد. در 18 جلسه از این سری جلسات که هر کدام حدود سه تا چهار ساعت به طول انجامید جمع‌بندی‌هایی حاصل شد که خدمت رهبری هم اعلام شد و نظر آقای احمدی‌نژاد در خصوص اصول مورد اختلاف در قانون اساسی تایید نشد.

توكلی با قرائت بند 11 ملحقات مصوبه مربوط به استخدام‌های جدید دولتی برای مجلس، اظهار داشت: در این بند آمده است که کلیه دستگاه‌های اجرایی بدون نیاز به هیچ امر دیگری و بدون نیاز به سایر الزام‌های قانونی و آنچه که در قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه‌های سالانه آمده است راسا در مورد استخدام‌ها، تغییر وضعیت کارکنان و تغییر ساختار سازمان‌ها تصمیم‌گیری کنند. آیا این درست است که رییس قوه مجریه دستور بدهد که بدون رعایت هیچ قانونی اقدامی انجام شود؟ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. ما باید به قانون برگردیم و خدمت را بیشتر و زحمت را کمتر کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با یادآوری اشارات احمدی‌نژاد به لیستی از آمارهای تولید در کشور، گفت: من تاکید می‌کنم که عمران با توسعه متفاوت است. عمران با توسعه پایدار متفاوت است، عمران با توسعه پایدار انسانی متفاوت است، همچنین با پیشرفت اسلامی متفاوت است.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دولت سازندگی گفت: سال 74 من خدمت جناب آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم، ایشان فهرستی می‌دادند از کارهایی که دولت انجام داده است که همه‌اش هم صحیح بود، اما من خدمت ایشان عرض کردم که آقای هاشمی وضع خراب است، مردم راضی نیستند. آقای هاشمی باز اشاره کردند که تولید شمش آلومینیوم در این حد است و تولید چیزهای دیگر در چه سطحی قرار دارد، من باز خدمت‌شان گفتم که فاصله بین شمش آلومینیوم تا سفره مردم کارهایی است که باید انجام شود و بعضی کارهاست که نباید انجام شود. حالا من به احمدی‌نژاد هم می‌گویم وضع خوب نیست، از نظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در انتهای خط وضع خوب نیست.

توكلی تاكید كرد: کشور در تورم و رکود شدید به سر می‌برد، چشم‌پوشی از وضعیت فعلی اشتباه است. در آینده ممکن است وضع ما بهتر از چیزی که در حال حاضر در آن قرار داریم نباشد. کالاهای وارداتی با ارز گران شده به بازار می‌رسند و این منجر به سرایت گرانی ارز به قیمت‌های داخلی می‌شود. نرخ نقدینگی با رقم نقدینگی متفاوت است و ما می‌دانیم که این نرخ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. انتظارات در شرایط تورم رکودی روی پایه‌های جدیدی می‌نشیند، باید به فکر نجات مردم بود که آقای احمدی‌نژاد اشاره کردند که مستحق کرامت هستند.

وی تصریح کرد: نگویید این الگوها بومی نیست، اینها با اقتصاد ما سازگار است. یارانه نباید افزایش پیدا کند، نباید پولی از صندوق توسعه ملی برداشت شود. نیازمند چاپ اسکناس‌های پرقدرت هستیم، در غیر این صورت مردم به این نتیجه می‌رسند که "از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید".

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ثبات اقتصادی از ثبات در بازار ارز آغاز می‌شود. بازار ارز بر صادرات، واردات، تولید، بودجه، سرمایه‌گذاری، سطح قیمت‌ها و طراز تجاری ما تاثیرگذار است. نباید به ارز به عنوان ملک دولت نگاه شود. ارز ابزار اعمال سیاست است نه ابزار تامین هزینه‌های دولت. باید با تصمیم‌گیری درست برای ارز، قدرت رقابت خارجی کشور را افزایش دهیم. بازار باید ثبات داشته باشد، سفته‌بازی و شکاف دونرخی ارز باید کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر این‌که «ارز دو نرخی موجب فساد است» گفت: وقتی شکر با ارز 1226 تومان وارد می‌شود این برای کشور رانت ایجاد می‌کند و دولت مجبور است واردات بیسکویت، شکلات، نوشابه و هر چیز دیگری را تا لب مرز کنترل کند، این مساله امکان‌پذیر نیست.

توکلی خطاب به نمایندگان گفت: قیمت ارز را یکسان کنید. باید برای مردم یک کالای غذایی تامین کنیم، نگویید سهمیه‌بندی به مصلحت نیست. پول نفت برای کشور ضرر دارد. ادامه روند دو نرخی بودن قیمت ارز به ضرر کشور است. باید از طبقات مختلف مردم با سیاست‌گذاری‌های مناسب حمایت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز